شنبه ؛ 06 مرداد 1403
27 ارديبهشت 1403 - 13:53

خط و نشان مصر برای رژیم صهیونیستی؛ قاهره چه در چنته دارد؟

کارشناسان مصری درباره اقداماتی که قاهره ممکن است برای بازداشتن ماشین کشتار اسرائیل در رفح انجام دهد، گزینه‌های در دسترس دولت را مورد واکاوی قرار داده‌اند
کد خبر : 16535

تبیین:

 از زمان آغاز جنگ غزه بین رژیم صهیونیستی و حماس، مصر بنا به اظهارات مقامات خود تلاش کرده تا درگیری‌ها در غزه را مهار و از گسترش دامنه آن جلوگیری کند اما شروع تهاجم ارتش صهیونیستی به رفح، تنش میان تل‌آویو و قاهره را به اوج رسانده و مقامات مصری را به تجدیدنظر در سیاست‌های اعلانی واداشته است.

مصر یکی از میانجی‌های کلیدی در مذاکرات بین رژیم صهیونیستی و حماس است که هدف آن آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا است اما تلاش برای تصرف گذرگاه رفح، مقامات قاهره را به اتخاذ مواضع سرسختانه واداشته است. این کشور تهدید کرده علاوه بر توقف کامل مذاکرات آتش‌بس، اجازه عبور کامیونهای بشردوستانه از رفح را لغو خواهد کرد.

اما این پایان ماجرا نبود و دولت مصر برای تحت فشار قرار دادن تل‌آویو، روی نقطه ضعف این رژیم دست گذاشته است. در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای گذشته درباره اقدام تنبیهی مصر برای لغو توافقنامه صلح کمپ دیوید، اکنون به موضع رسمی و عمومی تبدیل شده است.

در این باره، روزنامه «معاریو» گزارش داد که مقامات مصری به آمریکا اطلاع داده‌اند که آمریکا باید برای توقف عملیات در شهر رفح و بازگشت به مذاکرات جدی، رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد در غیر این صورت قاهره برای لغو توافقنامه «کمپ دیوید» اقدام خواهد کرد.

این روزنامه صهیونیستی نوشت لحن رسانه‌های مصری تند است و خواستار لغو این توافق شده‌اند، مسئله‌ای که مقامات ارشد صهیونیستی را بر آن داشت تا با همتایان مصری خود تماس بگیرند و از ماهیت و جزئیات خواسته‌ها مطلع شوند.

این روزنامه نوشت برای اولین بار از زمان آغاز جنگ غزه، مصر از رانندگان کامیون‌های امدادی درخواست می‌کند که منطقه گذرگاه رفح را از سمت مصر تخلیه کنند و در عین حال به تقویت تدابیر امنیتی در آنجا ادامه می‌دهد که می‌توان آن را نگرانی ناشی از بروز ناامنی در منطقه مرزی تفسیر کرد.

پیوستن به کمپین شکایت علیه نسل‌کشی در غزه

در بعد حقوقی هم دولت مصر گام‌هایی را برداشته است که تا عصبانیت شدید خود را از اقدامات رژیم صهیونیستی در رفح نشان دهد. در این رابطه، مصر روز جمعه اعلام کرد که به کمپین شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه لاهه می‌پیوندد. پیوستن مصر به شکایت آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه در برهه کنونی یک موضوع بسیار مهم است و اولین ابزار بازدارنده حقوقی و دیپلماتیک برای مصر به شمار می‌رود.

این اقدام مصر در روابط با اسرائیل بی‌سابقه است، زیرا این اولین رویارویی قانونی بین قاهره و تل‌آویو است که نشان می‌دهد قاهره از جنایات صهیونیست‌ها در غزه که امنیت مصر را نیز تهدید می‌کند، به ستوه آمده است.

کارشناسان مصری معتقدند که این اقدام، تایید قاهره بر استحکام موضع خود در حمایت از فلسطین است و همچنین تأیید می‌کند که این رژیم از خطوط قرمز این کشور عبور کرده است.

به گفته کارشناسان حقوق بین‌الملل، این اقدام جایگاه حقوقی مصر را تقویت می‌کند و همچنین کشورهای بیشتری را به چنین اقدامی تشویق می‌کند تا به این پرونده نسل‌کشی بپیوندند.

تحرکات حقوقی و سیاسی مصر پس از آن انجام شد که نیروهای اسرائیلی به سمت فلسطینی گذرگاه مرزی رفح با مصر یورش بردند و کنترل آن را به دست گرفتند و تانک‌های اسرائیلی نیز به برخی از محله‌های شرقی رفح نفوذ کردند.

مصر اولین کشور عربی بود که در سال 1979 با رژیم صهیونیستی قرارداد صلح امضا کرد و این قرارداد برای صهیونیستها یک دستاورد بزرگ در جهان عرب به شمار می‌رود. مصر و اسرائیل همچنین در سال 2005، توافقنامه «فیلادلفیا» را در مورد مرزهای بین مصر و نوار غزه و مدیریت گذرگاه رفح امضا کردند. بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند با ورود تانک‌های صهیونیستی به مرزهای مصر و کنترل گذرگاه رفح در هفته گذشته، این توافقات نقض شده است.

از دید مصری‌ها، اعلام پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری با هدف افزایش فشار بین‌المللی بر دولت تندرو تل‌آویو برای عدم گسترش عملیات زمینی خود در رفح و ارائه پیامی روشن به افکار عمومی مصر و عرب است که قاهره شریک ارتش اشغالگر نیست.

مصر از این نگران است که حمله زمینی ارتش صهیونیستی به رفح، صدها هزار فلسطینی ساکن این منطقه را به سمت صحرای سینا کوچ دهد و این مسئله برای قاهره عواقب امنیتی و مالی سنگینی خواهد داشت.  

مصر چه در چته دارد؟

برخی کارشناسان درباره اقداماتی که مصر ممکن است برای بازداشتن ماشین کشتار اسرائیل در رفح انجام دهد، گزینه‌های در دسترس دولت را مورد واکاوی قرار داده‌اند.

کارشناسان مصری بر این باورند که امنیت ملی مصر نقض شده است و انفعال و سکوت در این زمینه، سبب شعله‌ور شدن اعتراضات مردمی علیه قاهره خواهد شد. از دید این کارشناسان، بستن گذرگاهها با ایلات در سرزمینهای اشغالی، لغو توافق نامه‌های گردشگری با اسرائیل، توقف توافقات صادرات گاز از رژیم صهیونیستی، تعلیق توافق نامه کوئز (یعنی صنعتگران مصری در صورت صادرات به آمریکا باید شریک اسرائیل داشته باشند)، به رسمیت شناختن مقاومت فلسطین و حمایت از آن، فراهم شدن فضا برای بیان خشم و اعتراضات افکارعمومی علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی از جمله اقداماتی است که قاهره می‌تواند برای تحت فشار قرار دادن رژیم اشغالگر از آنها استفاده کند.

در سطح سیاسی هم بسیاری از سیاستمداران مصر معتقدند که توافقنامه کمپ دیوید نقض شده است. بر اساس این توافق دو سوی مرزها باید از سلاح خالی باشد اما اسرائیلی‌ها در هفته‌های اخیر با کنترل این منطقه، عملا این توافقات را نقض کرده‌اند. از دید سیاسیون قاهره، توافق‌نامه فیلادلفیا نیز با تحرکات نظامی ارتش اسرائیل در رفح نقض شده است. از اینرو، برخی مقامات سابق مصر گفته‌اند که دولت باید توافق کمپ دیوید را تعلیق کرده و شکایتی را علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه بین‌المللی تنظیم کند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات