شنبه ؛ 06 مرداد 1403

هنر و ادبیات، هم‌صدا با فلسطین

زبان هنر، برنده‌ترین ابزاری است که می‌توان در مهمترین رویدادها و مسائل فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی در دنیا از آن بهره گرفت. فرقی ندارد که چه هنری را به کار می‌بریم، زیرا هر هنری تاثیر خود و مخاطبان خاص خود را دارد.
کد خبر : 16272

تبیین:

البته هنرمند واقعی هم کسی است که نسبت به رویدادهای جامعه بی‌تفاوت نبوده و در برابر مسائل مختلف با هنر خود واکنش نشان می‌دهد. حالا اگر این مسئله بین‌المللی باشد توقع می‌رود که هنرمندان در سراسر جهان به آن واکنش نشان دهند‌. در چند ماه اخیر و با شدت گرفتن ظلم رژیم ستمگر و اشغالگر قدس نسبت به مردم بی‌پناه غزه، دل هر مسلمان و هر انسان آزادمنش و با وجدانی به درد آمده است. اما قطعا مردم کشور ما که ید طولایی در دفاع از مردم مظلوم فلسطین دارند بیش از هر کشور دیگری تلاش کردند تا صدای مردم آن دیار شوند، از جمله هنرمندان کشورمان که با خلق آثار هنری خود این همدلی را فریاد زدند‌ و سعی کردند قوت قلبی باشند برای مردم سرزمین فلسطین.

علی سلیمیان شاعر ساکن زرین شهر اصفهان یکی از شاعرانی بود که شعرش را با عنوان «اِنّا فَتَحنا» در محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) خواند و مورد تمجید ایشان قرار گرفت. همچنین مقام معظم رهبری(مدظله العالی)  پیشنهاد کردند این شعر به عربی ترجمه شود و به دست مردم فلسطین برسد تا قوت قلبی برای آنها باشد.

این شاعر گفته، از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی تاکنون پنج شعر درباره غزه سروده‌ام و شعر «اِنّا فَتَحنا» یکی از این اشعار است. البته پیش از عملیات طوفان‌الاقصی اشعار بسیاری برای فلسطین نوشته‌ام. پیش از نوشتن شعر «اِنّا فَتَحنا» یعنی ۲۸ آبان ۱۴۰۲ هدفم این بود شعری بنویسم که اگر زمانی ترجمه شد و به دست فلسطینی‌ها رسید، به آنها انرژی، امید و قوت دهد تا آنها قوت قلب بگیرد. زمانی که در محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)  این شعر را خواندم، دقیقاً ایشان همان فرمایشاتی را مطرح کردند که پیش از سرایش شعر مدنظرم بود.

سلیمیان می‌گوید: یادم می‌آید که در انجمن ادبی گفتم که در شعرهای مربوط به غزه نباید صرفاً بیان دردها و زخم‌های فلسطینیان باشد. البته بیان اینها خوب است اما ما بیان این دردها کار خاصی انجام نمی‌دهیم. شعر باید انتقال دهنده حماسه و مقاومت مردم غزه باشد.

این، تنها شاعر یا هنرمندی نیست که در این مدت برای همدردی با مردم غزه تلاش کرده تا با سرودن شعر حق خود را ادا کند. در این مدت رویدادهای فرهنگی زیادی در پاسداشت مقاومت مردم غزه برگزار شده که هنرمندان زیادی نه فقط از کشور ما بلکه کشورهای دیگر در آنها شرکت کرده و سعی کردند دین خود را ادا کنند. یکی از این رویدادها شب شعر غزه بود، رویدادی بین‌المللی که در آن ۱۶ شاعر از ۱۲ کشور برای مظلومیت فلسطین سرودند.

اما به جز شعر، نوشتن کتاب به خصوص کتاب های داستانی نیز از جمله کارهایی است که در این مدت انجام شده است‌.

کتاب «باغ من در غزه» جدیدترین اثر انتشارات تلاوت آرامش، در حوزه کودک نوشته سارا موسی و با ترجمه دکتر حسن صادقی است که مقاومت و تاب‌آوری کودکان فلسطینی در مقابل ظلم صهیونیست‌ها را روایت می‌کند.

داستان این کتاب متناسب با فهم و ادراک کودکان ۴ تا ۸ ساله با موضوع اشغال فلسطین و به زبانی کودکانه و به صورت ایمن به نگارش درآمده است.

حتی در نمایشگاه های کتاب نیز نگاه ویژه ای به آثار مربوط به فلسطین وجود داشته است؛ به طور مثال، جمهوری اسلامی ایران در نهمین حضور خود در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط، بیش از هزار عنوان کتاب با موضوعات دینی، ترجمه عربی کتاب‌های حوزه ادبیات کهن و معاصر، ایرانشناسی، آموزش زبان فارسی، دینی، کودک و نوجوان و... را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.

اما نگاه ویژه غرفه ایران در این دوره عرضه آثار و پژوهش‌های گوناگون در موضوعات مرتبط با کلام الله مجید و حوادث اخیر فلسطین است. طراحی غرفه ایران نیز با استفاده از ایده اجزای تشکیل دهنده صنعت چاپ است.

اما یکی از تلاش های فرهنگی در این رابطه و پس از اتفاقات اخیر، فراخوان های ادبی است که صورت گرفت تا بیش از پیش هنرمندان عرصه های مختلف را به خلق اثر در این رابطه تشویق کند. مانند فراخوان جشنواره ادبی فلسطین که توسط انجمن قلم برگزار شد و یا جشنواره فیلمنامه مربوط به فلسطین که توسط بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد. رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» با هدف «اشاعه فرهنگ مقاومت» و «توجه به مظلومیت کودکان فلسطین» در دو بخش طرح فیلمنامه بلند و کوتاه داستانی، به منظور زمینه‌سازی برای ساخت آثار ارزشمند در این حوزه برای شرکت در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار می شود. نسیم اسدپور

ارسال نظرات