پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
28 آذر 1402 - 16:01

نخبگان گولانی؛ نظامیان شکست خورده ارتش اسرائیل در غزه

تصویر بسیار مبهم و پیچیده‌‌ای از تیپ گولانی نه تنها در خارج از ارتش رژیم غاصب صهیونیستی؛ بلکه در داخل آن وجود دارد. در میان نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی معروف است که این تیپ با مشکلاتی همچون بی‌انضباطی و توبیخ افراد خود مواجه نیست.
کد خبر : 15706

پایگاه رهنما:

تا پیش از جنگ غزه، گولانی نامی بزرگ برای صهیونیست‌ها بود. اين نام نشانگر زبده‌ترين جنگجويان ارتش اسرائيل بود و یکی از تیپ‌های کوماندویی معروف اسرائیل که این رژیم تبلیغ بسیاری روی آن انجام می‌داد؛ تیپ معروف گولانی بود که به ادعای مقامات اسرائیلی، هر نظامی عضو این تیپ برابر با ۱۳ نظامی معمولی توان دارد.

تصویر بسیار مبهم و پیچیده‌‌ای از تیپ گولانی نه تنها در خارج از ارتش رژیم غاصب صهیونیستی؛ بلکه در داخل آن وجود دارد. در میان نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی معروف است که این تیپ با مشکلاتی همچون بی‌انضباطی و توبیخ افراد خود مواجه نیست. کسانی‌ که به این تیپ ملحق می‌شوند، آموزش‌‌های خود را با تیراندازی و هدف‌گیری دقیق آغاز می‌‌کنند و کار خود را با آموزش انواع شکنجه‌ها و آزار و خشونت‌ها به پایان می‌رسانند.

هر بار که ارتش رژیم صهیونیستی در برابر ماموریت نظامی سخت و حساسی قرار می‌‌گیرد که نیازمند سماجت، سرسختی و جنگندگی یا به عبارت بهتر سنگ‌دلی است، به سراغ تیپ گولانی می‌روند فرماندهان سابق تیپ گولانی، این تیپ را به سگ روت ویلر تشبیه می‌کنند که در روزهای عادی باید آن را به زنجیر بست، اما در شکار بهترین سگ در کنار تو خواهد بود.

با این حال، ابهت گولانی‌ها در نبرد غزه شکست شده و فرمانده اسبق تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی در گفتگو با کانال ۱۲ اعلام کرده است که یک چهارم نیروهای این تیپ در نبردهای غزه کشته شدند. پیش از این نیز، یک ژنرال اسرائیلی اعتراف کرده بود که تیپ گولانی 72 سرباز خود را فقط در روز اول جنگ از دست داده است که آمار بسیار زیادی به شمار می‎‌رود.

 

شجاعیه گورستان گولانی‌ها

شجاعیه یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین محله های شهر غزه با 110 هزار نفر جمعیت قبل از حمله اسرائیل بوده است، اگرچه اکنون جعیت آن بدلیل شهادت ساکنان و آوارگی برخی دیگر متغیر است. وسعت محله شجاعیه نیز شش کیلومتر مربع است، هرچند نیروهای ارتش اسرائیل و بویژه تیپ گولانی در شجاعیه متحمل تلفات سنگین شدند.

بیشترین تلفات تیپ گولانی در محله شجاعیه غزه بوده است. این محله در شرق غزه و نزدیک به مرز قرار فلسطین اشغالی قرار دارد. کیبوتس اسرائیلی «نهال اوز» کمتر از یک کیلومتر تا شجاعیه فاصله دارد.

منابع تاریخی نام شجاعیه را به شجاع الدین عثمان الکردی، جنگجوی مشهوری نسبت می‎‌دهند که در سال 1239 میلادی در نبرد ایوبیان و صلیبیون جان باخت. بخش جنوبی شجاعیه به افتخار قبایل ترکمن که در جریان لشکرکشی صلاح الدین برای آزادسازی فلسطین از دست ارتش صلیبی و متحدانش در دهه 1100 به او پیوستند، «ترکمان» نامیده می شود.

به نظر می‌رسد که ساکنان شجاعیه به دلیل نزدیکی به مرز شرقی نوار غزه، بارها مورد هدف قرار و حملات صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند، حتی پیش از جنگ کنونی! از این رو، اهالی شجاعیه همواره برای نبرد در برابر صهیونیست‌ها آمادگی زیادی از خود نشان داده‌اند.

خبرنگار اسرائیلی، «حنان گرین وود» که همراه با نیروهای تیپ گولانی وارد محله شجاعیه شد، این محله را یکی از مستحکم ترین اهدافی توصیف کرد که گولانی از آغاز جنگ با آن مواجه شده است. به گفته این خبرنگار، محله شجاعیه بسیار شلوغ است و به عنوان قوی ترین محله در غزه تلقی می شود. از این رو نیزتلفات گولانی در شجاعیه بسیار زیاد بوده است.

علت بالای تلفات نظامیان صهیونیست

تا کنون ارتش رژیم صهیونیستی به کشته 463 نظامی و افسر خود از آغاز جنگ در غزه در هفتم اکتبر گذشته اذعان کرده است. 127 نظامی نیز از زمان آغاز حمله زمینی به غزه کشته شدند و تاکنون صدها نظامی دیگر نیز زخمی شدند. بخش زیادی از این تلفات مربوط به نیروهای تیپ گولانی بوده است. البته این آماری است که رژیم صهیونیستی رسما اعلام و به آن اعتراف کرده است اما آمار حقیقی کشته‌ها و مجروحان این رژیم به مراتب بیشتر از آن چیزی است که اعلام شده است.

درباره علت آمار بالای تلفات ارتش رژیم صهیونیستی بویژه تیپ گولانی، نظرات گوناگونی گفته شده است و برخی علت تلفات بالای ارتش رژیم صهیونیستی و بویژه تیپ گولانی در نبرد کنونی غزه را بدلیل عوامل ذیل ارزیابی کرده‌‍اند:

نبرد ترکیبی غزه: نبرد غزه یک نبرد کلاسیک به شمار نمی‌رود، بلکه ارتش رژیم صهیونیستی در برابر یک ارتش چریکی قرار گرفته که به راحتی قادر به خسته کردن نظامیان صهیونیست است.

آمادگی حماس: یک فرمانده ارتش اسرائیل به سی ان ان گفته است که حماس مدت زیادی را صرف آماده سازی خود برای جنگ، ساختن یک سیستم تونل وسیع، ایجاد تله ها و دفاع کرده بود. این احتمالاً یکی از دلایلی است که چرا جنگ 2023 در غزه برای ارتش اسرائیل مرگبارتر از عملیات زمینی آن در سال 2014 بوده است. ارتش اسرائیل در جنگ 51 روزه غره فقط 67  نظامی خود را از دست داد، اما اکنون آمار واقعی تلفات شاید به حدود هزار نفر هم برسد، هرچند آمار رسمی تلفات ارتش را کمتر از 500 نفر در روز هفتاد و سوم جنگ می‌داند. این در حالی است که برخلاف نیروهای حماس، ارتش رژیم صهیونیستی در طی یکسال گذشته همواره درگیر اختلافات داخلی بر سر برنامه اصلاحات قضایی نتانیاهو بوده است و حتی برخی افسران نیروی هوایی تا پیش از جنگ تهدید به استعفا و کناره گیری از خدمت نظامی کرده بودند.

دشواری جنگ شهری: ارتش رژیم صهیونیستی به طور بنیادین برای جنگ شهری تشکیل نشده، بلکه همواره برای جنگ‌های بین مرزی و خارجی خود را آماده کرده بود، اما عملیات طوفان الاقصی نظامیان صهیونیست را شوکه کرد و آنان را وارد نبرد سخت جنگ شهری کرد.

ارسال نظرات