دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
12 دی 1402 - 17:50
شورای اجتماعی کشور و انتظارات رهبر معظم انقلاب – بخش دوم

غول «اعتیاد» را با هم مهار کنیم

موضوع «آسیب‌های اجتماعی» یکی از معضلات مهم و اساسی در هر کشوری محسوب می‌شود که برای حل آن، نیاز به همفکری با نخبگان و کارشناسان متخصص احساس می‌شود.
کد خبر : 15795

پایگاه رهنما:

موضوع «آسیب‌های اجتماعی» یکی از معضلات مهم و اساسی در هر کشوری محسوب می‌شود که برای حل آن، نیاز به همفکری با نخبگان و کارشناسان متخصص احساس می‌شود. اهمیت این مسئله به حدی است که در طول سال‌های 96 و 97 شش یا هفت نوبت از جلسات «شورای اجتماعی کشور» با تاکید رهبر معظم انقلاب بر این حوزه و در حضور ایشان تشکیل شده و معظم‌له خواستار «کار فوق‌العاده» برای مقابله با این آسیب‌ها از سوی دستگاه های عضو شورا شده‌اند.

ورود مستقیم رهبر معظم انقلاب به این حوزه و تعدد جلسات تشکیل شده در حضور ایشان، نشان‌دهنده اهمیت و خیر بودن این مسائل است. یکی از موضوعات و مسائلی که در این جلسات بعنوان اولویت‌های مبارزه با آسیب‌های اجتماعی مطرح شده، معضل «اعتیاد» است؛ مسئله‌ای که به سادگی نمی‌توان از آن گذشت. هرچند کارنامه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه و تقدیم هزاران شهید سرافراز از سوی پلیس برای مبارزه با این پدیده خانمان‌برانداز، گویای اهتمام نسبت به آن است، اما با توجه به تاکید رهبر حکیم انقلاب بر «کار فوق‌العاده» در این زمینه، ضروری است تا با رفع نقاط ضعف و تقویت قوت عملکرد دستگاه های مسئول، اقدامات اثرگذارتری در این زمینه انجام و دغدغه رهبری و ملت ایران، رفع شود.

* پیشگیری از اعتیاد؛ نیاز فوری

آنچه در زمینه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر مسلم است، این نکته است که این بار نباید تنها بر دوش پلیس و دستگاه قضایی بیفتد؛ بلکه همکاری و همبستگی کلیه نهاد‌ها و سازمان برای حل این معضل اجتماعی لازم است. در واقع، تنها با دستگیری و مجازات فرد معتاد یا قاچاقچی، به تنهایی نمی‌توان با پدیده اعتیاد مقابله کرد، بلکه نهاد‌های فرهنگی باید با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های اجتماعی، از رشد اعتیاد در جامعه جلوگیری کنند و به نوعی پیشگیری‌های لازم را انجام دهند، از سوی دیگر حوزه بهداشت و درمان هم باید با ارائه راهکار‌های عملی و علمی، ضمن آنکه زمینه‌های بروز این معضل را از بین می‌برد، روند بهبود فرد آسیب‌دیده را سرعت ببخشد و در نهایت مراکز نگهداری از معتادان متجاهر جهت ترک آنان با روش‌های گفتاردرمانی و سایر روش‌ها می‌توانند موثر واقع شوند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حوزه، پیشگیری بهترین راهکار عملی محسوب می‌شود و پیشگیری هم شامل برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای آحاد جامعه بویژه خانواده هاست و می‌تواند از رده سنی نوجوانان و دانش آموزان آغاز شده و تا بزرگسال ادامه داشته باشد.

* لزوم همت جمعی

علیرضا زاکانی شهردار تهران در خصوص ضرورت ساماندهی معتادان متجاهر، اخیرا اعلام کرده است که معتادان متجاهر تا پایان سال از سطح پایتخت جمع می‌شوند؛ برخی نهادهای دیگر هم وعده ساخت مراکز درمانی برای معتادان متجاهر و تلاش برای بهبود و ساماندهی وضعیت آنان در سراسر کشور داده‌اند.

در واقع، اگر هر سازمانی سهمی در رفع این مشکل داشته باشد و باری را به دوش بکشد، هم به منویات رهبرمعظم انقلاب جامه عمل پوشانده و هم در راستای رفع یکی از معضلات اجتماعی خطرناک قدم جدی برداشته است و یقینا جامعه‌ای عاری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، مسیر پیشرفت و آرامش را بهتر طی می‌کند.

به گفته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در پژوهشی که اخیرا بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال انجام شده است، ۹۱ درصد بالاترین دغدغه خود را موضوع اعتیاد مطرح کرده‌اند. اکنون به دلیل پیچیدگی‌هایی که در حوزه اعتیاد ایجاد شده کار پیشگیری و مبارزه بسیار سخت شده است. به گفته این مقام مسئول، خانواده و آموزش و پرورش دو رکن اساسی در پیشگیری از اعتیاد محسوب می‌شوند که می‌توانند نقش اساسی در رفع این مشکل در سطح کشور ایجاد کنند. آموزش و پرورش با ارائه برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و خانواده‌ها با نوع رفتارشان و همچنین سایرنهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی و آموزشی می‌توانند شرایط جامعه را در حوزه اعتیاد به سمت پیشگیری پیش ببرند و در این شرایط، جامعه‌ای عاری از اعتیاد خواهیم داشت.

ارسال نظرات