شنبه ؛ 06 مرداد 1403
09 اسفند 1402 - 12:12
دلهره سران صهیونیستی از تکرار کابوس غزه در لبنان

هزارتوی تونل‌های حزب‌الله

محققان اسرائیلی وجود «تونل‌های نزدیک» را شناسایی کرده‌اند که راهروهای ساده‌ای هستند که به نیروهای حزب‌الله اجازه می‌دهند تا به اردوگاه‌های اسرائیل حمله کنند و «تونل‌های تاکتیکی» وسیع‌تری که برای پرتاب موشک‌های بالستیک از زیرزمین طراحی شده‌اند.
کد خبر : 15981

تبیین:

 در شرایطی که مواجهه با شبکه پیچیده و تو در توی تونل‌های حماس در غزه، پس از نزدیک به 4 ماه حملات بی‌امان ارتش صهیونیستی را مستاصل از ادامه جنگ با رزمندگان مقاومت و آزادسازی اسرای اسرائیلی کرده است به صورتی که تونل‌ها به کابوس رهبران تل‌آویو در جنگ تبدیل شده‌اند، در این میان خبر ناامید کننده دیگر برای رهبران تل‌آویو اعلام ایجاد وضعیت مشابه در جنوب لبنان می‌باشد.

رهبران حزب الله در هفته‌های اخیر از وجود شبکه بسیار پیچیده تونل‌های مقاومت لبنان در جنوب و مناطق مرزی با سرزمین‌های اشغالی خبر داده اند و اینکه در صورت ماجراجویی مقامات کابینه تندرو صهیونیستی در لبنان وضعیت به مراتب سخت‌تری نسبت به غزه در انتظار ارتش و نظامیان اسرائیلی خواهد بود که نشانگر آن است که حزب الله تاکتیک‌ها و نقاط ضربه پذیری رژیم صهیونیستی در جنگ با حماس را به دقت رصد کرده و در حال کار بر روی آنها برای روز واقعه است.

اما برای آشنایی با شبکه پیچیده و هزارتوی تونل‌های حزب الله، روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» چاپ فرانسه در گزارشی مفصل به این موضوع پرداخته و می نویسد از دهه 1980 به دلیل حملات مکرر  رژیم صهیونیستی حزب الله لبنان با کمک کره شمالی، در حال ساخت یک سیستم دفاعی زیرزمینی بوده و در واقع یک شبکه نظامی زیرزمینی پیشرفته ایجاد کرده است که در نوار غزه صدها کیلومتر طول دارد و شاخه هایی دارد که به سرزیمن های اشغالی و سوریه می رسد.

این روزنامه فرانسوی در گزارشی به قلم لارنس دفرانو توضیح می دهد که وقتی حزب الله با آغاز بمباران غزه توسط اسرائیل حمایت خود را از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد، در سکوی «ایکس» کلیپی پخش کرد که  کابوسی  برای اسرائیل بود. این  فیلم  حمله ای ساختگی در جلیل توسط «الرضوان» از طریق تونلی در لبنان را نشان می داد.

لیبراسیون در ادامه  به نقل از مؤسسه تحقیقات استراتژیک دانشکده نظامی می نویسد که گروه‌های فلسطینی که در اوایل دهه 1960 به لبنان پناهنده شدند، هنگام انجام حملات موشکی و تهاجم به شمال اسرائیل، شروع به حفاری کردند و به گفته ژنرال اولیویه باسو، دستیار پژوهشگر، حزب‌الله پس از آن این وظیفه (حفر تونل )را بر عهده گرفت.

ژنرال باسو در ادامه توضیح می دهد که حفاری در جنوب لبنان مانند حفاری در شن و بتن نیست، همانطور که حماس برای ایجاد «مترو غزه» که نزدیک به هزار کیلومتر تونل دارد؛ عمل کرد. بلکه حفاری در جنوب لبنان شامل حفاری دستی سنگ با استفاده از ماشین‌های حفاری یا ماشین های هیدرولیک است. برآوردها نشان می دهد که به طور متوسط ​​هر کارگر می تواند حدود 15 متر در ماه حفاری کند.

تجربه کره شمالی

مرکز تحقیقاتی "آلما" در اسرائیل براساس گزارشی که  در سال 2021  منتشر کرده که  آن را "سرزمین تونل‌ها" نامیده است. به گفته محققان این مرکز، حزب الله پس از جنگ دوم لبنان در سال 2006، یک حالت دفاعی ایجاد کرده است. برنامه ریزی برای مقابله با تهاجم اسرائیل که شامل ده ها مرکز می شود. عملیات مجهز به شبکه های زیرزمینی و تونل هایی که مراکز مهم بیروت، بقاع و جنوب را به هم متصل کرده که در آن طول  مجموع این تونل ها به چند صد کیلومتر می رسد.

«تال پری» یکی از مدیران آلما، در مصاحبه ای با روزنامه تایمز اسرائیل در ژانویه سال ۲۰۲۳ تأیید کرد که «شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کره شمالی، که تجربه تاریخی در حفر تونل در مناطق کوهستانی و صخره ای دارد، به حزب الله لبنان کمک کرده است».

به نوشته این روزنامه، محققان اسرائیلی وجود «تونل‌های نزدیک» را شناسایی کرده‌اند که راهروهای ساده‌ای هستند که به نیروهای حزب‌الله اجازه می‌دهند تا به اردوگاه‌های اسرائیل حمله کنند و «تونل‌های تاکتیکی» وسیع‌تری که برای پرتاب موشک‌های بالستیک از زیرزمین طراحی شده‌اند. آلما همچنین به وجود «تونل‌های انفجاری» در زیر نقاط استراتژیک اشاره کرد که مملو از مواد منفجره هستند که می‌توانند در زمان مناسب برای ایجاد زمین‌لرزه و رانش زمین مشتعل شوند.

در سال 2018، اسرائیل اعلام کرد که شش «تونل حمله» را در عمق 40 متری زیر «خط آبی» که نشان دهنده مرز با لبنان است، کشف کرده است. آنها صدها متر طول دارند و هنوز به سطح زمین نرسیده اند. اولیویه باسو می گوید: «من معتقدم مکان آنها توسط حسگرهای صوتی تعیین شده است.» پژوهشگری به نام «جین لوپ سمان» در مقاله‌ای که در سال 2015 منتشر شد، تأیید کرده است که «حزب‌الله و ایران در دو سال گذشته تونل‌ها و مخفیگاه‌هایی در منطقه ساخته‌اند که در درازمدت می‌تواند در صورت ایجاد یک منطقه جدید از ارزش بالایی برخوردار باشد. درگیری با ارتش اسرائیل».

چالش‌های زیرزمینی

روزنامه لیبراسیون چاپ فرانسه می نویسد که  نتانیاهو صراحتا حزب الله را به حمله زمینی تهدید می کند و گفته است در صورتی که حملات موشکی حزب الله به شمال اسرائیل متوقف نشود، مانند غزه با تهدید نامرئی و مستمر مواجه خواهد شد. اما این موضوع باعث مخالفت متخصصان نظامی، اطلاعاتی و استراتژیک دولت اضطراری اسرائیل شده است. لیبراسیون عقب‌نشینی تل آویو از ضرب العجل‌های تهدیدآمیز علیه لبنان، که در ژانویه گذشته به حزب‌الله تا پایان فوریه امسال فرصت داده شد تا مناطق مرزی با سرزمین‌های اشغالی را تخلیه کند، را به چالش‌های جنگ زیرزمینی و آنچه که از متخصصان مهندسی، واحدهای تخصصی و غواصان نظامی آموزش دیده در غارها نیاز دارد، مرتبط دانسته است.

گزارش شده است که در غزه نیروهای اسرائیلی تنها بخش کوچکی از شبکه تونل را نابود کرده اند. تخریب نشان داده که روش کارسازی برای نابودی شبکه تونل‌ها نیست و از این رو کارگزاری مواد منفجره یا پخش گاز یا آب از تونلی به تونل دیگر از دیگر روش‌هایی است که صهیونیست‌ها گفته اند می تواند یک مسافت بسیار طولانی از تونل‌ها را خنثی کند، اما در مورد "بمب های اسفنجی" وعده داده شده توسط اسرائیلی‌ها که می توانند بدون منفجر شدن تونل‌ها مقدار زیادی کف منبسط کنند، فقط در ذهن  استراتژیست های آنها وجود دارد.

ارسال نظرات