پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 مهر 1397 - 09:29
وظایف و موانع خانواده ایرانی در برابر جنگ نابرابر اقتصادی دشمن

آرایش مطلوب جنگی در جنگ اقتصادی

جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی‌اش تا کنون موفقیت‌های چشمگیری در عرصه‌ی اقتصاد داشته است؛ از تامین آب و برق و گاز برای روستا‌های دورافتاده، ایجاد آموزش و بهداشت فراگیر و ایجاد زیرساخت در حوزه‌ی ارتباطات و اینترنت گرفته تا ریشه‌کن کردن فقر مطلق و مهار گرسنگی.
نویسنده :
دانيال داودي
کد خبر : 1582

پایگاه رهنما :

جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی‌اش تا کنون موفقیت‌های چشمگیری در عرصه‌ی اقتصاد داشته است؛ از تامین آب و برق و گاز برای روستا‌های دورافتاده، ایجاد آموزش و بهداشت فراگیر و ایجاد زیرساخت در حوزه‌ی ارتباطات و اینترنت گرفته تا ریشه‌کن کردن فقر مطلق و مهار گرسنگی. مجموعه‌ی این موفقیت‌ها در کنار افزایش غیر قابل تصور نفوذ ایران در کشور‌های منطقه مانند عراق، سوریه و لبنان برای کشور‌های استکباری و در راسشان امریکا پذیرفته نبوده و آن‌ها نمی‌خواهند الگوی حکومت دینیِ عدالت‌محورِ، به عنوان یک الگوی موفق اداره‌ی جامعه برای کشور‌های منطقه مطرح شود، تا منافعشان در منطقه به خطر نیفتد. همین عامل، انگیزه‌ی کافی برای طراحی تحریم‌های ظالمانه و شروع یک جنگ اقتصادی تمام عیار با ملت ایران را به دست این کشور‌ها داده است و از لحظه‌ی پیروزی انقلاب تا کنون، دست از اقدامات خصمانه علیه ایران در حوزه‌ی اقتصادی بر نداشته‌اند. این جنگ اقتصادی در برهه‌هایی با توجه به ضعف‌های داخلیِ ناشی از عدم توجه کافی به الگوی اقتصاد مقاومتی، شدت یافته است. اکنون نیز این جنگ اقتصادی تمام‌عیار ظهور و بروزی خاص پیدا کرده است.
بایسته‌های آرایش خانواده ایرانی در مواجهه با جنگ اقتصادی
در چنین شرایطی بدیهی است که ما ایرانیان نیز باید در داخل، آرایش جنگی علیه این جنگ اقتصادی داشته باشیم. گاه دشمن از طریق رسانه به جنگ اقتصادی علیه ما می‌پردازد، پس پس رسانه‌های ما نیز باید آرایش جنگی لازم در حوزه‌ی اقتصادی را داشته باشند. گاهی دشمن از طریق مداخله‌ی مستقیم در بازار –از جمله بازار ارز- ضربه می‌زند، پس بانک مرکزی و وزارت اقتصاد موظفند در مقابل این ضربه‌ی دشمن ضربه‌گیر باشند تا به مردم و تولید‌کننده‌ی داخلی آسیب جدی‌ای وارد نشود. گاهی هم دشمن با هدف قرار دادن خانواده‌ها به عنوان عناصر اصلی تشکیل‌دهنده‌ی پیکره‌ی جامعه‌ی ایرانِ اسلامی، به دنبال فلج کردنِ اقتصاد ایران و جلوگیری از حرکت قطار پیشرفت ایرانیان می‌آید. در چنین حالتی باید خانواد‌ها خود نیز آرایش جنگی بگیرند و تا جایی که امکان دارد خود را در برابر آسیب‌های این جنگ اقتصادی حفظ کنند.
جانی که به پیکر خانواده تزریق
می‌شود
در خانواده‌ی ایرانی باید صفا جریان داشته باشد؛ کسب درآمد نیز تنها یکی از لوازم تحقق این مهم است. علاوه بر درآمد خوب و اوضاع مناسب اقتصادی خانواده که با کار کردن محقق می‌شود، نفسِ کار کردن به خودیِ خود نیز مطلوب است و به لحاظ روانی برای نان‌آور خانواده ضروری است. کار کردن و شغل داشتن، افسردگی را از بین می‌برد، احساس اعتماد به نفس را از بین می‌برد و قوام خانواده است. در این میان نیاز به داشتنِ کار، در جوانان بسیار بیشتر احساس می‌شود. این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، وضعیت اشتغال در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته بدتر شده است.
ضرورت نقش آفرینی همه اعضای خانواده
در چنین شرایطی همه‌ی اعضای خانواده باید کمک کنند تا جوان بتواند کار پیدا کند. یکی از ظرفیت‌هایی که در حوزه‌ی اشتغال، امروز اشباع نشده و پتانسیل بالایی برای ایجاد اشتغال دارد، مشاغل خانگی هستند. در مشاغل خانگی، چون گروهی که با هم کار می‌کنند، از یک خانواده هستند، نهایتاً مزایای حاصل از آن کار برای همه‌ی آن‌ها خواهد بود و سود حاصل از کار، برای تامین هزینه‌ی چند خانواده سرشکن نمی‌شود. کارشناسان معتقدند کسب‌وکار‌های خانگی یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های درآمدزایی و کاهش نرخ بیکاری هستند و ۱۵ تا ۸۰ درصد نیاز اشتغال ۱۵۰ کشور جهان را همین مشاغل خانگی تامین می‌کنند. همچنین گزارش‌ها نیز نشان داده‌اند که بیش از ۵۰ درصد مشاغل کوچک در انگلیس در خانه انجام می‌شود؛ تا جایی که اشتغال به کسب‌و‌کار‌های خانگی در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۰۰ میلیون پوند در اقتصاد این کشور تاثیر داشته است.
اشتغال خانگی یک موهبت
به نظر می‌رسد اشتغال خانگی به دلیل ریسک‌پذیری پایین، کاهش مصرف، انرژی، خلاقیت بیشتر و سرمایه‌گذاری کمتر، بتوانند نیاز به کار در شرایط جنگ اقتصادی را در دل خانواده‌ها فراهم کنند. اگر خانواده‌ی ایرانی به دنبال یک آرایش خوب در جنگ اقتصادی است، مادر می‌تواند با مدیریت مصرف و کاهش اسراف در خانواده شرایط را برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در یکی از مشاغل خانگی را فراهم کند. پدر خانواده نیز می‌تواند با تجربیات خود مدیریت ریسک کسب‌و‌کار خانگی را بر عهده بگیرد. در این میان جوان نیز که از قدرتِ انگیزه و خلاقیت بالا برخوردار است، می‌تواند در طراحی و پیش‌برد این شغل خانگی با بروز خلاقیت خود بهره‌وری کار را افزایش داده و ارزش افزوده‌ی آن را دوچندان کند. بدین ترتیب خانواده‌ی ایرانی می‌توانند دست به دست هم در مسیر مقاوم‌سازی نهاد خانواده‌ی خود گام برداشته و از جنگ اقتصادی کنونی موفق بیرون بیایند.

ارسال نظرات