دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
08 آبان 1402 - 11:08

الگوهای اقتدار و مایه های افتخار

هشتم آبان ماه به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت شهید محمد حسین فهمیده، به عنوان روز نوجوان نامگذاری شده است.
کد خبر : 15377

الگوهای اقتدار و مایه های افتخار

پایگاه رهنما:

هشتم آبان ماه به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت شهید محمد حسین فهمیده، به عنوان روز نوجوان نامگذاری شده است. شهید فهمیده، نوجوان ١٣ ساله‌ و یکی از هزاران دانش آموزی بود که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید.  این دانش آموز رزمنده بسیجی، با ایمان و بینش عمیق واستوارخود در جنگ با دشمن پیش قدم و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه مسلمانان آموخت. تا آنجا که حضرت امام خمینی (ره) درباره او فرمودند: «رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد‌ها زبان و قلم‌ ما بزرگ‌تر است با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.» 

حضرت امام(ره) نسل نوجوان و جوان جامعه را به منزله ذخیره، عزت و سربلندی کشور و اقتدار ایران تلقی می‌کرد و خود را خدمتگزار و خادم این نسل می‌دانست. امام خمینی(ره) با درک نقش نسل نوجوان در پیشرفت جامعه می‌فرمود:‏ « امید من به شما دبستانی هاست، امید من به شماست که ان شاء اللَّه مقدرات کشور ما بعد از این در دست شماها باشد و شماها وارث این کشور باشید.»

امام خمینی(ره) بر جایگاه و ارزش دورۀ نوجوانی آگاه بود و با همۀ سنین، به‌ویژه نسل نوجوان و جوان پیوند عمیق داشت. این رویکرد امام خمینی(ره) نسبت به نوجوانان باعث شد که ایشان از سرمایۀ عظیم دانش‌آموزان و دانشجویان ، در مبارزات قبل و بعد از پیروزی انقلاب به بهترین شکل استفاده کند.

امام خمینی(ره) حتی در وصیتنامه سیاسی ـ الهی خویش نوجوانان را پیشتر و بیشتر از دیگر نسل‌ها خطاب قرار داده و نوشته‌اند: «این جانب به همه نوجوانان‏ و جوانان در مرحله اول، و پدران و مادران و دوستان آنها در مرحله دوم، و به دولتمردان و روشنفکران دلسوز برای کشور در مرحله بعد وصیت می‏کنم که در این امر مهم [برخورد با انحرافات] که کشورتان را از آسیب نگه می‏دارد، با جان و دل کوشش کنید و دانشگاه‌ها را به نسل بعد بسپرید.»

خلف صالح امام(ره) ، رهبر حکیم انقلاب نیز همان راه و روش را در مورد نوجوانان پیش گرفته اند و تاکید دارند:

«اگر این بچه‌ها باایمان پرورش پیدا کردند و شما توانستید بذر ایمان را در دلشان بکارید، در آینده می‌شود از آنها هر شخصیت عظیمی ساخت و برای هر کاری مناسبند.  حقیقتاً باید بگویم که اگر مسئولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسأله‌ی کودک و نوجوان را آن‌چنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال می‌کنم خیلی از آنهایی که مسئولند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسأله بپردازند.»

بی تردید یکی از عواملی که نقش ویژه‌ای در تکوین،پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی  داشت، حضور پرشور و گسترده نوجوانان این مرز و بوم در عرصه مبارزه و مجاهدت بود، نوجوانانی که با تمام وجود به میدان آمدند تا امروز ما اثر اندیشه و اقدام آنها را در پیشرفت‌های علمی و فناوری، نظامی و فضایی، سیاسی و ورزشی، اقتصادی و هنری به وضوح لمس کنیم.
 
نوجوانان با این هویت دینی و ملی که از جانب اندیشه‌های والای امام گرفتند و سازماندهی در پایگاه های انقلاب یعنی مساجد، حسینیه‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هر یک گوشه‌ای از سرنوشت و آینده خود و کشور را به دست گرفتند تا به کمک و همیاری یکدیگر دشمن خود فروخته داخلی و دشمن خون خوار خارجی را بیرون کنند. 

 امروز هم بعد از ۴۴ سال همچنان شاهد بالندگی نسل نو در عرصه‌های مختلف هستیم و می توان گفت به نوعی «نوجوانان و جوانان؛ طلایه داران گام دوم انقلاب» شده اند و نسل نو انقلابی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای اسلامی بخصوص فلسطین نمود عینی دارد.

اینک طوفان الاقصی متعلق به نوجوانان و جوانان است و ادامه طوفان‌هایی که به تازگی آغاز شده، تا فتح نهایی به دست کودکان و نوجوانان غزه رقم خواهد خورد. پیروان خمینی کبیر، از ۴۴ سال پیش تاکنون نسلی پس از نسل دیگر، در برابر شیطان بزرگ زمان، آمریکا و ایادی آن ایستاده‌اند. آرمان آزادی قدس و رهایی از شر مطلق اسرائیل، بذری بود که در اعماق وجود مسلمانان کاشته شد و توسط عزالدین قسام‌ها ، شیخ احمد آل یاسین‌ها، چمران‌ها، متوسلیان‌ها، امام‌موسی‌صدرها، مغنیه‌ها و حاج قاسم سلیمانی آبیاری شد تا انشاالله امروز به بار بنشیند.

سربازان مکتب امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله العالی) ، امروز بیش از هر زمانی در کنار درخت تنومند مقاومت که در فلسطین، عراق، یمن، سوریه و لبنان ریشه دوانده است، با اقتدار می مانند.  گروه‌های مقاومت امروز، چون پاره‌های آهن‌اند. تند بادها آنان را به‌ لرزه درنمی‌آورد. از جنگ خسته نمی‌شوند. ترس به خود راه نمی‌دهند، بر خدا توکل می کنند، و سرانجام ، پیروزی از آن مجاهدان و متقین است.

در یک کلام باید گفت سبک زندگی و تربیت قرآنی با تاکید بر ایمان مجاهدانه و زیست مومنانه همراه با توکل، استحکام فکری و اعتقادی، روحیه جهادی و انقلابی، استقامت عملی و رفتاری در شرایط بسیار سخت  و در عصر هجوم ضد ارزش‌ها با الگوگیری از شهیدان راه حق از بدر و خیبر و خندق تا ایران، لبنان و فلسطین توانسته است نوجوانان امت اسلام در غزه را در این مسیر نورانی هدایت کند و ازآنها الگوهای اقتدار و مایه های افتخار بسازد.

با این وصف قطعاً دور نیست زمانی که نوجوانان قهرمان امروز در غزه جشن نابودی غده سرطانی اسرائیل و فتح قدس را برپا کنند وآینده را آنگونه که باید بسازند. چرا که رمز حیات طیبه و زندگی عزتمندانه را که عقیده و جهاد در راه آن مقابل شیاطین و طواغیت است، بخوبی یافته اند.

امام خامنه ای(مدظله العالی) با اشاره به حماسه غزه در این ایام فرموده اند:

« نوجوان مجروح خدا را شکر می کند و آیات قرآن را می خواند. این صبوری این مردم خیلی مهم است. دشمن می خواست این مردم را وادار کند به اینکه تسلیم بشوند، دستشان را بالا ببرند، بالا نبردند، تسلیم نشدند؛ این یک نکته‌ی بسیار مهمّی است. همین صبوری و توکّل به دادِ اینها خواهد رسید؛ همین موجب خواهد شد که اینها پیروز بشوند و در نهایت پیروز میدان خواهند شد. »

بهزاد کاظمی

ارسال نظرات