پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
06 خرداد 1403 - 16:38
مروری بر برخی از دستاوردهای دولت سیزدهم در ۳۳ ماه خدمت

کارنامه روشن خادم ملت

پایان مأموریت سید ابراهیم رئیسی با شهادت در شمال غرب ایران، گرچه پایانی شد بر حرکت شتابان دولت مردمی در خدمت به ملت ایران اما پرونده‌ای درخشان و پر از دستاوردهای ماندگار را برای کشور به یادگار گذاشت.
کد خبر : 16601

تبیین:

پایان مأموریت سید ابراهیم رئیسی با شهادت در شمال غرب ایران، گرچه پایانی شد بر حرکت شتابان دولت مردمی در خدمت به ملت ایران اما همین ۳۳ ماه حضور شهید رئیسی در راس قوه مجریه! کافی بود تا پرونده‌ای درخشان و پر از دستاوردهای ماندگار را برای کشور به یادگار بگذارد. فراموش نکنیم که دولت سیزدهم از ۱۲ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را در حالی آغاز کرد که مشکلات و معضلات گسترده ای در حوزه اقتصاد از بدهکاری ها و نقدینگی گرفته تا گره های ریزی که در بخش های مختلف وجود داشت. در ادامه این گزارش بخشی از اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم را تبیین می کنیم.

  • رشد۴ درصدی پس از ۱۰ سال

دولت سیزدهم توانست با یک شیب ملایم رشد اقتصادی کشور را پس از یک رکود ۱۰ ساله با رشد اقتصادی صفر درصد مثبت کند و در گام اول به 3 درصد و بعد از آن به ۴ درصد برساند. این افتخار تنها ادعای آمارهای داخلی نیست بلکه صندوق بین المللی پول و همچنین بانک جهانی نیز آن را تایید کرده اند.

  • جهش صادرات نفت و گازی

دولت شهید رئیسی توانست فروش نفت را به ۳ میلیون بشکه برساند و جایگاه سوم اوپک را مجدد ازآن خود کند. دستیابی به این هدف در حالی رخ داد که کشور این حجم از فروش نفت را پس از سال ۹۷ و آغاز تحریم های ظالمانه تجربه نکرده بود.وزیر نفت اذعان دارد که صنعت نفت ایران هم‌اکنون در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد و بالاترین تحریم‌ها بر این صنعت اعمال شده است.

  • کاهش نرخ رشد نقدینگی

روند رشد دوازده ماهه پایه پولی با آغاز به کار دولت سیزدهم و متأثر از رویکرد انضباط گرایانه دولت و سیاست‌های پولی و نظارتی فعال بانک مرکزی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهشی بوده و از 42.8 درصد در پایان تیرماه 1400 به 39.6 درصد در پایان مهرماه سال 1402 رسید.

  • سواپ گازی

امضای قرارداد سوآپ گازی ایران با ترکمنستان و آذربایجان از سه بعد اقتصادی، سیاسی و ترانزینی برای ایران حائز اهمیت است و فواید گوناگونی دارد، همچنین نشان می‌دهد سیاست دولت سیزدهم در گسترش همکاری‌ها با همسایگان مؤثر واقع شده است.

  • عضویت در شانگهای

سازمان همکاری‌های شانگهای یکی از بزرگترین، مهمترین، وسیع‌ترین و ثروتمندترین سازمان‌های منطقه‌ای جهان است و نقش بسیار مهمی در مناسبات تجاری و امنیتی جهان بازی می‌کند.عضویت دائم ایران در این سازمان فرصت‌های بسیاری برای کشورمان ازجمله در زمینه اقتصادی ایجاد می‌کند و موجب رشد صادرات کشورمان به کشورهای عضو این پیمان شده است.

  • عضویت در بریکس

یک سال بعد از درخواست، ایران رسماً برای عضویت در بلوک تاثیرگذار بریکس دعوت شد. در ژوهانسبورگ، «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور شهید ایران، حضور ایران در بلوک ژئوپلیتیکی اقتصادهای نوظهور را «فصل جدید» خواند. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه شهید جمهوری اسلامی ایران هم عضویت ایران در گروه بریکس را نیز چندجانبه‌گرایی خواند.  برای ایرانِ تحت تحریم که در ژوئیه ۲۰۲۲ به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآمد، پیوستن به بریکس از دید کارشناسان نقطه عطف جدید و مهمی تلقی می‌شد. یک کارشناس در همین خصوص به خبرگزاری آناتولی گفت: بریکس در سال‌های اخیر در مقابل بلوک‌های تحت هدایت آمریکا مثل گروه هفت به عنوان یک وزنه تعادل موفق ظاهر شد و برای کشوری مثل ایران که تحت تحریم‌های غرب است، این اعلام (عضویت در بریکس) مثل هوای تازه است. علاوه بر دستاوردهای اقتصادی که در اینجا تمرکز اصلی است، پیامی سیاسی هم به همراه دارد.

  • تحول در نظام مالیاتی

 تحول نظام مالیاتی در راستای اداره کشور با مالیات با ایجاد شفافیت و عدالت، رویکرد جدی دولت سیزدهم بوده است. اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان بعد از دو سال معطلی در دولت قبل، طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم با جدیت اجرائی شد. در همین راستا بیش از چهار میلیون مؤدی جدید در سال ۱۴۰۰ و بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار مؤدی جدید در سال ۱۴۰۱ شناسایی شد که این امر نقطه عطف در وصول مالیات از فراریان مالیاتی است. سال گذشته از محل کنترل تراکنش‌های بانکی مشکوک نزدیک بر ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق تشخیص مربوط به مؤدیان دارای فرارهای مالیاتی صادر شده است.

یکی از اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور، ساماندهی کارتخوان‌های بانکی است. حدود ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار کارتخوان بانکی ساماندهی شدند. ۹ میلیون دستگاه کارتخوانی که فاقد پرونده مالیاتی بودند قطع شدند و اکنون حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه کارتخوان در کشور وجود دارد که به پرونده‌های مالیاتی متصل شده‌اند. در این مدت وصول درآمدهای مالیاتی به صورت میانگین ۵۰ درصد رشد داشته که نسبت به دوره‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. از طرفی، کاهش فشار هفت درصدی بر تولیدکنندگان از دستاوردهای مالیاتی دولت سیزدهم است که طبق آخرین گزارش‌ها، امسال مالیات بیش از ۵۰ درصد اصناف صفر مطلق بود و متوسط مالیاتی که در سال ۱۴۰۲ برای عملکرد ۱۴۰۱ از اصناف و مشاغل گرفته شد، پنج میلیون تومان بوده است.

راه اندازی کریدور شمال – جنوب

برنامه کشور ترانزیت ۲۰ میلیون تنی در کوتاه‌مدت (یک‌سال) و ترانزیت ۵۰ میلیون تنی در بلند‌مدت با درآمدزایی ۵۰ میلیارد دلار است. ایران قصد دارد با توسعه زیرساخت‌ها و همچنین تسهیل قوانین، دستیابی به این درآمد را ظرف چند سال آینده عملیاتی کند.

  • تسهیل کسب و کارها

فعال شدن پایگاه ملی مجوزها یکی از اقدامات مهم دولت بود. این پایگاه از سال ۸۶ طبق ماده ۷ قانون اجرایی شدن اصل ۴۴ باید فعال می شد اما عملا به دلیل تعارض منافع دولتی ها تحقق پیدا نمی کرد. وزارت اقتصاد با جدیت این مسئله را دنبال کرد و روند صدور مجوزها با اصلاحی که متولی آن خود خاندوزی به عنوان نماینده مجلس در کمیسیون اقتصادی در خصوص ماده ۷ قانون اجرای اصل ۴۴ انجام داده و پس از آن در وزارت اقتصاد انجام داد تا حدود زیادی محقق شد.

  • انتشار اسامی بدهکاران کلان

هدف دولت سیزدهم از افشای فهرست اسامی بدهکاران کلان بدحساب بانکی آگاهی افکار عمومی و ایجاد مطالبه‌گری عمومی در وصول مطالبات از چنین اشخاصی است. مردم می‌بایست از افرادی که بعد از چندین و چند سال از پرداخت بدهی‌های خود به شبکه بانکی، امتناع می‌کنند و قصد پرداخت ندارند، آگاه شوند.

  • ۶ نیروگاه برق با ظرفیت ١٠٢۶ مگابایت

دولت سیزدهم با افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق در یک‌سال، رکورد افزایش ظرفیت تولید برق  طی یک‌سال را بر جای گذاشت. این در حالی است که سیاست دولت روحانی عدم ساخت نیروگاه جدید بود و به همین دلیل کشور با مشکلات جدی در حوزه نیروگاهی مواجه شده بود.

  • افتتاح پروژه های نیمه تمام

اولویت جدی دولت که از روزهای اول توسط رئیس جمهور اعلام شد تکمیل پروژه های ناتمام بود. برای همین در طول این ۳۰ ماه بسیاری از پروژه های زمین مانده تکمیل و افتتاح شد. متروی پرند بعد از هجده سال، فرودگاه سقز پس از ۲۰ سال، آزادراه شیراز اصفهان پس از سیزده سال و ده ها پروژه دیگر نظیر چالش های آبی از جمله این موارد است.

ارسال نظرات