پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
12 آبان 1397 - 13:04

آتش بس در یمن ! فریب یا واقعیت !؟

همانگونه که می‌دانیم هدف آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای او - ائتلاف ضد یمن -از شروع جنگ، ازبین بردن انصارالله، تشکیل حکومتی همسو با آمریکا در یمن و تسلط بر تنگه مهم و استراتژیک باب المندب بود که تاکنون محقق نشده و هزینه‌های زیادی را روی دوش دولت آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای او گذاشته است طی روز‌های اخیر یکباره لحن هیئت حاکمه آمریکا نسبت به جنگ یمن تغییر یافته و اکثر آن‌ها در مصاحبه‌های متعدد صحبت از لزوم آتش بس در یمن را مطرح می‌کنند.
نویسنده :
محمود قاسمی
کد خبر : 1680

پایگاه رهنما :

همانگونه که می‌دانیم هدف آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای او - ائتلاف ضد یمن -از شروع جنگ، ازبین بردن انصارالله، تشکیل حکومتی همسو با آمریکا در یمن و تسلط بر تنگه مهم و استراتژیک باب المندب بود که تاکنون محقق نشده و هزینه‌های زیادی را روی دوش دولت آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای او گذاشته است طی روز‌های اخیر یکباره لحن هیئت حاکمه آمریکا نسبت به جنگ یمن تغییر یافته و اکثر آن‌ها در مصاحبه‌های متعدد صحبت از لزوم آتش بس در یمن را مطرح می‌کنند. دلیل این رویکرد جدید دولت آمریکا را می‌توان در موارد ذیل جستجو کرد.
۱. آمریکائی‌ها از پیروزی آل سعود بر یمن کاملاً قطع امید کرده اند و دلیلی برای ادامه جنگ نمی‌بینند، زیرا آنچه در توان داشته اند طی سه سال و نیم گذشته بر سر مظلومین یمنی کوبیده اند، ولی نتواسته اند مقاومت یمنی‌ها را بشکنند و ادامه جنگ را بیهوده می‌دانند.
۲. کشتار کودکان و غیر نظامیان و استفاده از سلاح‌های ممنوعه به خصوص سلاح‌های شیمیائی توسط آل سعود در جنگ یمن فشار‌های زیادی را بر دولت مردان آمریکائی و حکام آل سعود از طرف جامعه جهانی و افکار عمومی وارد کرده و آن‌ها می‌خواهند با پیش قدم شدن در آتش بس جنگ یمن اندکی از چهره ضد بشری خود را در افکار جهانی ترمیم کنند.
۳. محقق نشدن هیچکدام از اهداف مورد نظر ائتلاف ضد یمنی یعنی تغییر حکومت، تسلط بر باب المندب، اضمحلال انصارالله و ... آن‌ها را به این نتیجه رسانده که ادامه جنگ به سود هیچکدام از اعضای ائتلاف نیست.
۴. جنگ یمن نه تنها اهداف مورد نظر آمریکائی‌ها و حکام آل سعود را محقق نساخته بلکه به باتلاقی تبدیل شده که دارد آل سعود را در خود می‌بلعد و حتی اربابان آمریکائی آل سعود را نگران موجودیت آن‌ها کرده است و لذا برای تداوم حکومت ننگین آل سعود که مجری طرح‌های آمریکا در منطقه محسوب می‌شود به این نتیجه رسیده اند که جنگ را به اتمام برسانند.
۵. قطعاً آتش بس به مفهوم دلسوزی آمریکا برای مردم یمن نیست بلکه آمریکائی‌ها مثل بحران سوریه این بار به دنبال ادامه عملیات توفان قاطع برای شکستن مقاومت ملت و دولت یمن در قالب روش‌های سیاسی و دیپلماتیک هستند و نباید این پیشنهاد را نشانه حسن نیّت آن‌ها نسبت به ملت یمن قلمداد کرد.
برچسب ها: یمن آتش بس آمریکا

ارسال نظرات