شنبه ؛ 06 مرداد 1403
گزارشی از کنش های رسانه ای نسبت به پاسخ جمهوری اسلامی ایران

دست بالای ایران در میدان رسانه ای

از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی، علاوه بر آنکه هیمنه رژیم پوشالی اسرائیل تا حد زیادی نزد افکارعمومی جهانی شکسته شد، آگاهی افکارعمومی در سراسر دنیا نسبت به جنایات اسرائیل و نفرت و انزجار از این رژیم به بالاترین حد خود رسید
کد خبر : 16339

تبیین: 

بیش از یک هفته از پاسخ نظامی جمهوری اسلامی ایران به تجاوزگری اسرائیل می­گذرد و حال پس از فروکش کردن هیجانات می­توان تحلیل دقیق­تری از جنبه­های مختلف این رویداد؛ از جمله ابعاد رسانه­ای آن ارائه نمود.

  • پرده اول: فرو ریختن هیمنه رژیم صهیونیستی

از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی، علاوه بر آنکه هیمنه رژیم پوشالی اسرائیل تا حد زیادی نزد افکارعمومی جهانی شکسته شد، آگاهی افکارعمومی در سراسر دنیا نسبت به جنایات اسرائیل و نفرت و انزجار از این رژیم به بالاترین حد خود رسید. نمایش مداوم رسانه­های خبری از کشتار بی­رحمانه بیش از سی­هزار نفر از مردم غزه؛ اعم از زنان و کودکان بی­دفاع، این سوال را در ذهن بسیاری از مردم در سراسر جهان به وجود آورد که چنانچه نهادهای بین­المللی و به اصطلاح حقوق بشری در حال چشم­پوشی از این جنایات هستند، چگونه انسان­ها می­توانند اقداماتی در کمک به مردم غزه داشته باشند.

  • پرده دوم: نقشه پیاده نظام سایبری

حمله نظامی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق بازتاب گسترده­ای داشت. رسانه­های همسو با نظام جمهوری اسلامی آن را اقدامی جنایتکارانه و خلاف تعهدات بین­المللی توصیف می­کردند. پیاده نظام سایبری وابسته به جریان معاند یا رژیم صهیونیستی نیز از یک سو تلاش می­کردند خوشحالی خود را از شهادت مستشاران نظامی ایران نشان دهند و از سوی دیگر ایران را برای پاسخ دادن به این جنایت مسلوب­الاراده نشان دهند و با طرح موضوعاتی همچون تاثیرپذیری مولفه­های اقتصادی از هرگونه پاسخ نظامی، بحران­های اجتماعی داخلی و بهره­مندی رژیم صهیونیستی از سیستم پدافندی مستحکم، ایران را برای پاسخ نظامی متزلزل نشان دهند.

  • پرده سوم: تحقق وعده صادق

سرانجام زمان تحقق وعده صادق رهبری برای تنبیه متجاوز فرا رسید. پس از پاسخ نظامی ایران در تاریخ 26 فروردین 1403، همه تاکتیک­های رسانه­ای که پیش از این بر علیه ایران به کار گرفته شده شده بود به ناگه خنثی شد. این حمله موشکی به قدری برای جهان غیرمنتظره بود که تا چند ساعت پس از آن نه تنها هیچ واکنش نظامی یا سیاسی از قبل تعیین نشده­ای اتخاذ نگردید، بلکه به لحاظ رسانه­ای هم میان جریان معاند و پیاده­نظام سایبری اسرائیل، در ساعات اولیه راهبرد هماهنگ و مشخصی وجود نداشت.

در نتیجه دشمنی که پیش از این با مانور رسانه­ای بر کشتار وحشیانه مردم غزه پویش#حریفت_منم را به تمسخر گرفته بود و حتی برخی کاربران همسو با نظام را نیز در خصوص درستی عملیات طوفان الاقصی با اشاره به تعداد شهدای بالا به تشکیک انداخته بود، حالا در گوشه رینگ افتاده بود. عملیات وعده صادق به قدری برای رژیم غاصب تحقیرآمیز بود که نه تنها در میدان نظامی و سیاسی، بلکه در عرصه رسانه­ای نیز پروپاگاندای رژیم صهیونیستی و دولت­های غربی توان خنثی­سازی ابعاد رسانه­ای این عملیات را نداشت.

  • تلاش برای هزینه سازی

پیاده نظام سایبری رژیم اسرائیل پس از این پاسخ نظامی به شکل واضحی دچار سردرگمی و تناقض شده بود. از یک سو پاسخ نظامی ایران را در برابر سیستم پدافندی رژیم اسرائیل شکست خورده و نافرجام توصیف می­کرد و سعی داشتند در شبکه­های فارسی­زبان به ملت ایران چنین القا کنند که این عملیات شکست خورده و صرفا منجر به هزینه­سازی برای ایران شده است. از سوی دیگر مقابل نهادهای بین­المللی با تظاهر به مظلوم­نمایی و آسیب­دیدگی سعی در کسب حمایت بین­المللی و محکومیت ایران داشتند که البته پس از کشتار وحشیانه و بی­رحمانه مردم غزه نه تنها افکار عمومی جهانی، بلکه حتی دولت­های غربی نیز به دلیل فشار افکارعمومی ملت­هایشان، حمایت ویژه­ای از رژیم صهیونیستی نداشتند و عمدتا به محکومیت­های ظاهری بسنده کردند. برخی از سلطنت­طلب­ها از جمله ربع پهلوی نیز با جدا کردن صف مردم ایران از نظام اسلامی تلاش داشتند مقابله نظامی اخیر را میان اسرائیل با نظام اسلامی و نه ملت ایران نشان دهند که این موضوع نیز پس از حمایت اقشار مختلف جامعه از پاسخ نظامی ایران با شکست مواجه گردید. در این میان برخی جریان­های سایبری معاند از هزینه ساخت موشک­ها و پهپادها و تحمیل آن بر ملت ایران می­گفتند و برخی نیز تلاش داشتند افکارعمومی را از فشار اقتصادی یا انزوای سیاسی ناشی از پاسخ نظامی ایران بترسانند و با ارائه لحظه­ای قیمت­های ارز و طلا نوعی جوسازی روانی ایجاد کنند. این در حالی بود که بر خلاف جوسازی­ها قیمت ارز پس از پاسخ به اسرائیل و نمایش قدرت نظامی ایران روندی نزولی گرفت. در ادامه این روند پس از آنکه نتانیاهو اعلام کرد ایرانی­ها هم باید مثل ما تحت فشار روانی قرار گیرند، برخی جریان­های فعال در شبکه­های اجتماعی و کانال­های تلگرامی اقدام به انتشار اخبار هیجانی تحت عنوان حمله قریب­الوقوع اسرائیل به ایران کردند و سعی داشتند با تمرکز بر اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی و انتشار شایعاتی کاذب نظیر دیدن شی نورانی یا ممنوع شدن پروازهای داخلی و خارجی در شبکه­های اجتماعی، فضای روانی جامعه را دچار التهاب و نگرانی کنند. برخی کانال­های تلگرامی وابسته به قیمت ارز و طلا با هدف افزایش قیمت­ها و برخی کانال­های دیگر با هدف افزایش مخاطب و جذب فالوور اقدام به تبلیغاتی نظیر اطلاع­رسانی ­های هیجانی همچون اخبار فوری از حمله احتمالی امشب، اخبار لحظه­ای از جنگ احتمالی و... می­کردند. اقدام این کانال­ها به طوری بود که می­توان آنها را کاسبان جنگ و التهاب افکارعمومی دانست. اما با تمام تلاشی که مقامات اسرائیلی و پیاده نظام سایبری آنها برای برهم خوردن آرامش اجتماعی و ایجاد فضای هراس از جنگ در ملت ایران داشتند، نه تنها این اضطراب اجتماعی محقق نشد و مردم با اطمینان خاطر نسبت به قدرتمندی نظامی کشورمان به فعالیت­های روزانه و اجتماعی خود مشغول بودند، بلکه بسیاری از کاربران و فعالان رسانه­ای با تولید محتوای هجو و طنز نسبت به تهدیدات اسرائیلی­ها واکنش نشان دادند. این آرامش روانی و اعتماد به نفس ملی پس از پاسخ نظامی و جنگ شرافتمندانه ایران به حدی عیان بود که حتی با آمایش بیشترین ایموجی­های مورد استفاده کاربران در شبکه­های اجتماعی نیز قابل رصد بود و در عمده کانال­هایی که مخاطبان صرفا با ایموجی واکنش نشان می­دادند، بیشترین ایموجی مورد استفاده کاربران لایک و خوشحالی نسبت به اخبار منتشر شده و یا ایموجی تمسخر برای واکنش نشان دادن نسبت به اظهارات مقامات اسرائیلی بود.

  • نتیجه

در نهایت آنکه در جریان عملیات وعده صادق، ملت ایران و همه آزادیخواهان جهان دیدند چگونه ایران مستقل توانست زیر سایه نظام اسلامی قد علم کند و دفاع مقدس سال­های آغازین انقلاب را به تنبیه متجاوز در دهه چهلم انقلاب تبدیل کند و به مستکبران جهان نشان دهد که حریف آنها خواهد بود. زینب شاهینی

ارسال نظرات