شنبه ؛ 06 مرداد 1403
15 فروردين 1403 - 13:27

فقدان برنامه و استراتژی منسجم رژیم صهیونیستی برای جنگ

فقدان برنامه و استراتژی منسجم رژیم صهیونیستی برای جنگ
کد خبر : 16205

تبیین:

طوفان الاقصی با اهداف از پیش طراحی شده راهبردی و استراتژیک علیه اسراییل آغاز شد. اما در مقابل به نظر می‌رسد که تل آویو فاقد برنامه مشخصی در جنگ و بمباران غزه است، چون  اسراییل توان جنگ فرسایشی را ندارد. طبق دکترین بن گورین اسراییل احتیاج به جنگ‌های کوتاه مدت و پیروزی‌های بزرگ دارد، اما این دو هدف تا کنون برای صهیونیست‌ها در غزه دست یافتنی نبوده است. با علم به این قضیه محور مقاومت از ابتدا در صدد فرسایشی کردن جنگ بوده است و نتانیاهو هم در رسیدن به این هدف کاملا در زمین مقاومت بازی کرده است. همچنین با توجه به اینکه اسراییل توان جنگ فرسایشی را ندارد، گشودن جبهه‌های جدید خطرات مضاعفی را برای صهیونیست‌ها به بار آورده است و باعث شده تا صهیونیست‌ها نه فقط در جبهه جنگ غزه، بلکه در جبهه شمال لبنان و در جنوب در بندر ایلات نیز با یمنی‌ها وارد درگیری شود.

به طور کلی فقدان استراتژی نظامی رژیم صهیونیستی را با توجه به این مولفه ها می توان دید:

شکست در تحقق اهداف اولیه

اسراییل محاصره شده است و ادعا‌های نتانیاهو از روز اول مبنی بر نابودی حماس، آزادی اسرا بدون آتش بس و موارد دیگر تا کنون بی نتیجه بوده است. رژیم صهیونیستی اهداف خود از تجاوز به غزه را از بین بردن حماس و تبدیل کردن غزه به یک منطقه امن برای اسراییل و آزادی اسرای اسراییلی و همچنین مهاجرت دادن ساکنان غزه اعلام کرده بود. با وجود اینکه رژیم صهیونیستی اقدام به تخریب و کشتار گسترده فلسطینیان در غزه کرده، اما با گذشت بیش از 6 ماه از این تجاوز، شکست سختی در تحقق هر کدام از این اهداف پذیرفته و نتوانسته اراده مقاومت را در هم بشکند و گروه‌های مقاومت همچنان به صورتی تأثیرگذار در عرصه میدانی حضور دارند.

شکست نیروی زمینی در غزه و گسترده‌تر شدن حملات راکتی از غزه، شدت حملات روزمره از سوی حزب الله، محاصره دریایی از سوی یمنی‌ها و مسائل دیگر که هم ضربات نظامی، امنیتی و هم اقتصادی و اجتماعی به اسراییل وارد کرده است، اسراییل را در یک تله استراتژیک گرفتار کرده است.

فقدان برنامه برای محاصره کامل غزه

فقدان استراتژی رژیم صهیونیستی در خصوص یک پرونده دیگر نیز کاملاً ملموس است که همان محور فیلادلفیا یا کرم ابو سالم است. این محور بنا به ادعای رژیم صهیونیستی شریان حیاتی حماس به شمار می‌رود و تا زمانی که امکان انتقال سلاح و پول و افراد مختلف از طریق آن وجود داشته باشد، حماس قدرتمند باقی می‌ماند. «ناحوم بارنیاع» تحلیلگر سیاسی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت از کندی عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه خبر می‌دهد؛ موضوعی که بسیاری از تحلیلگران دیگر صهیونیست از آن با اصطلاح گرفتار شدن ارتش اسراییل در غزه نام می‌برند. بارنیاع می‌گوید که تل‌آویو برای مسدود نگه داشتن این محور نیازمند کمک مصر است، اما  مصر تا کنون با تل آویو در این ارتباط همراهی کامل و تمام عیار نداشته است.

فقدان برنامه ریزی برای آزادی اسرا

 علاوه بر تمام اینها اسراییل در موضوع اسرای خود نیز در بن بست گرفتار شده است، چرا که هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد فشار نظامی، مواضع یحیی السنوار [رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه] را نرم‌تر خواهد کرد. در واقع اشتباه استراتژیک تل‌آویو در عدم درک توانمندی‌های السنوار و جنبش تحت امر وی باعث بروز فاجعه ۷ اکتبر شد و همین اشتباه محاسباتی تل آویو اکنون در غزه در موضوع اسرای صهیونیست نیز در حال تکرار است.

فقدان چشم انداز برای پایان جنگ

حاکمیت اسراییل در حال حاضر از فقدان چشم انداز و برنامه کاری مشخص به ویژه در چهارچوب اوضاع نوار غزه بعد از جنگ یا خروج از جنگ با چهره پیروز یا وانمود کردن به پیروزی در جنگ رنج می‌برد. اظهارات و نوشته‌های بسیاری از تحلیلگران و متفکران صهیونیست نشان می‌دهد که کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل هیچ چشم اندازی برای ادامه جنگ ندارد و نمی‌تواند اهداف اعلامی خود را محقق سازند. به این ترتیب کابینه افراطی رژیم صهیونیستی در آستانه سقوط قرار گرفته و نمی‌تواند تعامل خوبی با واقعیت‌های میدانی جنگ داشته باشد.

هشدار مقامات آمریکایی به فقدان استراتژی در جنگ غزه

حدود دو هفته پیش  نیز، وبگاه آمریکایی آکسیوس اعلام کرد که وزیر خارجه ایالات متحده به سران رژیم صهیونیستی گفته باید «برنامه‌ای منسجم» در غزه داشته باشند وگرنه با فاجعه روبرو خواهند شد. براساس این گزارش، هشدار بلینکن به نتانیاهو ناظر به این مسئله بوده است که در صورت فقدان استراتژی مشخصی در جنگ غزه گیر می‌کنید.

هشدار رسانه‌های غربی درباره طولانی شدن جنگ بدلیل فقدان برنامه تل آویو

همزمان روزنامه آمریکایی  وال استریت ژورنال هم گزارش داده که اسراییل به دلیل نداشتن استراتژی مشخص و منسجم در جنگ امکان دارد از سوی حماس به ورطه یک سری نبرد‌های چریکی و طولانی‌مدت کشیده شود. طبق این گزارش، ارتش اسراییل در حال نبرد در مناطقی است که پیشتر این مناطق را تصرف و سپس از آن‌ها عقب‌نشینی کرده بود. این‌همه نشان‌دهنده موقعیت دشوار اسراییل در جنگ علیه حماس است تا سرانجام کنترل کامل نوار غزه را به‌دست آورد. وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود می‌نویسد که اقدام‌های نظامی اسراییل به دلیل اینکه هیچ برنامه‌ای برای ثبات در نوار غزه پس از پایان جنگ دیده نمی‌شود، به نوعی با اختلال مواجه شده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات