شنبه ؛ 06 مرداد 1403
28 اسفند 1402 - 11:10

معجزه مردم

یکی از پرتکرار ترین کلمات در مجموعه بیانات امامین انقلاب اسلامی واژه مردم است.
کد خبر : 16100

تبیین:

یکی از پرتکرار ترین کلمات در مجموعه بیانات امامین انقلاب اسلامی واژه مردم است.امام خمینی(ره) مردم را عامل تثبیت انقلاب اسلامی دانسته و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مردم را موتور محرک جامعه اسلامی قلمداد می‌کند، این تثبیت و تحرک نشان از جایگاه بالای مردم در ادبیات انقلاب اسلامی دارد.

ميشل فوكو جامعه شناس مطرح فرانسوی که در اوج  مبارزات مردم ایران در شهریور و آبان سال 1357 به تهران آمده بود، طی مقالاتی در روزنامه ایتالیایی « کوریر دلاسرا» به ارزیابی مشاهدات خود ازحضور و پشتيباني مردم از انقلاب امام (ره) پرداخت و نوشت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری آیت الله خمینی، اولين انقلاب پست مدرنيستي در جهان معاصر است كه پايه هاي اقتدار خود را بر حضور همه جانبه ملت بنا نهاده است و امروز ديگر نمي توان مدعي بود قدرت سياسي صرفا از دهانه تفنگ بيرون مي آيد.

در مرحله تبیت انقلاب اسلامی در حالی که بسیاری از غربگرایان معتقد بودند که تنها راه ماندگاری جمهوری اسلامی ایران ارتباط با جهان بیرونی و همراستا شدن با قواعد جهانی سازی است، اما روی مردم تکیه کرده و پس از آن در حالی که باز هم بسیاری روی نرمالیزه شدن ایران به عنوان تنها راه توسعه تاکید داشتند، امام خامنه‌ای نیز مردم را عامل حرکت، رشد و بالندگی جامعه قلمداد کردند، این اعتقاد البته نه در شعار که در عمل بود و این‌گونه است که نزدیک به 45 سال پس از پیروزی انقلاب مردم باوری و مردم سالاری دینی حرف  اول و آخر را در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌زند.

هنر امام و رهبری در ايجاد حلقه هاي وصل ميان مردم و رهبري

 استراتژی امام و رهبری در تثبیت و حرکت  انقلاب اسلامی، بر دو عنصر اساسی تکیه داشت. عنصر اول اسلام و عنصر دوم مردم است. بزرگترين هنر امامین انقلاب، ايجاد حلقه هاي اتصال ميان مردم و رهبري بوده است. در نگاه رهبر انقلاب، مردم مرکز اصلی حفظ قدرت به حساب مي آيند و وظيفه نظام اسلامي، حراست از حلقه هاي اتصال ميان مردم و رهبري است، حلقه هاي اتصالي كه بايد روز به روز خاصيت هم افزايي آن بيشتر شده و همچون زنجيره هاي ناگسستني، ارتباط اقوام كشور را با حلقه حاكميت، مستحكم‌تر نمايد و با در هم فرو رفتن حلقه هاي قدرت در يكديگر، هر حلقه به دليل اتصال با حلقه هاي ديگر، قدرت تحمل ملي را بالا برده و اگر دشمن بخواهد اين زنجيره را از هم بپاشد بايد دست به كاري غير ممكن بزند و يك ملت را نابود كند، مردمي بودن انقلاب اسلامي ايران آن را تبديل به انقلابي منحصر به فرد و متمايز از ساير انقلاب هاي دنيا نموده است.

در دوران حاكميت رژيم پهلوي، دنيا ايران را تنها با نفت مي شناخت اما امروزه به بركت انقلاب امام راحل و رهبر عزیزمان و نیز جانفشاني شهيدان عالي مقام، جمهوري اسلامي ايران را به عنوان پايگاه اسلام ناب محمدي (ص) و مردمي ترين، مستقل ترين و ساز ناپذيرترين حكومت مي شناسند، حكومتي كه عنصر الهام بخش آن، بلاي جان دمكراسي هاي مجازي غربي به ويژه آمريكايي در منطقه ژئواستراتژيك خاورميانه شده و دولت‌های دست ساز در منطقه را در وحشت فرو برده است، زیرا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر مردم به دژی سخت و دست نیافتنی بدل شده است که بدنه آن مردم است و روح و حیات آن با مردم گره خورده است.

نظام جمهوری اسلامی ایران، در پرتو چنین نگرش مردم باوری  است که بنیان های نظام سلطه و استکبار را به چالش کشیده است تا جایی که  و ریچارد مورفی، معاون وقت وزیرخارجه آمریکا را مجبور کرد تا با سراسیمگی در برابر نمایندگان کنگره آمریکا حاضر شود و به صراحت اعلام کنند: ایالات متحده آمریکا بر محور صیانت از کیان دولت اسرائیل، حفظ جریان آزاد انتقال انرژی از خلیج فارس ، مهار نفوذ روسیه و جلوگیری از گسترش رادیکالیسم اسلامی است. پدیده انقلاب ایران دیگر تنها یک مسئله استراتژیک متعارف نیست، مسئله امواجی است که این انقلاب پدید آورده و بنیان های تمدن معاصر کاپیتالیستی  و سوسیالیستی غرب را به لرزه انداخته است.

اعتقاد و اعتماد به نقش مردم

شاخص اصلی مكتب سياسى انقلاب اسلامی، اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم است. در این مکتب  هويت انسانى، هم ارزشمند و داراى كرامت است و هم قدرتمند و كارساز.امام با اتكاء به قدرت رأى مردم معتقد بود كه با اراده پولادين مردم مى‏شود در مقابل همه‏قدرت‏هاى متجاوز جهانى ايستاد.

مكتب سياسى امامین انقلاب از متن دين و از «هو الذى ايدك‏بنصره و بالمومنين» برخاسته است. رهبر انقلاب درباره مردمی بودن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌فرمایند: «هر کاری را انحصاری در اختیار مسئولان و رؤسا و مانند اینها قرار دادیم، کار متوقّف مانده است. نمی گوییم حالا همیشه هم متوقّف مانده امّا غالباً یا متوقّف یا کُند [شده]؛ اگر متوقّف نمانده است، کُند پیش رفته است. امّا کار دست مردم که افتاد، مردم کار را خوب پیش می برند. در هر مسئله‌ای از مسائل خُرد و کلان کشور که ما حضور مردمی را داشتیم، این معجزه را مشاهده کردیم.»

برای شکوفایی و پیشرفت کشور و عبور از موانع و بحران‌ها، که هم اکنون هدف اساسی و اصلی نظام جمهوری اسلامی است، باید کارها را در صحنه‌های گوناگون به مردم سپرد؛ چرا که سرنوشت کشور در دست این قشر است و اگر قرار است هر برنامه‌ای در کشور اعمال شود، از جمله اقتصاد مقاومتی، همکاری و همراهی مردم لازم است؛ والا هر اقدامی از سوی مسئولان که قشر کوچکی از بدنه نظام هستند، محکوم به شکست خواهد بود. از این رو، واگذار کردن هدف‌دار کارها به مردم، هم ضامن پیشرفت کشور و عبور از موانع و چالش‌ها و بحران‌ها می‌شود و هم ضامن ثبات و پایداری جامعه و نظام می‌شود؛ زیرا مردم نسبت به کشور و جامعه‌ای که خود ساخته‌اند و آبادی و پیشرفت آن را برعهده دارند، احساس مسئولیت می‌کنند، هر جا مردم در صحنه باشند ( چه صحنه های سیاسی و چه صحنه‌های آبادسازی) آنجا معجزه روی داده است.مرتضی سیمیاری

ارسال نظرات