شنبه ؛ 06 مرداد 1403

«غارنشینی» نسخه امنیتی نتانیاهو برای شهرک‌نشینان فراری

حملات موشکی حزب‌الله به اراضی اشغالی در نبود دورنمای روشن برای توافق سیاسی، دولت نتانیاهو را در دو راهی سختی قرار داده که برای خروج از این وضعیت امنیتی باید بهای سنگینی بدهد و ساخت پناهگاه برای شهرک‌نشینان هم او را از معرکه نجات نخواهد داد.
کد خبر : 16059

تبیین:

حملات مداوم حزب‌الله به مراکز نظامی و نقاط حساس رژیم صهیونیستی که هر روز ابعاد آن گسترده‌‌تر می‌شود، تل‌آویو را وحشت زده کرده و برای نجات جان شهرک‌نشینان به فکر تدابیر جدیدی افتاده‌اند. از اینرو، آنچه «جبهه داخلی» وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی خوانده می‌شود، طرح فوری را برای احداث پناهگاه‌ها و مکان‌های حفاظت‌شده جمعی در شمال فلسطین اشغالی جهت اسکان شهرک‌نشین‌های ساکن ساختمان‌های قدیمی بدون پناهگاه تنظیم و آماده کرده است.

به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، ساختمان‌های قدیمی واقع در شهرک‌های شمالی پناهگاه ندارند و در زمان حملات حزب‌الله ساکنان آنها مجبور هستند به محله‌های دیگر بروند. در منطقه‌ای همانند «حیفا» میانگین زمان رسیدن آنها به پناهگاه یک دقیقه از لحظه به صدا درآمدن آژیر هشدار است. این روزنامه نوشت، در طرحی که طی دو ماه گذشته تنظیم و بودجه مورد نیاز آن تامین شده، مکان‌هایی که امکان ایجاد حفاظت جمعی برای ساکنان بدون پناهگاه و انتقال آنها به این نقاط وجود دارد، تعیین شده‌اند.‌

جبهه داخلی رژیم صهیونیستی به ‌عنوان موسسه امنیتی‌ آن، کار خرید بسیاری از تجهیزات مورد نیاز را آغاز کرده و مناقصه‌هایی را به منظور رسیدن به راه‌حل‌های لجستیکی برای اجرای این طرح طی مدت زمانی کوتاهی در صورت آغاز جنگی با حزب‌الله ارائه کرد. صحبت درباره خدمات نظافت و پاکسازی این مجتمع‌ها و هزاران جعبه مواد غذایی خشک، آب و دیگر کالاهاست و در زمان جنگ فرماندهی جبهه داخلی مسئول انتقال شهرک‌نشین‌ها به این پناهگاه‌ها خواهد بود.

تحرکات کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی درحالی است که سطح تنشها بین این رژیم با حزب‌الله به اوج خود رسیده و نگرانی‌ها نسبت به وقوع درگیری تمام عیار بین دو طرف افزایش یافته است. ساخت پناهگاه برای شهرک‌نشنیان در زمانی انجام می‌شود که دهها هزار نفر در ماههای اخیر از ترس عملیات موشکی حزب‌الله از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

رسانه‌های عبری زبان روز سه‌شنبه به نقل از «تامیر هایمن»، فرمانده سابق لشکر امان گزارش داده‌اند که حزب‌الله توانسته در جریان تنش‌های اخیر بیش از ۸۰ هزار شهرک‌نشین را از مناطق شمالی خارج کند. تامیر هایمن گفته که حزب‌الله توانسته یک منطقه حایل در شمال ایجاد کند. پیشتر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله هشدار داده بود که در صورت درگیری، به جای 80 هزار نفر، بیش از دو میلیون شهرک‌نشین آواره خواهند شد و نسبت به عواقب آن به تندروهای صهیونیست هشدار داده بود.

صهیونیست‌ها در غار

نتانیاهو درصدد است با ساخت پناهگاه، شهرک‌نشینان فراری را به دوباره به خانه‌هایشان بازگرداند اما آنها گفته‌اند تا زمانی که سایه جنگ از مناطق شمالی از بین نرود، حاضر به بازگشت نیستند. دولت نتانیاهو سعی دارد با ساخت پناهگاه، شهرک‌نشینان را به ادامه زندگی زیر توپ و موشک امیدوار کند اما با وضعیتی که سرزمینهای اشغالی دارد، زندگی صهیونیست‌ها شبیه غار‌نشینی‌های عصر حجر است که باید با آتش غذا برای خود بپزند. این درحالی است که نتانیاهو و دوستانش مدعی بودند که برای لبنانی‌ها چنین شرایطی را فراهم خواهند کرد. در اوایل شروع جنگ در غزه، صهیونیستها به حزب‌الله هشدار می‌دادند که اگر این جنبش وارد معادلات غزه شود، لبنان را به عصر حجر برمی‌گردانند اما در ششمین ماه درگیریها، حال و روز شهرک‌نشینان آواره نشان می‌دهد که عصر حجر برای خود صهیونیست‌ها رقم خورده است. مقامات سابق اسرائیل هم به این اعتراف می‌کنند که قدرت بازدارندگی خود در برابر حزب‌الله را از دست داده‌اند و نمی‌توانند در جنگ احتمالی با آن دستاوردی کسب کنند.

اوضاع فاجعه بار امنیتی در جبهه شمالی را روزنامه هاآرتص به خوبی توصیف کرده است. هاآرتص در گزارشی نوشت:«این شهرک‌ها فلج شده‌اند و تمام خدمات عمومی در «کریات شمونا» تعطیل و ورود به شهر خطرناک شده است و خدمات بهداشتی، بانکی و دولتی، پست و مانند آن کار نمی‌کند و فروشگاه‌هایی که در ساعات محدود باز می‌شوند فاقد مواد اولیه نان، میوه‌ها، سبزیجات، محصولات شیر ​​هستند و حتی محصولات خشک به سختی به دست می‌آید. تامین کنندگان، توزیع کنندگان و تکنسین‌ها به شهر وارد نمی‌شوند و هیچ چارچوب آموزشی و اجتماعی سازمان یافته‌ای وجود ندارد. خیابان‌ها، جاده‌ها و دروازه‌ها بسته است. علاوه‌براین، صدای توپخانه و هلیکوپتر و به صدا درآمدن آژیر خطر، شرایط اسفباری را برای این شهرک‌ها رقم زده است و ارتش هر روز هشدار تهاجم زمینی و هوایی صادر می‌کند».

این وضعیت پیچیده برای شهرک‌های شمالی در زمانی ایجاد شده که حزب‌الله تاکنون حملات خود را بیشتر روی مناطق نظامی و مراکز حساس متمرکز کرده و از هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی خودداری می‌کند اما با این حال شهرک‌نشینان فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند. اکنون شهرک‌های هم‌مرز با لبنان تقریبا به متروکه تبدیل شده‌اند و حزب‌الله به راحتی می‌تواند آنها را هدف قرار دهد.

پاسخ موشکی حزب‌الله به لفاظی تل‌آویو

مقامات صهیونیستی اخیرا هشدار دادند که اگر تا روز جمعه (15 مارس) در میز مذاکرات با لبنان به توافق نرسند، دامنه جنگ در جبهه شمالی را گسترش خواهند داد اما این تهدیدات نه تنها حزب‌الله را به عقب‌نشینی وادار نکرده بلکه با قدرت بیشتری به سرزمینهای اشغالی حمله می‌کند. شلیک 100 موشک به اراضی اشغالی در روز سه‌شنبه که بزرگترین آن به لحاظ تعداد و حجم موشکها در پنج ماه گذشته بود، نشان داد که مقاومت لبنان از اینگونه تهدیدات هراسی ندارد و در دفاع از مردم غزه به عملیات خود ادامه خواهد داد. رسانه‌های عبری زبان حملات روزهای اخیر حزب‌الله را بی‌سابقه توصیف کردند که توانسته خسارات سنگینی را به این رژیم وارد کند.

اکنون، نصرالله، اسرائیل را در دوراهی سختی قرار داده است، زیرا بازگشت ساکنان به شهرک‌ها حتی پس از توافق سیاسی یا عملیات نظامی کار آسانی نخواهد بود و این امر نمی‌تواند امنیت مناطق شمالی را تضمین کند. چرا که توانایی‌های تهاجمی حزب‌الله ادامه خواهد داشت و با حمله به سراسر منطقه شمالی و همچنین عمق سرزمین‌های اشغالی شرایط صهیونیست‌ها دشوار خواهد شد.

توانمندی حزب‌الله

حزب‌الله پس از ترور فرماندهان مقاومت، قاعده «چشم در برابر چشم» را انتخاب کرده تا به صهیونیست‌ها این پیام را بدهد که دوران بزن در رو تمام شده و بعد از این با وارد کردن هر ضربه، دو ضربه دریافت خواهند کرد.

شهرک‌نشینان و مقامات سابق صهیونیست برخلاف رهبرانشان، معتقدند که جنگ با حزب‌الله تاوان سنگینی خواهد داشت و نسبت به عواقب آن به تل‌آویو هشدار داده‌اند. از نظر صهیونیستها، در صورت جنگ تمام عیار با حزب‌الله، تمام سرزمینهای اشغالی در تیررس موشک‌های مقاومت قرار خواهد گرفت و روزانه 2000 موشک از لبنان به سمت اراضی اشغالی شلیک خواهد شد و به گفته شهردار حیفا «شهرک‌نشینان حتی در تامین مایحتاج روزانه به ویژه مواد غذایی هم دچار مشکل خواهند شد».

وحشت صهیونیست‌ها از توانمندی نظامی حزب‌الله درحالی است که این جنبش به موشکهای نقطه‌زن و دقیق مجهز است که در صورت بروز درگیری‌ها، می‌تواند تمام اراضی اشغالی را هدف قرار دهد. موشک‌هایی که حزب‌الله در ماههای اخیر به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده، تنها بخشی از قدرت زرادخانه‌ای این جنبش بود. محمد رعد، نماینده مقاومت در پارلمان لبنان هفته گذشته در سخنانی در این باره خطاب به صهیونیست‌ها گفت:«مقاومت از تمامی تسلیحات خود استفاده نکرده‌ و هنوز انبار اصلی سلاح‌ها را باز نکرده است». شیخ نعیم قاسم، معاون اجرایی دبیرکل حزب‌الله هم هشدار داد که در صورت حماقت اسرائیل، با نسخه پیشرفته جنگ 33 روزه مواجه خواهند شد.

با استناد به این توانمندی نظامی است که آمریکا و فرانسه تلاش می‌کنند تا از طریق گفتگو، حزب‌الله را به کاهش تنش در جبهه شمالی متقاعد کنند، زیرا می‌دانند که این جنبش چه قدرتی دارد و می‌تواند ضربات سهمگینی را به رژیم صهیونیستی وارد کند. از دید غربی‌ها، رژیم صهیونیستی توان جنگیدن در چند جبهه را ندارد و در صورت وقوع جنگ در مرز لبنان، دچار آسیب جدی خواهد شد، چرا که حزب‌الله به مراتب قدرتمندتر از حماس است و جنگیدن با آن برای مدت طولانی‌ شرایط امنیتی سرزمینهای اشغالی را بغرنج‌تر خواهد کرد.  

این تحرکات دیپلماتیک هم به نتیجه نرسیده و نمی‌تواند اشغالگران را از معرکه خودساخته نجات دهد، زیرا رهبران حزب‌الله بارها گفته‌اند مقصر اصلی بحران آفرینی در جبهه شمالی خود تل‌آویو است و تا زمانی که نسل‌کشی در غزه ادامه دارد، حزب‌الله عملیاتش را متوقف نخواهد کرد.

با حملات مداوم حزب‌الله به اراضی اشغالی، دولت نتانیاهو اکنون بر سر دوراهی سختی قرار گرفته است. اگر اسرائیل بخواهد دامنه جنگ با حزب‌الله را توسعه دهد، وضعیت جبهه شمالی بدتر از قبل خواهد شد و تخلیه شهرکها و فرار شهرک‌نشینان، هزینه‌های جدیدی را روی دوش دولت خواهد گذاشت. از طرفی، اگر بخواهد به جنگ در غزه بدون دستاورد خاصی پایان دهد، علاوه بر اینکه وجهه تل‌آویو را در جهان مخدوش می‌کند، مسیر را برای فروپاشی دولت نیم‌بندی خود نیز هموار خواهد کرد. لذا، نتانیاهو ابتکارعمل را از دست داده و در گودال عمیقی گیر افتاده که بیرون آمدن از آن بدون هزینه سیاسی نخواهد بود.

منبع: الوقت

ارسال نظرات