جمعه ؛ 30 شهريور 1403
12 آبان 1397 - 14:05
فوايد چهار دهه استکبارستيزي انقلاب اسلامي در برابر نظام سلطه

«شکست استکبار» و «اقتدار انقلاب» 40 ساله شد

از زمانی که ملت ایران برای برپایی نظامی سلطه ستیز پا به میدان گذاشت و علیه سلطه جویی آمریکا ایستاد، چهل سال می‌گذرد. دو ابر قدرت شرق و غرب که دنیا را مطابق میل خودشان تقسیم کرده بودند
نویسنده : امیر عباس رسولی
کد خبر : 1683
 
از زمانی که ملت ایران برای برپایی نظامی سلطه ستیز پا به میدان گذاشت و علیه سلطه جویی آمریکا ایستاد، چهل سال می‌گذرد. دو ابر قدرت شرق و غرب که دنیا را مطابق میل خودشان تقسیم کرده بودند برای جلوگیری از قیام ملت‌ها چنین القاء کرده بودند که هر کشوری که بخواهد به حیات سیاسی خود ادامه دهد، باید به یکی از این دو ابرقدرت وابسته باشد. در تقسیم‌بندی کشور‌ها میان دو ابرقدرت که حتی برخی کشور‌ها به دونیمه شمالی یا جنوبی مانند کره شمالی و جنوبی تجزیه شده بودند و یا کشور‌ها به شکل شرقی و غربی بین آن‌ها تقسیم شده بود، ایران در منطقه‌ای قرار داشت که دو طرفش به بلوک شرق تعلق داشت و سهم غرب و به طور مشخص پایگاه آمریکا در منطقه‌ای بود که یکی از ماموریت‌هایش به دلیل قرار گرفتن در منطقه هارتلند و ریملند دنیا جلوگیری از گسترش نفوذ کمونیزم بود. ملت ایران، اما بعد از چهل سال علیه این نظم دوقطبی پا به میدان گذاشت و شعار نه شرقی نه غربی را سر داد و از نوعی حکومت نوین تحت عنوان جمهوری اسلامی سخن گفت. هر دو ابر قدرت همه توان خود را برای سرکوب و مقابله با این خواست ملت ایران بکار گرفتند که جنگ تحمیلی، تحریک گروهک‌ها، کودتا، حمله مستقیم نظامی، تحریم اقتصادی، جنگ فرهنگی و ... بخشی از آنهاست.
 
نتایج مقابله آمریکا حاصلی جز ناکامی، بی حیثیتی، افول قدرت، برانگیختن نفرت جهانی، ناتوانی و شکست نبود. اما ملت مسلمان ایران نتایج این ایستادگی و مقاومت خود را در موارد بسیاری مشاهده کرد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:
الف) ماندگاری معجزه آسا و رسیدن به سن چهل سالگی و در حال عبور از این مرحله حساس تاریخی و پا نهادن به آستانه ۵۰ ساله تمدن نوین اسلامی- ایرانی.
ب) عبور از همه موانع و چالش‌هایی که دشمنان داخلی و خارجی آن را ایجاد کرده اند.
ج) رسیدن به نقطه آسیب ناپذیری که امکان تقابل مستقیم را از دشمنان سلب کرده است.
د) دستیابی به پیشرفت‌های غیرقابل مقایسه با ابتدای پیروزی انقلاب در همه عرصه ها.

نتایج تلاش‌های ۴۰ ساله نظام سلطه

اکنون که چهل سال از اقدامات تقابلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی می‌گذرد نتایج تلاش‌های این کشور چیزی جز پیشرفت روزافزون جمهوری اسلامی و افول قدرت کاخ سفید را نشان نمی‌دهد. برای درک این موضوع کافی است به سخنان برخی از مقامات آمریکایی در بررسی موقعیت فعلی آمریکا با گذشته مراجعه شود.

هنری کسینجر، استراتژیست معروف آمریکایی در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا (NPR) ضمن اذعان به افول جایگاه آمریکا با اشاره به جایگاه تاریخی ایران و نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه ایران را مستعدترین کشور منطقه برای ایجاد هژمونی و تشکیل یک امپراتوری قوی در خاورمیانه دانست. وی با تأکید بر اینکه آمریکا در هر صورت نباید نقش ایران در تحولات جهان را نادیده بگیرد، عنوان کرد: «نوعی کمربند شیعی از تهران تا بغداد و از آنجا تا بیروت شکل گرفته است. این وضعیت، این فرصت را به ایران می‌دهد تا امپراتوری پارس باستان را این بار با عنوانی شیعی، احیا کند.» این چهره اثرگذار دیپلماسی آمریکا، افزود: «از نقطه نظر ژئواستراتژیک من ایران را مسئله‌ای بزرگتر از «داعش» می‌دانم.» زبیگنیو برژینسکی در سخنرانی در دانشگاه «جان هاپکینز» گفت: «نظریه «تسلط بر جهان» جذابیت خود را از دست داده و دوره حکومت آمریکا بر جهان پایان یافته است. برژینسکی افزود: دوره تسلط آمریکا بر جهان پس از جنگ سرد هم به علت از بین رفتن مشروعیت آن در چند سال اخیر، پایان یافته است. وی با انتقاد از سخنان رئیس جمهور سابق آمریکا که ملت این کشور را «استثنایی» توصیف کرده بود، تصریح کرد: «وضع کنونی آمریکا مشابه زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق است و موج انتقاد‌های مردم آمریکا از رژیم صهیونیستی روز به روز در حال افزایش بوده و سیاست جنگ افروزی محکوم به شکست است.»

دیک چنی معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا از آنچه به عنوان نفوذ رو به ضعف آمریکا در خاورمیانه یاد نمود، انتقاد و تصریح کرد: «متحدان ما در منطقه دیگر روی ما حساب نمی‌کنند، به ما اعتماد ندارند و دشمنان ما نیز دیگر از ما نمی‌ترسند. در همین زمینه مشاور سابق امنیت‌ملی آمریکا اذعان کرد که دوره تسلط این کشور بر جهان پایان یافته است.» همین واقعیت‌ها سبب شده تا آمریکایی که زمانی به عنوان ناجی، وارد کشور‌ها می‌شد اکنون دیگر این نگاه در میان ملت‌ها نیست و جبهه‌های مردمی برای مقابله با نظامی گری آمریکا در سراسر منطقه مشاهده می‌شود. چنانکه مردم عراق در قالب دسته‌های مقاومت در ماه‌های اخیر بار‌ها تاکید کرده‌اند در صورت ورود نیروی زمینی آمریکا به عراق، علیه آنان دست به سلاح خواهند برد. می‌توان گفت: جبهه مقاومت در منطقه نه تنها علیه دشمن صهیونیستی بلکه علیه آمریکا نیز شکل گرفته و این زمینه ساز افول نظامی‌گری آمریکا خواهد بود. اصلی که در سراسر جهان قابل مشاهده است.
 
پوتین رئیس جمهور روسیه نیز از این واقعیت پرده برداشت و در پاسخ به تهدیدات نظامی آمریکا تاکید داشت: «مسکو پاسخ تهدیدات را با توان هسته‌ای خواهد داد.» علت افول قدرت نظامی امریکا و استنادات آن را می‌توان در کارنامه پر از شکست‌های این کشور در لشکرکشی‌های متعدد به نقاط مختلف دنیا مشاهده کرد:
۱-شکست مفتضحانه در حمله مستقیم به ایران در طبس
۲- شکست و ناکامی در جنگ نیابتی عراق علیه جمهوری اسلامی به رغم ورود مستقیم در عملیات‌های نظامی عراق و مورد هدف قرار دادن هواپیمای مسافر بری ایر باس ایران
۳- شکست علنی در لشکرکشی گسترده به افغانستان پس از ۱۱ سپتامبر
۴- شکست رقت بار در حمله نظامی به عراق بدون مجوز شورای امنیت
۵-شکست در حمله نظامی به لبنان در جنگ ۳۳ روزه به رغم تهاجم تسلیحاتی پرحجم و بکارگیری پیشرفته‌ترین سلاح روز دنیا
۶- شکست در تهاجم ۲۲ روزه نظامی به غزه به رغم بکارگیری انواع سلاح‌های ممنوعه
۷- شکست در حمله به سومالی و ناتوانی در مقابله با ۴۰۰۰ نیروی مسلح ژنرال عیدید
۸- عقب نشینی در مقابله نظامی با کره شمالی و پذیرش مذاکره با رهبر کره
۹- ناگزیر بودن به پذیرش شکست مفتضحانه در سوریه پس ۶ سال حضور مستقیم و تلاش شبانه روزی
۱۰- شکست اجتناب ناپذیر در مقابل انصار الله یمن

مستندات سیاسی افول قدرت آمریکا

آمریکا که چهل سال پیش یکی از دو ابرقدرت جهان در راس قدرت غرب قرار داشت و بعد فروپاشی شوروی به عنوان تنها ابرقدرت جهان درصدد تحمیل نظام تک قطبی به جهان بود، امروز به یکی از منفورترین کشور‌های دنیا و محور شرارت‌های بین المللی مطرح می‌باشد. مهمترین ناکامی‌های آمریکا در عرصه سیاسی عبارتند از:
۱- ناتوانی در مطرح کردن خود به عنوان قطب قدرت جهانی
۲- افول قدرت تا جایی که امکان اجرای طرح خود در هیچ نقطه‌ای از دنیا را ندارد
۳- اعتراف به بی نتیجه بودن سیاست‌های منطقه‌ای به رغم هزینه کرد ۷ تریلیون دلار
۴- سقوط رژیم‌ها و نظام‌های دست نشانده در مصر، تونس، لیبی
۵- از دست دادن متحدین خویش در اروپا و سایر نقاط جهان که نمونه اخیر آن در موضوع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نمایان شد.
۶-تمرد روزافزون دولت‌ها در مقابل آمریکا که شامل کشور‌های بسیاری از جمله روسیه، چین، هند، عراق، ترکیه، پاکستان و... می‌شود.

ارسال نظرات