21 آذر 1402 - 13:09

تغییر فاز اسرائیل در برابر حزب‌الله؛ از ژست تهاجمی تا دیپلماسی التماس

علیرغم تشدید درگیری‌ها، این رویارویی‌ها همچنان در یک محدوده جغرافیایی «کنترل‌شده» و در یک الگوی رفتاری سنجیده که مانع از جنگ گسترده با حزب الله شده صورت می‌گیرد، که به گفته کارشناسان نشان دهنده نگرانی و احتیاط شدید صهیونیست‌ها برای گشوده شدن جبهه بزرگ در شمال سرزمین‌های اشغالی است.
کد خبر : 15663

پایگاه رهنما:

 در روزهای گذشته شدت و حجم درگیری‌ها در مرز لبنان و فلسطین اشغالی افزایش یافته است و در حالی که ماجراجویی نظامی صهیونیست‌ها بدون هیچ افق نظامی و سیاسی وارد سومین ماه خود شده است نشانه های فوران جبهه سرنوشت ساز جنوب به چشم می‌خورد.

در این رابطه رسانه‌ها و منابع محلی از تشدید تنش‌ها در جبهه جنوب طی دو روز گذشته خبر داده اند که در سه مورد نمایان‌تر بوده است:

نخستین مورد اخباری است که رسانه‌های لبنانی درباره حملات پرتعداد جنگنده‌های ارتش صهیونیستی به یک شهر مرزی با نام عیتارون و 3 حمله به حومه مارون الرأس منتشر کردند که این حملات باعث ویرانی کل یک محله شد.

به موازات عملیات‌های مداوم حزب الله، تعداد زیادی از مناطق مرزی لبنان از جمله حومه نقوره، عطارون، کنین، محیب، رامیه، عیتا الشعب، مروهین، الطیبه، کفرکلا هدف حملات توپخانه ای خشونت آمیز صهیونیست‌ها قرار گرفت. الجبعین، خللت موسی در حومه رمیش و منطقه بین نقوره و الما الشعب در نزدیکی پاسگاه پلیس و تپه العوائده در طیبه و تپه حمامس در سرده از دیگر مناطق بمباران شده بوده اند.

مورد دوم، «تجاوز» به تمام حریم هوایی لبنان توسط جنگنده‌های صهیونیستی بود.

سومین مورد نیز اقدام حزب‌الله در بالا بردن سطح عملیات نظامی خود علیه مقرهای نظامی اطراف مرز و شهرک‌های صهیونیست‌نشین مرزی می‌باشد و دیروز مجدداً پهپادهای انتحاری مقاومت علیه « ستاد فرماندهی جدید ارتش اشغالگر صهیونیستی در بخش غربی در جنوب پادگان یارا (در عمق حدود 2 کیلومتری اراضی اشغالی) عملیات انجام داد که با دقت به اهداف خود اصابت کرد و تلفاتی را بر سربازان اسرائیلی وارد آورد. پس از آن نیز مقاومت لبنان، سایت جل العلم، زبدین و رمثا العالم را در تپه های کفر شعبا و یک تجمع دیگر در قلعه حونین (روستای اشغالی حونین لبنان) در مزارع شبعا را با موشک های برکان مورد اصابت قرار دادند. در نتیجه این حملات، با وجود سانسور شدید خبری در جبهه صهیونیستی، اما ارتش این رژیم کشته شدن یک سرباز و یک زخمی شدن یک نظامی دیگر را تأیید کرده است.

در مقابل روز یکشنبه ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به زیرساخت های حزب الله و سکوهای پرتاب موشک در لبنان حمله کرده است.

با این حال علیرغم تشدید درگیری‌ها، این رویارویی‌ها همچنان در یک محدوده جغرافیایی «کنترل‌شده» و در یک الگوی رفتاری سنجیده که مانع از جنگ گسترده با حزب الله شده صورت می‌گیرد، که به گفته کارشناسان نشان دهنده نگرانی و احتیاط شدید صهیونیست‌ها برای گشوده شدن جبهه بزرگ در شمال سرزمین‌های اشغالی است.

در ارزیابی این رویکرد صهیونیست‌ها، مولفه اساسی و سرنوشت‌ساز به میزان موفقیت و رضایت این رژیم از تحولات میدانی غزه باز می‌گردد. لذا با توجه به اینکه در عرصه میدانی ارتش صهیونیستی هنور دستاورد ملموسی برای تضعیف قدرت نظامی حماس به دست نیاورده و گزارش‌ها از بالا رفتن تلفات در میان نظامیان رژیم حکایت دارد در نتیجه مقامات تل آویو به شدت از جنگ بزرگ در جبهه شمالی نگران هستند.

همچنین مسأله دیگر که نباید ناگفته بماند غافلگیری صهیونیست‌ها از فعال شدن جبهه دریای سرخ علیه تجارت دریایی و حملات موشکی و پهبادی به بنادر در سرزمین‌های اشغالی است که «تهدید یمنی‌ها» را بسیار جدی کرده است.

 از بعدی دیگر حملات صهیونیست‌ها به لبنان بیشتر جنبه هشداردهی و خنثی کردن موفقیت‌هایی است که حزب الله در فرصت ایجاد شده جنگ غزه برای تحکیم و تثبیت نظامی در جغرافیای مناقشه‌آمیز مرزهای جنوبی لبنان با سرزمین‌های اشغالی به دست آورده است.

 این واقعیت، خود را در تشدید تحرکات سیاسی و دیپلماتیک حامیان غربی رژیم صهیونیستی و درخواست سران این رژیم برای اجرای قطعنامه 1701 کاملاً نمایان شده است. پس از آنکه هفته گذشته مقامات فرانسوی از جمله «ژان ایو لودریان» نماینده ویژه رئیس جمهوری فرانسه و «برنارد ایمیه» رئیس دستگاه اطلاعات فرانسه در سفر به لبنان با مقامات این کشور درباره تحولات جنگ غزه به مذاکره پرداختند، رسانه‌های لبنانی از پیش کشیدن موضوع اجرای قطعنامه 1701 در این مذاکرات خبر دادند.

در این رابطه عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان گفت: هیاتی فرانسوی به ما گفت که شرایط قبل از هفتم اکتبر مشابه پس از آن نیست. این هیات بر ضرورت اجرای قطعنامه 1701 تاکید کرد و ما نیز آمادگی خود را برای پایبندی به آن اعلام کردیم.

گفتنی است قطعنامه 1701 از قطعنامه‌های شورای امنیت است که در 11 اوت 2006 ( 20 مرداد 1385 ) برای پایان دادن به جنگ میان حزب‌الله لبنان و اسراییل صادر شد و بر لزوم بازگشت به مرزهای 1943 تأکید دارد.

با این حال طرح این موضوع در شرایط کنونی مطمئناً خدمتی به رژیم صهیونیستی برای تضمین امنیت شهرک های صهیونیست‌نشین در اطراف مرز جنوبی با لبنان استکه ساکنان آن پس از تشدید تنش‌ها به سمت مناطق مرکزی سرزمین‌های اشغالی آواره شده و بدون اخذ تضمین های گسترده امنیتی حاضر به بازگشت به این مناطق نیستند.

 واضح است که «اسرائیل» با دور نگه‌داشتن حزب‌الله از مرزها، به‌دنبال ایجاد وضعیت سیاسی مطلوب خود است زیرا هم اکنون نیز که جنگ گسترده ای روی نداده نیروهای رضوان حزاب الله موقعیت خود را در مزارع اشغالی شعبا تحکیم بخشیده و از طرف دیگر صهیونیست‌ها مجبور شده اند بخش مهمی از نیروها و ادوات نظامی خود را در جبهه شمالی مستقر کنند که این امر مانع از تمرکز نظامی بر روی جبهه جنگ غزه شده است. این در حالی است که ناتوانی کابینه نتانیاهو در کسب پیروزی از جنگ با حماس به تشدید فشارهای داخلی بویژه از سوی خانواده‌های زندانیان بر ائتلاف راستگرایان منجر شده است.

واضح است که تلاش‌های غرب تلاش‌های مذبوحانه‌ای است، زیرا صهیونیست‌ها که در دهه‌های گذشته بدون کوچکترین وقهی به مقررات بین المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت با شهرک‌سازی‌های بی رویه در سرزمین‌های لبنانی مزارع شبعا و کفر شوبا، حاضر به عقب‌نشینی از اراضی اشغال شده نشده‌اند، اکنون در پی آن هستند تا از دیپلماسی غربی‌ها برای دستیابی به امنیت و حفظ دستاوردهای نامشروع خود کمک بگیرند.

 

رویکرد حزب الله: اول غزه نه قطعنامه 1701

رسانه‌های لبنانی اعلام کرده اند که حزب الله به نماینده ژان ایو لودریان اطلاع داده شده است که قطعنامه 1701 در حال حاضر مورد بحث نیست، زیرا لبنان در حال جنگ با "اسرائیل" است. سخنان مقامات حزب الله و بویژه سید حسن نصرالله نشان می‌دهد که وضعیت جبهه جنوب به روند جنگ غزه مرتبط است و با توقف حملات به غزه، عملیات نظامی حزب الله در جنوب نیز می‌تواند متوقف شود.

کسانی که با موضع حزب الله آشنا هستند، معتقدند که این حزب با شروع معادله «اول غزه، نه قطعنامه 1701»، به عملیات نظامی خود ادامه می‌دهد و در نتیجه دست بردن به حربه سیاسی بازگشت به قطعنامه 1701 برای واداشتن مقاومت به عقب نشینی هیچ افق اجرایی ندارد و در حال حاضر امتیاز دادن به نفع لبنان و مقاومت نیست.

از این رو، انتظار می‌رود پس از دستیابی مقاومت به اهداف تاکتیکی خود در وارد آوردن ضربات دردناک به مقرهای ارتش صهیونیستی در امتداد مرز، هدف استراتژیک بازپسگیری اراضی اشغالی لبنان در مزارع شعبا و کفرشوبا را در دستور کار بلندمدت قرار دهد. این مهم بویژه با توجه به اینکه وضعیت میدانی با سال‌های گذشته متفاوت شده است، و مقاومت لبنان توانسته زرادخانه نظامی خود را دو و یا چندین برابر کند، اکنون کاملاً در دسترس قرار گرفته است.

به طور خلاصه، تلاش غربی‌ها در پیش کشیدن مذاکرات حول بازگشت به قطعنامه 1701 برای جلوگیری از کشاندن لبنان به یک جنگ همه جانبه، کاملاً مغرضانه و در راستای تامین منافع رژیم صهیونیستی طرح‌ریزی شده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات