دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
22 آذر 1402 - 10:10

مرگ بزرگترین پایه گذار خونریزی و جنگ

هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا در دهه ۱۹۷۰، پنج‌شنبه گذشته در سن صدسالگی درگذشت.
کد خبر : 15673

پایگاه رهنما:

هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا در دهه ۱۹۷۰، پنج‌شنبه گذشته در سن صدسالگی درگذشت. با مرگ او، بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران نقش تأثیرگذار کیسینجر را در تحولات بین‌المللی به ویژه در غرب آسیا گفتند و نوشتند. همزمانی مرگ کیسینجر با جنگ اخیر در غزه باعث شد نگاه رسانه ها به سمت کسی برود که حداقل در نیم قرن اخیر نقش بسزایی در شروع یا ادامه جنگ های آمریکا در منطقه و جهان و کشتار مردم بی گناه داشته است.

درگیری‌های اخیر در غزه که بزرگ‌ترین تقابل بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین به شمار می‌رود، ریشه در تحولاتی دارد که سیاسیون سابق آمریکا آن را مین‌گذاری کرده‌بودند و کیسینجر یکی از این افراد تأثیرگذار در مناقشه فلسطین بود که با مرگش، تخم کینه‌ای که او و یارانش در «کمپ‌دیوید »کاشتند اکنون در غزه به ثمر نشسته که نتیجه آن ریخته شدن خون ده ها هزار فلسطینی است که با چراغ سبز و حمایت‌های بی دریغ واشینگتن انجام می‌شود.
این سیاستمدار بد نام  آمریکایی و یهودی در مناقشه فلسطین در دهه‌های گذشته نقش محوری داشته است تا پایه‌های لرزان رژیم جعلی صهیونیستی را مستحکم کند. خیلی این سوال را می کنند که چرا کیسینجر در بین اعراب منفور است و در علت یابی آن ، به نقش مخرب او در شکل‌دهی تحولات منطقه اشاره می کنند. بسیاری معتقدند که کیسینجر به دلیل نقشش در شکل دادن به سیاست خارجی ایالات متحده، به ویژه در قبال خاورمیانه، شخصیتی بحث‌برانگیز در جهان عرب تلقی می‌شود. برای بسیاری، اقدامات او به بی‌ثباتی دامن زد و منافع استراتژیک را بر اصول اخلاقی ترجیح داد و میراثی از مانور‌های ژئوپلیتیکی را به قیمت نقض حقوق بشر به جا گذاشت. کیسینجر نقش مهمی در تقویت روابط بین ایالات متحده و اسرائیل ایفا کرد و سیاست خارجی ایالات متحده را مجبور کرد تا به نفع رژیم صهیونیستی تغییر موضع دهد. یعنی همان چیزی که پیشتر جیمی کارتر رئیس جمهور سابق آمریکا به آن اشاره کرده بود. جیمی کارتر پیرترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا که اکنون 99 سال دارد ، زمانی که به فلسطین اشغالی رفته بود پس از دیدن اوضاع این سرزمین شوکه می شود وخبرنگار از او می پرسد : چه دیدی ؟

می گوید : یک شکنجه ی حقوق بشری در حال رخ دادن است.خبرنگار می پرسد : پس چرا کاری نمی کنید؟

او می گوید : «من به عنوان یک مسیحی در سیاستِ آمریکا به همراه خیلی های دیگر متعهد به یک قانون هستیم. آن قانون می گوید هرچه اسرائیل هر زمان انجام داد باید مورد حمایت قرار بگیرد و در عین حال باید با رسانه، افکار عمومی را برای پذیرفتن آن متقاعد کرد.ماموریت «آیپک » که به طور ویژه بر این مهم تمرکز دارد حمایت از صلح نیست. ما مامور به حمایت از سیاست های اسرائیل هستیم. هرچه که باشد»

کیسینجر به عنوان یک میانجی مهم در مدیریت تنش‌ها میان اسرائیل و کشور‌های عربی شناخته می شد. او در سال ۱۹۷۳ پس از حمله غافلگیرانه کشور‌های عربی به رژیم صهیونیستی که در ایام تعطیلات یهودیان موسوم به «یوم کیپور» صورت گرفت، با برقرای یک پل هوایی، زمینه تأمین سلاح و تجهیزات نظامی برای اسرائیل را فراهم کرد. بر اساس گزارش‌ها در آن زمان بیش از ۲۲ هزار تن انواع تسلیحات از آمریکا به سرزمین‌های اشغالی سرازیر شد تا اشغالگران بتوانند در برابر اعراب به پیروزی دست یابند. همچنین، کیسینجر در آن جنگ علاوه بر حمایت قاطع از اسرائیل، سعی کرد این‌گونه وانمود کند که رفاه و بقای رژیم صهیونیستی، مرهون کمک‌های آمریکا است.

قرارداد ننگین کمپ دیوید و نقش کیسینجر

کیسینجر به دنبال منزوی کردن فلسطینیان به نفع اسرائیل بود. در سال ۱۹۷۵، او یک «یادداشت تفاهم» را با اسرائیلی‌ها امضا کرد که تضمین می‌کرد آمریکا سازمان آزادیبخش فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد یا با آن مذاکره نخواهد کرد، مگر اینکه جنبش فلسطین موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد. نقش او در توافقنامه بحث‌برانگیز کمپ‌دیوید بین مصر و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۸ نیز باعث شد فلسطینی‌ها به حاشیه بروند. بسیاری این توافق را نوعی فروش آرزو‌های ملی فلسطینیان برای داشتن کشور مستقل می‌دانستند. کیسینجر یک شخصیت کلیدی در تاریخ مدرن خاورمیانه به حساب می آمد و میراث او در جنگ فعلی غزه فراموش نشدنی است. از این رو، می‌توان گفت تخم کینه تنش‌هایی را که اکنون در سرزمین‌های اشغالی بین گروه‌های مقاومت و اشغالگران در جریان است، افرادی مانند کیسینجر کاشته‌اند تا فلسطینیان نتوانند در سرزمین اجدادی خود دولت تشکیل دهند. به نوعی کیسینجر را می‌توان معمار و طراح جنگ‌افروزی در فلسطین اشغالی دانست که همه چیز را به نفع اشغالگران طراحی کرده است. تعداد کمی از مردم در بسیاری از نقاط جهان به اندازه هنری کیسینجر، دیپلمات آمریکایی در مرگ،  ویرانی و رنج انسان ها  دست داشته‌اند. علاوه بر نقش مخرب او در فلسطین اشغالی و ظلم و جنایت 75 ساله صهیونیست ها  در سرزمین های اشغالی ، نقش  این دیپلمات  برجسته دهه 70 در دیگر مناطق جهان و جنگ و خونریزی در این مناطق را نباید نادیده گرفت.

گسترش کمپین حملات نظامی به ویتنام

کیسینجر ازجمله سیاستمدارانی بود که برای پایان جنگ در ویتنام و آماده‌سازی‌ توافقنامه صلح پاریس مذاکره کرد. او در سال۱۹۷۳ به‌همراه دیپلمات و سیاستمدار ویتنامی، لو دوک تو، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. او در شرایطی این جایزه را گرفت که نقش مهمی در کمپین حملات نظامی به ویتنام شمالی داشت. جنگ ویتنام در سال۱۹۷۵ (2سال پس از انعقاد قرارداد) پایان یافت.

مرگ غیرنظامیان در کامبوج

براساس آرشیو منحصربه‌فرد اسناد نظامی آمریکا و مصاحبه با بازماندگان کامبوج و شاهدان آمریکایی، تحقیقات سال۲۰۲۳ نشان داد که کیسینجر معمار اصلی سیاست جنگی آمریکا در جنوب شرق آسیا از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۵  و مسئول مرگ غیرنظامیان در کامبوج بوده است. به‌گفته کارشناسان، کیسینجر مسئولیت مهم حملات در کامبوج را برعهده داشت که به کشته شدن 150هزار غیرنظامی منجر شد.

حمایت از دیکتاتور شیلی و جنگ کثیف آرژانتین

حمایت کیسینجر از ژنرال پینوشه دیکتاتور شیلی نیز ازجمله نقطه‌های سیاهی است که او در کارنامه کاری خود برجای گذاشته است. کیسینجر به حمایت ضمنی از کودتای خونین که دولت چپگرای شیلی را سرنگون کرد متهم بود. برخی منابع حتی اذعان کرده‌اند که دولت وقت آمریکا به‌دلیل به خطر افتادن منافعش در پی انقلاب ضداستعماری آلنده در شیلی، طرح کودتا علیه او را مدت‌ها بود که برنامه‌ریزی کرده بود. چشم بستن بر جنگ کثیف ارتش آرژانتین علیه مردم این کشور نیز ازجمله اتهاماتی است که همواره متوجه کیسینجر بود. جنگ کثیف اصطلاحی است که به خشونت‌های دولت آرژانتین علیه مخالفان و گروه‌های چپ در سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ اطلاق می‌شود.  علی فیروزی

ارسال نظرات