پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
28 مهر 1397 - 08:25

الگوی امید بخش و طلیعه تمدن نوین اسلامی

دقت و تامل در نظام واره فکری امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، ویژگی‌های مختلفی را نمایان می‌سازد و از جمله این ویژگی‌ها «تفکر شبکه‌ای و نظام‌مند توام با آینده‌نگری و رویکرد تمدن سازی نوین اسلامی برای زمینه سازی ظهور منجی بشریت» است.
نویسنده :
بهزاد کاظمی
کد خبر : 1612

پایگاه رهنما :

دقت و تامل در نظام واره فکری امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، ویژگی‌های مختلفی را نمایان می‌سازد و از جمله این ویژگی‌ها «تفکر شبکه‌ای و نظام‌مند توام با آینده‌نگری و رویکرد تمدن سازی نوین اسلامی برای زمینه سازی ظهور منجی بشریت» است. طرح و پیگیری تدوین الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، یکی از نمود‌های برجسته‌ای است که حاصل منظومه فکری رهبرمعظم انقلاب به شمار می‌آید و حکایت از ژرف‌اندیشی، استحکام فکری و اعتماد و توکل فراوان معظم له بر سنت تغییر ناپذیر الهی در پیروزی جریان حق دارد. ترسیم وضع مطلوب و مشخص کردن چگونگی رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب بر اساس مبانی و ارزش‌های دینی و ملی از ضرورت‌های ترسیم و تدوین الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است. خلاء طرح و نقشه‌ای جامع و کلان متکی بر معارف و مبانی اسلام و زیست بوم ایران یکی از گلوگاه‌های آسیب پذیری در روند توسعه کشور بود که با تدبیر داهیانه رهبری معظم انقلاب از سال ۱۳۸۶ مطرح شد.
ایشان در باره ضرورت طراحی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت فرمودند: «.. مجموعه‌ی نخبگان کشور ما - هم حوزه و دانشگاه- یکی از بزرگترین کارهاشان باید این باشد که نقشه‌ی جامع پیشرفت کشور را بر اساس مبانی اسلام تنظیم کنند؛ دل به الگوی غربی و مدلسازی‌های غربی نسپرند. او نمی‌تواند کشور را نجات بدهد؛ او نمی‌تواند پیشرفت کشور ما را تنظیم کند.. ما باید پیشرفت را با الگوی اسلامی - ایرانی پیدا کنیم. این برای ما حیاتی است. چرا می‌گوئیم اسلامی و چرا می‌گوئیم ایرانی؟ اسلامی به خاطر اینکه بر مبانی نظری و فلسفی اسلام و مبانی انسان‌شناختی اسلام استوار است. چرا می‌گوئیم ایرانی؟ چون فکر و ابتکار ایرانی، این را به دست آورده؛ اسلام در اختیار ملت‌های دیگر هم بود. این ملت ما بوده است که توانسته است یا می‌تواند این الگو را تهیه و فراهم کند.» (دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد- ۲۵/۰۲/۱۳۸۶) آغاز تدوین این الگو با هدایت رهبرمعظم انقلاب در اواخر دهه ۸۰ شمسی بود که تجربه‌های متراکم و انباشته شده سه دهه پس از انقلاب در دسترس قرار داشت و در مقطع فعلی، تجربیات یک دهه دیگر نیز برای تکمیل آن توسط اندیشمندان قابل استفاده است. تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت گامی بلند و امید بخش است که با هدف ریل گذاری کلان برای آینده کشور بر اساس مبانی و ارزش‌های بومی صورت گرفته و مسائلی نظیر شرایط تاریخی- جغرافیایی - فرهنگی- اقتصادی و اجتماعی ایران اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. این الگو که در واقع تجلی تلاش اندیشمندان این سرزمین برای ترسیم آینده کشور است، «نقشه جامع» حرکت رو به رشد در بلند مدت محسوب می‌شود که مبتنی بر هویت دینی و ملی می‌باشد و در چند بخش شامل مبانی، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابیر تنظیم گریده است. تاکید بر دو مفهوم «اسلامی و ایرانی»، همراه با استفاده از دستاورد‌ها و تجارب صحیح بشری و مطالعه آینده‌پژوهانه تحولات جهانی، در متن سند قابل مشاهده است. این سند را می‌توان به مثابه سنگ زیرین هر تلاش عالمانه جهت رشد و تعالی همه جانبه کشور تلقی نمود که سه شاخصه اساسی در آن قابل توجه است:
۱- ابتناء بر عدالت و معنویت به صورت توامان؛
۲- انطباق با مقتضیات بومی و ظرفیت‌های درونی؛
۳- تضمین کننده‏ى استقلال همه جانبه کشور.
همچنین تدوین این الگو حاکی از توانایی فکری و ظرفیت‌های بالایی است که در متفکران و اندیشه ورزان ایرانی وجود دارد. به نتیجه رسیدن الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت یقینا راه را برای کار‌های بزرگ و مهم دیگر با نگاه به درون و داشته‌های خودی خواهد گشود و مسیر تحول و پیشرفت را در سایر عرصه‌ها باز خواهدکرد. طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اتکا بر انعکاس آرمان‌ها و اهداف نظام اسلامی و مقتضیات کشور ایران، تبیین کننده نگاهی جامع، نظام یافته و دورنگر برای رشد و پیشرفت و دسترسی به تمدن نوین اسلامی در زیست بوم ایران می‌باشد که البته الگویی فراروی سایر کشور‌ها بخصوص ملت‌های مسلمان نیز خواهد بود. دشمنان کینه توز انقلاب در پی آن بودند که جمهوری اسلامی ایران، چهل سالگی خود را نبیند، اما تنظیم این سند نشان می‌‎دهد که نظام اسلامی از استحکام بالایی برخوردار است و با اطمینان نسبت به آینده درخشان خود برای ۵۰ سال پیش رو برنامه ریزی کلان دارد. این سند، امید بلندی در دل مردم و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی ایجاد کرده است که ان‌شاالله با تکمیل و کاربست آن در جهت رفع مشکلات اجتماعی مردم در جامعه نیز نوید بخش خواهد بود.
اینک تکالیفی بر دوش نیرو‌های انقلاب قرار می‌گیرد که شایسته اهتمام جدی است ازجمله:
۱- تبیین و تشریح عمق فکری و اندیشه راهبردی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در توجه به آینده نگری و آینده سازی برپایه تمدن نوین اسلامی فارغ از روزمرگی و اعتماد و اتکال بر پرودگار برای دستیابی به آرمان‌های بلند؛
۲- تبیین اهمیت، ضرورت و آثار و برکات الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ابعاد مختلف؛
۳- تزریق امید به افکارعمومی با تکیه بر طراحی الگوی پیشرفت برای بازه زمانی بلندمدت؛
۴- تبیین الزامات و شرایط تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نقش آحاد مردم در کنار مسئولان بخش‌های مختلف؛
۵- تشریح استحکام و ثبات سیاسی نظام اسلامی که زمینه لازم را برای طراحی الگوی بومی پیشرفت در ۵۰ سال آینده ایجاد نمود.

ارسال نظرات