دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
مرتضی حسینی معاون برنامه‌ریزی سازمان تأمین‌اجتماعی   گفت:«بیش از 400 هزار نفر از زنان و دختران خانه‌دار» تحت پوشش خدمات سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که بر اساس آخرین پژوهش وزارت کار و رفاه اجتماعی در سال 1400، آمار بانوان خانه‌دار حدود 25 میلیون نفر و میانگین سنی آنها حدود 40 سال است. زنان خانه‌دار حدود 62 درصد از جمعیت زنان و حدود 80 درصد از جمعیت زنان متأهل را تشکیل می‌دهند.
در سال 1387 برای اولین بار بخشنامه بیمه زنان خانه‌دار توسط بیمه تامین اجتماعی تدوین شد اما اوایل سال 1403 با طرح جدیدی به نام «بیمه فراگیر زنان خانه‌ دار» تعداد بیشتری از زنان خانه‌دار بدون محدودیت می‌توانند با مزایایی مثل بازنشستگی، فوت، ازکارافتادگی و بارداری تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.
حق بیمه زنان خانه‌دار سه نرخ 12درصد، 14درصد و 18درصد دارد و البته در تمام این نرخ‌ها، علاوه بر مبلغ پرداختی شده توسط بیمه شده، «سهم دولت 2 درصد» است.
زنان خانه‌دار در شرایطی حداقل نیمی از وقت و انرژی‌شان را صرف فعالیت‌های بدون دستمزد خانه می‌کنند که فعالیت آنها به عنوان یک شغل دیده نمی‌شود و جامعه از ارزش آن غافل است. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، کار خانگی پشتوانه اقتصاد است، چون تأمین‌کننده خدمات رایگانی است که اکثر جمعیت شاغل به آن نیاز دارند.

ارسال نظرات