دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
29 آبان 1402 - 13:56

تیغ انصارالله بر گلوگاه حیاتی رژیم صهیونیستی

وقیف کشتی رژیم صهیونیستی توسط انصارالله، علاوه‌بر اینکه سیلی محکمی به سرویس‌های اطلاعاتی این رژیم بود، با مختل کردن تجارت دریایی تل‌آویو در دریای سرخ صهیونیست‌ها را در تنگنای استراتژیک قرار خواهد داد
کد خبر : 15507

پایگاه رهنما:

توقیف کشتی رژیم صهیونیستی توسط انصارالله، علاوه‌بر اینکه سیلی محکمی به سرویس‌های اطلاعاتی این رژیم بود، با مختل کردن تجارت دریایی تل‌آویو در دریای سرخ صهیونیست‌ها  تنگنای استراتژیک قرار خواهد داد

از زمان شروع عملیات «طوفان الاقصی» در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) و شروع حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، گشوده شدن جبهه‌های جدید مقاومت در منطقه همواره بزرگترین نگرانی و کابوس‌ مقامات تل‌آویو بوده است. پس از شروع حملات موشکی حزب‌الله لبنان به شمال اراضی اشغالی، نیروهای انصارالله یمن هم به موازات حملات موشکی به سرزمینهای اشغالی، اکنون جبهه جدیدی را علیه دشمن اشغالگر در دریای سرخ باز کرده‌اند.  

با این وجود ساعاتی از تهدید به هدف قرار دادن کشتی‌های رژیم صهیونیستی نگذشته بود که نیروهای دریایی انصارالله روز یکشنبه از توقیف یک کشتی باری متعلق به صهیونیست‌ها در دریای سرخ خبر دادند که این امر درگیری مقاومت با تل‌آویو را وارد فصل جدیدی کرد.

در همین ارتباط سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن درباره این عملیات بی‌سابقه اظهار داشت:«نیروی دریایی نیروهای مسلح یمن در راستای اجرای دستورات رهبر معظم (عبدالملک بدرالدین الحوثی) و در پاسخ به مطالبات ملت بزرگ یمن و همه آزادگان امت و بر اساس مسوولیت دینی، انسانی و اخلاقی در قبال ملت فلسطین، عملیات نظامی را در دریای سرخ انجام داد که نتیجه آن توقیف یک کشتی اسرائیلی و انتقال آن به سواحل یمن بود».

به گزارش شبکه المیادین، در این عملیات  52 خدمه مستقر در کشتی اسرائیلی بازداشت شدند. خدمه کشتی و سرنشینان آن تحت بازجویی قرار گرفتند و ملیت آنها توسط نهادهای مربوطه یمن تایید شده است.

 رسانه‌های صهیونیستی نیز با تایید این خبر اعلام کردند که این کشتی که تحت کنترل انصارالله قرار گرفته است متعلق به «رامی اونگر» یک تاجر اسرائیلی است.

رسانه‌های آمریکایی هم درباره جزئیات توقیف این کشتی گزارش دادند که یک هلیکوپتر بر فراز کشتی به پرواز درآمد و افراد مسلح پیاده شدند و کشتی را تصرف کردند.

کشتی توقیف شده «گلکسی ایدر» نام دارد و به سمت بندر پیپائو در هند در حرکت بود. به گفته سایت shipfinder.com یک وبسایت تخصصی در حرکت کشتی، این کشتی انتظار می‌رفت در 23 نوامبر وارد هند شود. این کشتی حامل خودرو بوده و در سال 1381 ساخته شده است.

گفتنی است پیشتر سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرده بود که تمام کشتی‌ها با پرچم رژیم صهیونیستی و کشتی‌هایی که شرکت‌های اسرائیلی آنها را اداره می‌کنند یا کشتی‌هایی که متعلق به این شرکت‌ها هستند، اهداف مشروع نیروهای مسلح یمن خواهند بود.

محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله هم یکشنبه شب گفت که توقیف کشتی صهیونیستی جدیت نیروهای مسلح در حمایت از مقاومت در غزه را ثابت می‌کند. وظیفه هر انسان آزاده‌ای در جهان است که هر چه در توان دارد برای جلوگیری از تجاوز اسرائیل به غزه انجام دهد؛ زیرا در جهانی که فقط زبان زور را می‌فهمد، محکوم و اعلام انزجار کردن بی‌فایده است.

مقامات تل‌آویو از همان ابتدا که از این مسئله وحشت زده شده بودند واکنشهایی از سر استیصال به این اقدام یمنی‌ها نشان دادند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، این اقدام را محکوم کرد و مدعی شد که ایران، عامل توقیف این کشتی به شمار می‌رود. نتانیاهو مثل همیشه برای اینکه جامعه بین‌المللی را به نسبت به اینگونه اقدامات تحریک کند، به سناریوی نخ نما شده متوسل شد و ادعا کرد که ربودن این کشتی، پیامدهای بین‌المللی به همراه خواهد داشت که مربوط به امنیت خطوط کشتیرانی جهانی است. دانیل هاگاری سخنگوی ارتش صهیونیستی هم گفت که این اقدام، رخداد بسیار خطرناکی در سطح جهانی است.

ثبت یک پیروزی برای فلسطین

شکی نیست که این رویداد نقطه عطفی در روند مناقشه در منطقه خواهد بود و نشان دهنده آغاز تحولات راهبردی است که این درگیری در سطوح مختلف خود شاهد آن خواهد بود. گروه‌های مقاومت فلسطین که در مدت یک ماه و نیم گذشته از سوی گروههای مقاومت در منطقه حمایت شده‌اند از اقدام یمنی‌ها در حمایت از مردم غزه استقبال کردند.

«اسامه حمدان»، از رهبران جنبش حماس، اقدام انصارالله را گامی مثبت و  قابل تقدیر دانست و تاکید کرد این اقدامی پیشگامانه است و ما آنرا می‌ستاییم. حمدان گفت که حجم گسترده جنایات دشمن صهیونیستی علیه مردم غزه موجب شده تا کل نیروهای مخلص امت برای دفاع از غزه دست به کار شوند.

جهاد اسلامی نیز تاکید کرد:«از تلاشها و پشتیبانی نیروهای مسلح یمن از مقاومت فلسطین که آخرین مورد آن توقیف یک کشتی برای رژیم صهیونیستی بود، تقدیر می‌کنیم. این اقدام قهرمانانه بیانگر ایمان ملت یمن و رهبری آن به وظیفه پشتیبانی عربی اسلامی و وظایف امت اسلام برای یاری فلسطین است».

اقدام بزرگ صنعا که با هدف مقابله با جنایات اشغالگران در غزه انجام می‌شود، در این شرایط سخت مردم غزه، می‌تواند دلگرمی برای فلسطینیان باشد که آنها تنها نیستند و اگر دشمن بخواهد به ماشین کشتار خود ادامه دهد، محور مقاومت از همه سو به آن یورش خواهد برد. در این اوضاع فاجعه بار غزه، افزایش روحیه ساکنان این منطقه می‌تواند بخشی از آلام آنها را کاهش داده و مرهم کوچکی بر هزاران زخمی باشد که صهیونیست‌ها مرتکب شده‌اند. همچنین، اقدام انصارالله، برای نیروهای مقاومت غزه هم پشتگرمی خوبی به شمار می‌رود و می‌توانند با روحیه مضاعف نبرد با اشغالگران را به پیش ببرند.

 

گشودن جبهه دریایی علیه تل آویو

توقیف کشتی صهیونیستی در دریای سرخ یک شکست بزرگی برای این رژیم به شمار می‌رود و می‌تواند معادلات جنگ در غزه را تغییر دهد. اقدام انصارالله نشان می‌دهد که علاوه بر حملات موشکی، این بار مقاومت وارد عرصه درگیری دریایی با دشمن صهیونیستی شده است و نیروهای انصارالله توان این را دارند که در دریا هم به صهیونیست‌ها ضربه بزنند.

پس از غافلگیری رژیم صهیونیستی در عملیات حماس، توقیف کشتی صهیونیستی در دریای سرخ دومین غافلگیری این رژیم در دو ماه گذشته بود و نشان می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی تل‌آویو، ناکارآمد بوده و برخلاف ادعای صهیونیست‌ها، نمی‌توانند عملیات گروه‌های مقاومت را پیش‌بینی کنند. الآن سازمانهای اطلاعاتی اسرائیل در پیش‌بینی اقدام بعدی گروه‌های مقاومت درمانده شده‌اند و می‌دانند که ادامه کشتارها در غزه، بدون پاسخ نخواهد ماند و کابوس گشوده شدن جبهه‌های مختلف در منطقه اکنون برای سران تل‌آویو تعبیر شده است.

به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها از اقدام انصارالله در شوک فرو رفته‌اند و اگر تا دیروز هشدارهای صنعا را جدی نمی‌گرفتند اکنون به این واقعیت پی برده‌اند که مقاومت یمن توان این را دارد که از زمین و هوا و دریا، عرصه را بر صهیونیست‌ها تنگ کند و بعد از این باید بخشی از توان خود را به اقدامات صنعا اختصاص دهند. در حال حاضر، یک سوم ارتش صهیونیستی برای مقابله با تهدیدات حزب‌الله در جبهه شمالی متمرکز است و اگر بخواهند هزاران نفر دیگر را هم برای از بین بردن تهدیدات انصارالله اختصاص دهند، در غزه هم ضربات سنگینی را متحمل خواهند شد.

ناامن شدن دریای سرخ برای رژیم صهیونیستی به لحاظ اقتصادی هم آثار زیانبار جدی در پی خواهد داشت. بر اساس آمارها در حالی که بیش از 90 درصد تجارت خارجی اسرائیل از طریق دریا صورت می‌گیرد، از این مقدار نیمی از تجارت دریایی رژیم صهیونیستی از راه دریای سرخ انجام می‌شود و در صورت مختل شدن این شاهرگ حیاتی، اسرائیل در وضعیت بسیار دشواری قرار خواهد گرفت. در حال حاضر، به دلیل اینکه دورنمای روشنی برای پایان درگیریها در غزه وجود ندارد و مقامات صهیونیستی از درگیری‌ طولانی مدت سخن می‌گویند، لذا ادامه ماشین جنگی در غزه نیاز به پشتوانه مالی دارد که از طریق تجارت از دریای سرخ و مدیترانه تامین می‌شود.

آژانس رتبه‌بندی اس‌اند پی گلوبال هم اعلام کرد که همزمان با جنگ در غزه، تل‌آویو به سمت رکود شدید اقتصادی پیش می‌رود. رسانه‌های صهیونیستی هم اخیرا هشدار دادند که اگر جنگ غزه بیش از سه ماه طول بکشد، ضربه اقتصادی بزرگی به این رژیم وارد خواهد کرد و مقامات آمریکایی هم نسبت به طولانی شدن جنگ غزه به مقامات تل‌آویو هشدار می‌دهند.

تنگه استراتژیک «باب المندب» در دریای سرخ یکی از مهم‌ترین آبراه‌های بین‌المللی است و حدود 6.2 میلیون بشکه در روز نفت خام و مشتقات نفتی و بیش از 30 درصد تجارت جهانی گاز طبیعی از این تنگه عبور می‌کنند و این گذرگاه اکنون دست انصارالله است که به این پهنه دریایی اشراف کامل دارد. بنابراین، اگر تجارت دریایی تل‌آویو در دریای سرخ دچار اختلال شود ضربه اقتصادی سنگینی را به این رژیم وارد خواهد کرد که صهیونیست‌ها را در تنگنای استراتژیک قرار خواهد داد.

صهیونیست‌ها اکنون در وضعیتی به سر می‌برند که تمرکز و ابتکارعمل را از دست داده‌اند و حتی ماشین جنگی آن در غزه هم زمینگیر شده‌اند و به گفته کارشناسان برای چگونگی فائق آمدن بر بن بست نظامی موجود هیچ برنامه و راهبردی ندارند. بنابراین، توقیف کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ که در صورت تداوم کشتارها در غزه، ادامه خواهد یافت، دشمن اشغالگر را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد و با فعال شدن جبهه یمن، کار برای اشغالگران به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

اگرچه برخی کارشناسان بر این باورند که احتمالا آمریکا و رژیم صهیونیستی به این اقدام انصارالله واکنش نظامی نشان خواهد داد تا انصارالله را از تکرار اینگونه حوادث بازدارند اما نسبت به عواقب آن برای تجارت دریایی بین‌المللی هشدار می‌دهند. چرا که ممکن است انصارالله برای مقابله با جنگ افروزی‌های آمریکا و اسرائیل، تنگه باب‌المندب را مسدود کند که این مسئله می‌تواند معادلات درگیری در منطقه را تغییر دهد.

شایان ذکر است که هر گونه واکنش نظامی رژیم صهیونیستی بر علیه یمن، کاری از پیش نخواهد برد. اول اینکه ارتش صهیونیستی به دلیل درگیری در غزه و تنش با حزب‌الله لبنان، توان درگیر شدن در جبهه خارج از سرزمینهای اشغالی را ندارد. ثانیا، تجربه 9 سال جنگ ائتلاف سعودی در یمن درس عبرتی برای صهیونیست‌ها است که اگر وارد مسلخ گاه یمن شوند، بلعیده خواهند شد.

نوع عملیات یمنی‌ها در توقیف کشتی اشغالگران هم در نوع خود بی‌سابقه بود و نشان می‌دهد که انصارالله در قدرت دریایی هم توانسته موفقیتهای زیادی کسب کند و این هشداری برای آمریکا و رژیم صهیونیستی است که از این پس در هر گونه اقدامی علیه یمن، همه جوانب را در نظر بگیرند. زیرا انصارالله آن گروه دست بسته چند سال پیش نیست و اکنون به سطحی از توانمندی دست یافته که می‌تواند ضربات سهمگینی را به منافع دشمنان در منطقه وارد کند.

مقامات صهیونیستی سعی دارند با بین‌المللی کردن بحران توقیف کشتی خود در دریای سرخ و تهدید خواندن آن برای تجارت دریایی، کشورها را با خود همسو کنند اما حنای اشغالگران برای جهانیان دیگر رنگی ندارد. با افشای کشتار صهیونیست‌ها توسط ارتش صهیونیستی در 7 اکتبر و کشتارهای گسترده غیرنظامیان در غزه، اینگونه مظلوم‌نمایی‌ها همچون «آب در هاون کوبیدن» است که نمی‌تواند افکارعمومی و دولتها را به حمایت از اشغالگران مجاب کند.  

منبع: الوقت

ارسال نظرات