شنبه ؛ 06 مرداد 1403
18 فروردين 1403 - 12:17

روز قدس، تجلی طوفان الاقصیِ جهانی

با توجه به تحولات اخیر در غزه، راهپیمایی روز قدس امسال عرصه‌ای برای افزایش انسجام و وحدت در جهان اسلام در حمایت از آرمان فلسطین و شکستی بر پروژه‌های عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی است که سعی داشت با این حربه از گرداب انزوای امنیتی خلاص شود
کد خبر : 16225

تبیین:

با فرا رسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مسلمانان روزه دار و مردم آزاده جهان در شرایطی یک بار دیگر به استقبال روز جهانی قدس می‌روند که امسال وضعیت فلسطین حال و هوایی متفاوت از سالهای گذشته دارد و اهمیت آن نیز به مراتب بیشتر شده است.

با تشدید محاصره غزه و تداوم حملات ارتش صهیونیستی به فلسطینیان که این منطقه را به «جهنم روی زمین» تبدیل کرده است، راهپیمایی روز جهانی قدس امسال مناسب‌ترین موعد نشان دادن اجماع جهانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی می‌باشد.

مشخصه راهپیمایی‌ روز جهانی قدس امسال افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در پنج قاره مختلف برای حمایت از غزه و بیت‌المقدس است. امسال روز قدس دیگر محدود به مشارکت جوامع عربی و اسلامی نیست، بلکه مردم در کشورهای غربی نیز با برافراشتن پرچم‌های فلسطین در این راهپیمایی شرکت می‌کنند.

ابتکار نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان در سال 1358 و از سوی امام خمینی (ره) صورت گرفت و به لطف این دوراندیشی حکیمانه با گذشت چهل و پنج سال از نامگذاری روز قدس، حمایت‌ها از مردم بی‌دفاع فلسطین سال به سال در حال افزایش است و در ماه‌های اخیر هم موج اعتراضات افکارعمومی در سراسر دنیا از مردم غزه و افزایش خشم و انزجار از صهیونیستها ثابت کرد که موضوع فلسطین بار دیگر به کانون توجهات جهانی بازگشته است و نقش راهپیمایی روز قدس در این روند مثال زدنی است. همانگونه که افکارعمومی جهان در شش ماه گذشته، از ملت فلسطین دفاع کرده است، در روز جهانی قدس هم بار دیگر با آرمانهای قدس بیعت خواهند کرد.

با توجه به اینکه بیت‌المقدس اولین قبله مسلمانان بود، نامگذاری روز قدس، مسئله فلسطین را از خصلت فلسطینی و عربی به بعد اسلامی و بین‌المللی تبدیل کرد. درراهپیمایی روز قدس همه ساله به جوانان مسلمان در سراسر دنیا یادآوری می‌شود که اشغال مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها و تکلیف آزادسازی آن بر دوش مسلمانان گذاشته شده است و راهپیمایی روز قدس سند زنده‌ای است که نشان می‌دهد آرمان قدس هیچگاه فراموش نشده و تا زمان آزادسازی سرزمینهای اسلامی از دست اشغالگران صهیونیستی، به قوت خود باقی خواهد ماند.

گسترش انسجام و وحدت در جهان اسلام

یکی از نکات برجسته روز جهانی قدس در سالهای اخیر یه وضوح قابل مشاهده بود، انسجام و وحدت در بین مسلمانان در حمایت از فلسطین است. با اینکه جبهه غربی-عبری با پروگاندای گسترده رسانه‌ای تلاش زیادی کرده تا مسلمانان را از مسیر حمایت از آرمان فلسطین دور کند اما این اقدامات نتیجه عکس داده است.

ملل اسلامی در ماه‌های اخیر با حمایتهای بی‌دریغ خود از مردم غزه نشان دادند که آرمان قدس همچنان به عنوان محور اصلی در جهان اسلام است و هر چه این زخم کهنه قدیمی‌تر می‌شود، نفرت از غاصبان قدس و حمایت از ملت مظلوم فلسطین هم قویتر شده و هیچگاه فراموش نمی‌شود. به عبارتی، حمایت از فلسطین نه تنها تضعیف نشده بلکه مسئله فلسطین همچنان به عنوان قلب تپنده مسلمانان است.

هر ساله اهمیت همبستگی با مردم فلسطین برجسته می‌شود و راهپیمایی روز قدس را می‌توان به عنوان روز همبستگی دائمی با مردم فلسطین قلمداد کرد که مسلمانان تلاش می‌کنند تا غده سرطانی صهیونیسم را از منطقه ریشه‌کن کنند.

از سوی دیگر، انسجام و وحدت مسلمانان در روز جهانی قدس و محکومیت جنایات صهیونیستها در سرزمینهای اشغالی، اولتیماتوم به رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آنها است که نمی‌توانند جهان اسلام را دوپاره کنند. حضور مسلمانان در روز جهانی قدس، پیام آشکار جبهه عبری-غربی است که جهان اسلام نسل‌کشی در غزه را برنمی‌تابند و با همه توان در برابر این جنایت ایستادگی خواهند کرد.

نقش روز قدس در شکست پروژه عادی سازی 

همچنین حضور گسترده مسلمانان در راهپیمایی روز قدس، پیام مهمی برای سازمانهای بین‌المللی دارد که رویه و رفتارهای خود در قبال جنایات رژیم صهیونیستی را تغییر دهد و در مسیر مطالبات افکارعمومی جهان که توقف نسل‌کشی در سرزمینهای اشغالی و مجازات جنایتکارات جنگی در مجامع قضایی است، قدم بردارند.

یکی از مسائلی که روز جهانی قدس امسال را متفاوت‌تر از سالهای گذشته می‌کند، این است که خط بطلانی بر تحقق نقشه‌های شوم رژیم صهیونیستی در منطقه خواهد بود. رژیم صهیونیستی در سالهای گذشته تلاش زیادی کرد تا بتواند کشورهای عرب بیشتری را به مسیر عادی سازی روابط کشانده و امنیت سرزمین‌های اشغالی را تضمین کند اما جنگ غزه برنامه‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دوستانش را بهم ریخت و به دلیل حجم جنایات صهیونیستها در غزه، اکنون هیچ کس در جهان اسلامی جرأت حرف زدن از عادی سازی را ندارد.

از اینرو، حضور گسترده افکارعمومی جهان اسلام در روز قدس، بیانگر تصویری روشن از مطالبات و خواست عمومی از دولت‌های عربی است که در روند سازش گام برمی‌دارند. برخی شیوخ عرب خلیج فارس روابط تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی دارند و در طول جنگ غزه، با سکوت خود در قبال نسل‌کشی فلسطینیان، صهیونیست‌ها را به ادامه کشتار بیشتر گستاخ‌تر کردند و حضور گسترده افکارعمومی جهان عرب در راهپیمایی روز قدس، هشداری به حاکمان سازشکار است که تا دیر نشده رفتارهای خود را اصلاح کرده و موضوع حمایت از فلسطین را بار دیگر به کانون توجهات خود بازگردانند.

دلگرمی و قوت قلب به مبارزان فلسطینی

بدون تردید حمایت‌های گسترده جهانی از ملت فلسطین در روز قدس، قوت قلب برای مقاومت فلسطین است تا به مسیر مبارزه با اشغالگران ادامه دهند. ساکنان غزه در شش ماه گذشته روزگار سختی را پشت سر گذاشته‌اند و حضور میلیونها نفر در راهپیمایی روز جهانی قدس، نوعی دلگرمی برای آنها خواهد بود که تنها نیستند و مسلمانان جهان در هر شرایطی در کنار آنها خواهند بود. بیش از شش ماه از جنگ وحشیانه اسراییل در نوار غزه می‌گذرد اما این رژیم به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است، برعکس، وحشیگری‌ در غزه، ذات پلید رژیم صهیونیستی را برای افکار عمومی افشا کرد

همبستگی مسلمانان با مردم فلسطین در روز قدس، روحیه آزادیخواهی را در بین نیروهای حماس و جهاد اسلامی بالا خواهد برد و این گروهها به پشتوانه جهانی با عزم مصمم پرچم مقابله با اشغالگرن را ادامه خواهد داد.

قهرمانی مردم فلسطین و فداکاری‌های بزرگ آنها در غزه نشان داد که امکان پیروزی بر رژیم صهیونیستی و شکست آن فراهم شده است و با ادامه مبارزه مسلحانه در سرزمینهای اشغالی، صهیونیست‌ها ضعیف‌تر از قبل خواهند شد.

جنگ اخیر غزه، «وحدت عرصه‌ها» در جبهه مقاومت را تقویت کرد و نگاه راهبردی محور مقاومت از یمن و عراق تا لبنان را می‌توان تلاش برای دور شدن از رویارویی مستقیم با رژیم صهیونیستی در زمان کنونی و به آمادگی برای نبرد بزرگ اجتناب‌ناپذیر با دشمنی که فقط زبان زور را می‌فهمد و به هیچ چیز احترام نمی‌گذارد خلاصه کرد.

رویدادها و همایش‌هایی که به مناسبت روز جهانی قدس برگزار می‌شود به دنبال اتحاد ملل اسلامی، تقویت همبستگی بین آنها و در اولویت قرار دادن آرمان آزادسازی قدس در کشورهای اسلامی است. شکی نیست که راهپیمایی روز قدس، آگاهی و بصیرت افکارعمومی جهانی را بالا می‌برد و به اشغالگران هشدار می‌دهد که حق دست درازی به مقدسات مسلمانان را ندارند و هر دستی که به این مقدسات تعدی کند، قطع خواهد شد.

از آنجایی که برگزاری باشکوه مراسم روز قدس به سرمایه سرنوشت ساز آن یعنی مردم آزاده و شریف در سراسر جهان بستگی دارد، به درستی می‌توان گفت که اکنون شرایط برای رسیدن به اهداف این روز جهانی مساعدتر از هر زمان دیگری شده است. واقعیت این است ست که جامعه بین‌المللی و افکار عمومی جهانی اکنون کاملاً در کنار مردم فلسطین و حقوق آنها برای آزادی سرزمینشان و تأسیس کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس ایستاده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات