وی درباره عملکرد ۶ ماهه نخست سال جاری دفتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی یا اجرای اسناد رسمی واحدهای ثبتی معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با توجه به اینکه در مراجع قضایی شعبات اجرای احکام فعال هستند و این شعبات آرای صادره از محاکم را اجرا میکنند دوایر و ادارات اجرای اسناد رسمی واحدهای ثبتی نیز این نوع فعالیت را داشته و شباهتی با مراجع قضایی دارند و صرفاً رسیدگی قضایی لزوما برای صدور اجراییه لازم نیست.
سعادتیان گفت: هر سندی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده یا براساس قانون لازم الاجرا است دوایر اجرای اسناد رسمی برای این نوع اسناد در اجرای ماده ۹۲،۹۳ همچنین ماده ۳۴ اصلاحی قانون ثبت که آیین نامه آن به تصویب رئیس قوه قضاییه میرسد اسناد تعهدی و لازمالاجرا و اسناد رهنی و قراردادهای داخلی بانکها بدون مراجعه به مراجع قضایی از طریق دوایر اجرای اسناد رسمی ثبت اسناد و املاک کشور در کل کشور اجرایی میشود در واقع یک دادگستری کوچکی در دل اداره ثبت ایجاد شده تا اسناد لازمالاجرا را اجرایی کند.
۱۶۴ هزار و ۶۵۷ فقره پرونده در ادارات اجرای اسناد رسمی واحدهای ثبتی تشکیل شد
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: ادارات اجرای اسناد رسمی بدون مراجعه به مراجع قضایی اجراییه را انجام و از ورود پرونده به محاکم و مراجع قضایی پیشگیری میکنند در همین راستا ۱۶۴ هزار و ۶۵۷ فقره پرونده در ۶ ماهه ۱۴۰۲ تشکیل شده که ۲۸ هزار و ۱۴۳ فقره متعلق به قراردادهای داخلی بانکها بوده و ۱۳ هزارو ۹۶۵ فقره در مورد اجراییه چکهای بلامحل است.
۱۴۵ هزارو ۴۴۲ فقره پرونده اجرایی در ادارات اجرای اسناد رسمی مختومه شد
وی ادامه داد: ۴ هزارو ۹۵۹ فقره اسناد رهنی و شرطی در ۶ ماه نخست سال جاری مورد اجراییه قرار گرفته است. سایر پروندههای اجرایی اعم از حق شارژ آپارتمانها و شرکتهای تعاونی، قراردادهای اجاره و ... در ادارات اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد مورد اجرا قرار میگیرد. در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۵ هزارو ۴۴۲ فقره پرونده اجرایی را مختومه کردهایم.
وصول بیش از ۲۳۲ هزار میلیارد ریال مطالبات معوقه بانکی و مطالبات اسناد موجود در شعبات اجرای اسناد رسمی
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: در ۶ ماهه امسال بیش از ۲۳۲ هزار میلیارد ریال مطالبات معوقه بانکی و مطالبات اسنادی که در شعبات اجرای اسناد رسمی مورد صدور اجراییه شدهاند، وصول و به ذینفعان پرداخت کردهایم؛ بنابراین بدون مراجعه افراد به دادگاهها و بدون حکم قضایی در دوایر اجرای اسناد رسمی این پروندهها به اجرا گذاشته شد و مطالبات اشخاص وصول شد.
سعادتیان بیان کرد: هیئتی به عنوان هیئت نظارت در ادارات اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکیل شده است که دو عضو قضایی و یک عضو ثبتی مدیر کل در آن مستقر هستند تا به اختلافات رسیدگی کنند، زیرا احتمال دارد که در پروندهها با اعتراضات و اختلافاتی مواجه باشیم. حتی پس از صدور اجراییه اگر میان افراد اختلافی یا دعوایی درباره میزان تعهد و... باشد به مراجع قضایی رجوع نمیدهیم بلکه هیئت نظارت تشکیل شده رسیدگی و رای صادر میکند و رای صادره قطعی و لازم اجراست مگر اینکه در مواردی رای خلاف قانون صادر شده باشد که این موضوع را در شورای عالی ثبت مطرح و نتیجه را ابلاغ میکنیم بنابراین یک امر شبه قضایی بدون مراجعه به مراجع قضایی در ادارات اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد تحقق پیدا میکند.
باز طراحی نرمافزار اجرای اسناد رسمی با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشورادامه داد: در راستای برنامه تحولی قوه قضاییه و همچنین ارائه خدمت غیر حضوری به مردم در بخش اجرای اسناد رسمی نیز باز طراحی نرمافزار اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد را در دستور کار قرار دادهایم تا با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی مردم حداقل حضور را در دوایر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد داشته باشند.
وی درباره عملکرد اداره کل امور اسناد و سردفتران که زیر مجموعه معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد است، گفت: مراجعه کنندگان اداره امور اسناد و سردفتران خاص هستند و این اداره به جذب، آزمون و نظارت بر سردفتران اسناد رسمی، دفتریاران و سردفتران ازدواج و طلاق رسیدگی میکند همچنین مرجع اجرای احکام صادره از دادسرا و یا از دادگاه انتظامی سردفتران است.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: تمامی سردفتران در این بخش دارای پرونده پرسنلی و پرونده انتظامی هستند، زیرا نظارت بر امور دفاتر اسناد رسمی در راستای تنظیم صحیح اسناد و رسیدگی به شکایت مردمی از دفاتر اسناد رسمی از وظایف سازمان ثبت اسناد و امور اسناد است. تیم بازرسی در صورت شکایت به دفترخانه اعزام میشود موضوع مورد رسیدگی قرار میگیرد.
سعادتیان گفت: در راستای الکترونیکی کردن خدمات تمام پروندههای پرسنلی و انتظامی سران دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق و همچنین دفتر یاران را در حال حاضر اسکن و داده آمایی میکنیم تا از حالت سنتی به الکترونیکی تبدیل شوند تا با کد ملی فرد یا شماره دفتر اسناد رسمی و مشخصات فردی تمام سوابق سردفتر اعم از سابقه پرسنلی و انتظامی و... را لیست خواهیم کرد تا بدانیم سر دفتر در چه وضعیتی قرار دارد.
۱۸ سردفتر اسناد رسمی در ۶ ماهه امسال به انفصال دائم محکوم شدند
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: برای ۴۲۲ سردفتر در ۶ ماهه امسال ابلاغ صادر کردهایم و ۱۸ سردفتر اسناد رسمی به انفصال دائم محکوم شده اند و این آرا توسط اداره امور اسناد به مرحله اجرا گذاشته شده است وطبق آرا صادر شده از دادگاههای انتظامی و تجدید نظر سردفتران در ۶ ماهه امسال ۱۵۴ فقره انفصال موقت صادر و به مرحله اجرا در آمده است.
وی افزود: ۸۰ دفتر اسناد رسمی یا سردفتر اسناد رسمی به دلیل شرایط کاری، عدم کسب درآمد، کاهش فعالیتهای سردفتر اسناد رسمی، افزایش تعداد دفاتر اسناد رسمی استفاء دادند.
سند طلاق فیزیکی جمع آوری شد
سعادتیان درباره فعالیت دفاتر ازدواج و طلاق که زیر مجموعه معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد است، گفت: اسناد طلاقی که در حال حاضر صادر میشود به صورت الکترونیکی بوده و سند طلاق فیزیکی جمع آوری شده است بنابراین تمامی خدمات دفاتر ازدواج و طلاق به صورت الکترونیکی انجام میشود.
وی ادامه داد: نکاحیه ازدواج نیز از حالت فیزیکی و کاغذی خارج به صورت الکترونیکی صادر میشود و با الکترونیکی شدن سند ازدواج از هر گونه جعل، سوءاستفاده و مفقودی جلوگیری میشود.
ارسال نظرات