شنبه ؛ 06 مرداد 1403
08 ارديبهشت 1403 - 17:53
اقتصاد رژیم غاصب صهیونیستی در سراشیبی سقوط

ضربه کاری

نگاهی به آمار‌های اقتصاد رژیم غاصب صهیونیستی را در سراشیبی سقوط نشان می‌دهد و اگر کمک‌های بلاعوض آمریکا نبود، این اقتصاد چند بار مضمحل شده بود.
کد خبر : 16383

تبیین:

دنیای پس از طوفان‌الاقصی و وعده صادق، دیگر به پیش از آن باز نمی‌گردد. چهره‌ی منطقه عوض شده است و ماشین استعمار غرب، رسماً در گل گیر کرده. رژیم صهیونیستی که منافع آمریکا در منطقه را دنبال می‌کرد، پس از تلاش‌های فراوان برای عادی‌سازی روابط اقتصادی با کشور‌های منطقه، با عملیات طوفان‌الاقصی مواجه شد و همه‌ی رشته‌هایش پنبه شد. نگاهی به آمار‌های اقتصادی این رژیم نیز نشان می‌دهد که اقتصاد رژیم در سراشیب سقوط افتاده است و اگر کمک‌های بلاعوض آمریکا نبود، این اقتصاد چند بار مضمحل شده بود. در این گزارش به بررسی آمار‌ها از آسیب‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی در اثر طوفان‌الاقصی پرداخته‌ایم.

• کوچک و کوچک‌تر
الجزیره در گزارشی نوشت: جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه به طور قابل‌توجهی بر رشد اقتصادی در ۳ ماه آخر سال ۲۰۲۳ بیش از حد انتظار تاثیر گذاشت. همچنین اداره‌ی مرکزی آمار رژیم صهیونیستی نیز - در برآورد سوم خود - اعلام کرد که اقتصاد در سه‌ماه آخر سال ۲۰۲۳ به طور سالانه ۲۱‌درصد نسبت به سه‌ماهه قبل کاهش یافت. این اتفاق پس از کاهش ۱۹.۴ درصدی در برآورد اولیه رخ داد که در ماه گذشته با ۲۰.۷ درصد کاهش بازنگری شد. آغاز جنگ رژیم علیه مردم غزه منجر به کاهش شدید ۲۲.۵ درصدی صادرات، ۲۶.۹ درصدی در هزینه‌های خصوصی، ۶۷.۹ درصدی در سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت و ۴۲.۴ درصدی در واردات شد. با این حال، هزینه‌های دولت در رژیم صهیونیستی ۸۳.۷ درصد افزایش یافت که حاکی از وضعیت جنگی است. وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نیز گفت که جنگ سال گذشته بدهی‌ها را دو برابر کرد. این وزارتخانه گزارش داد بدهی‌ها در سال ۲۰۲۳ به ۱۶۰ میلیارد شِکل (۴۳ میلیارد دلار) رسیده است؛ درحالی‌که زمان آغاز جنگ در اکتبر ۲۰۲۳، ۸۱ میلیارد شِکل (۲۱.۶ میلیارد دلار) بوده است. رژیم صهیونیستی در کل سال گذشته، ۶۳ میلیارد شِکل (۱۶.۷۸ میلیارد دلار) وام گرفت.


• آسیب ۱۵۰ میلیارد دلاری
۱۸۱ روز پس از حمله اسرائیل به غزه، خسارت‌هایی که به رژیم صهیونیستی وارد شد، حدود ۶۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم و چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار به صورت غیر مستقیم برآورد شد. بنادر ایلات و حیفا از مهم‌ترین بندر‌های رژیم هستند. بندر ایلات که بارانداز اقتصادی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود عملاً ماه‌هاست که حالا به حالت تعطیل درآمده است. این در حالی است که به دلیل آسیب رشد اقتصادی، رژیم برای تامین نیاز‌های داخل اسرائیل، به بندر برای واردات نیاز دارد. زیاد ناصرالدین -تحلیلگر اقتصادی در العالم- نیز ضمن اشاره به کاهش مرتب ارزش پول ملی رژیم پس از طوفان الاقصی نوشت: میانگین رشد اقتصادی صهیونیست‌ها کاسته شده، به زیر دو درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به زیر ۰.۵ درصد کاهش یابد. این کاهش به دلایل مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: انقباض اقتصادی در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۹.۴ درصد، کاهش میانگین مصرف در سه ماهه آخر سال گذشته میلادی ۲۶.۹ درصد، کاهش مصرف خدمات به ۵۲ درصد، کاهش ۵۸ درصدی مصرف کالا، کاهش سرمایه گذاری‌های ثابت ۶۷.۸ درصد، توقف فعالیت املاک و مستغلات ۹۵ درصد، کاهش صادرات ۱۸.۳ درصد، کاهش واردات ۴۲.۴ درصد، افزایش هزینه‌های دولتی ۸۸.۱ درصد، صرف‌نظر کردن ۳۷۷ هزار بدهکار از پرداخت بدهی خود، سقوط ۸۰ درصدی گردشگری داخلی و ۱۰۰ درصدی گردشگری خارجی، رکود ۴۰ درصدی حمل و نقل و ترانزیت کالا، تعطیلی ۵۰ درصد کارخانه‌های مواد غذایی و رکود مداوم بخش کشاورزی.

• فرار استارت‌آپ‌ها
وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی که چندی پیش منتشر کرد وضعیت استارتاپ‌های اسرائیلی را به تصویر کشید. طبق این گزارش، در دهه گذشته استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری بخش زیادی از بار اقتصاد اسرائیل را به دوش می‌کشیدند، ولی حالا ادامه‌دار شدن جنگ غزه، عملاً وضعیت استارتاپ‌ها را طوفانی کرده است. همین موضوع زمینه‌ساز تضعیف اقتصاد رژیم صهیونیستی شده است چراکه پیش از این صنعت فناوری، موتور پیشران و یکی از محرک‌های اصلی اقتصاد رژیم صهیونیستی محسوب می‌شد، ولی حالا تضعیف شده است و در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد. به طور کلی اقتصاد اسرائیل متکی به صادرات فناوری وهمچنین مالیات‌های مربوط به این بخش است که حدود ۵۰ درصد از کل صادرات این رژیم را تشکیل می‌دهد، بنابراین ضربه به استارتاپ‌ها عملاً به معنای نابودی اقتصاد اسرائیل است.

• بی‌ثباتی محض
به گزارش المیادین، وال استریت ژورنال فاش کرد که در دو دهه گذشته بخش فناوری، بازده اقتصادی رژیم صهیونیستی را سه برابر کرده بود، اما حالا تجارت فناوری شهرک‌نشینان اسرائیلی به دلیل کشته و مجروح شدن و همچنین غیبت کارکنان به دلیل جنگ غزه، دچار مشکل شده است. در این گزارش آمده است که اکوسیستم استارتاپی و شرکت‌های فناوری اسرائیل نیاز حیاتی به تزریق سرمایه دارد؛ موضوعی که هرچند در گذشته به راحتی انجام می‌گرفت و سرمایه‌های خارجی به سوی شرکت‌های فناوری سرازیر می‌شد، اما حالا به دلیل بی‌ثبات شدن منطقه، بسیاری از سرمایه‌گذاران را از حضور در این وادی بر حذر می‌دارد. بر اساس طبق گزارش المیادین، وال استریت ژورنال در گزارش خود به یک صندوق اضطراری اشاره کرده که در ماه نوامبر ۲۰۲۳ (دوماه پس از آغاز جنگ غزه)، بر اساس سرمایه‌گذاری خطرپذیر (venture capital) ایجاد شد و قرار بود به ۳۰ استارتاپ نیازمند حداقل ۲۰ میلیون دلار پول نقد به عنوان سرمایه تزریق شود. طبق این گزارش با توجه به شرایط جنگی موجود، در آن زمان، بیش از ۷۰۰ شرکت که شدیداً به پول نقد نیاز داشتند، برای دریافت کمک از صندوق درخواست ارائه کردند.

• سقوط ارزش شکل
همچنین یک نظرسنجی که اخیراً توسط مقامات نوآوری رژیم صهیونیستی انجام شده است، نشان داد که نیمی از استارتاپ‌های اسرائیلی حتی برای ۶ ماه دیگر هم پول نقد ندارند و بسیاری از آن‌ها نگران نبود تزریق بودجه و سرمایه در آینده توسط سرمایه‌گذاران هستند. بر اساس این گزارش، افت بودجه استارتاپ‌های فناوری رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ غزه، آنجا مشخص می‌شود که آمار نشان می‌دهد استارتاپ‌های فناوری در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، تنها حدود ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (۲۰۲۲)، حدود ۴۶ درصد کاهش داشته است و این یک زنگ خطر بزرگ محسوب می‌شود. واحد پول رژیم صهیونیستی (شِکِل)، در این ماه در برابر دلار تقریبا ۲ درصد ضعیف‌تر عمل کرد و ارزش آن تاکنون در سال ۲۰۲۴، به میزان چهار درصد کاهش یافته است. بانک اسرائیلی «پوعلیم» در گزارشی به تایمز اسرائیل اعلام کرد، برآورد خسارت‌های اقتصادی ناشی از جنگ جاری در غزه خیلی زود است، اما طبق داده‌های اولیه هزینه این جنگ کمتر از ۷میلیارد دلار نخواهد بود و ممکن است به حدود ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

• نتیجه
بنابراین وقتی از بالا و مشابه یک تصویر هوایی به اقتصاد رژیم صهیونیستی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در جهانِ پسا طوفان‌الاقصی، اقتصاد رژیم کوچک و کوچک‌تر شده، ارزش پول این رژیم غاصب افتاده و فضای اقتصاد کلان به‌قدری بی‌ثبات است که استارت‌آپ‌ها در حال فرار از اقتصاد این کشور هستند. این موضوعی بسیار مهم است؛ چرا که نزدیک ۵۰ درصد کل صادرات رژیم متکی به همین استارت‌آپ‌هاست. از دیگر سو بنادرش نیز با مشکل مواجهند و تجارت در این کشور را با اخلال مواجه کرده‌اند. در شرایطی که رژیم در مسیر سقوط اقتصادی دست و پا می‌زند، تلاش کردند تا با حمله‌ی تروریستی به کنسولگری ایران در سوریه، یا ایران را درگیر کنند و یا از این مهلکه بگریزند که عملیات هوشمندانه‌ی وعده‌ی صادق بازی‌شان را به هم زد. امروز رژیم صهیونیستی بیش از پیش در سراشیبی سقوط است.

ارسال نظرات