جمعه ؛ 30 شهريور 1403
03 آبان 1402 - 11:22

بر سفره خورشید یازدهم

امامی که مورخان ایشان را داناترین فرد زمان خود معرفی کرده‌اند
کد خبر : 15352

پایگاه رهنما:

امام حسن عسکری (علیه‌السلام) پدر بزرگوار امام زمان (عج) است. امامی که مورخان ایشان را داناترین فرد زمان خود معرفی کرده‌اند و بر این نکته اتفاق نظر دارند که آن حضرت نه تنها به اذن پروردگار بر علوم و معارف الهی احاطه داشت، بلکه در تمام علوم و در عرصه های مختلف دانش، یگانه عصر خود به شمار می‌رفت. 

«بختیشوع» پزشک مسیحی، به شاگرد خود بطرین درباره  حضرت چنین می‌گوید: «بدان  که او داناترین  فرد روزگار ماست که بر روی زمین زندگی می‌کند». ابن صباغ  مالکی هم در خصوص  علم امام  حسن عسکری (ع)  گفته است: «او بر مرکب دانش نشسته، ‌غوامض و مشکلاتی  را یکایک  می‌گشاید و در این کار رقیبی نمی‌شناسد و کسی را یاری کشاکش  با او نیست. با نظر صائب  خود  حقایق را آشکار و با اندیشه نیرومند و دشواریاب خود، دقایق فکر را عیان می‌سازد. در نهان با او رازهای پشت پرده سخن می‌گویند و به عالم غیب متصل است، نیک نفس  اصیل و والاگهر است» و سپس می‌افزاید: «امام حسن عسگری یکتا و یگانه عصر خود بود و کسی را یارای برابری با او نبود. آقای اهل عصر و سرور دهر بود. این سخنان شایسته‌ترین شخص را به زیبا‌ترین وجه می‌ستاید».

اما از خصوصیات این امام بزرگوار، کرم و بخشندگی ایشان است‌ که‌ ویژگی اهالی این خاندان است، در مورد بخشش حضرت امام عسگری (ع) روایات زیادی نقل شده است، اما این فقط شیعیان نیستند که در مورد کرامات امام نقل ها و روایت ها داشته اند بلکه از جانب اهل مسیحیت و اهل سنت نیز روایت های بسیاری نقل شده است. راهب دیرالعقول از بزرگان مسیحیت و داناترین آن‌ها بود، هنگامی که کرامات امام حسن عسکری علیه السلام را شنید و کراماتی از آن حضرت دید، با دست مبارک آن حضرت مسلمان شد، لباس نصرانیت را دیگر نپوشید و لباس سفیدی بر تن کرد و زمانی که پزشک معروف (بختیشوع) از او درباره دست برداشتن از دینش و مسلمان شدنش پرسید، در جواب گفت: او را همچون مسیح و مانند او یافتم، در نتیجه به دست او مسلمان شدم، او در نشانه‌ها و برهان‌هایش، مانند حضرت عیسی علیه السلام می‌باشد. آن گاه نزد حضرت عسکری علیه السلام رفت و ملازم او بود تا از دنیا رفت .

طبق منابع اسلامی یکی از فعالیت‌های مهم حضرت عسکری (ع)، زمینه‌سازی ایشان برای آگاهی شیعیان از چگونگی دوران غیبت و نحوه رابطه با حضرت مهدی (عجل‌الله‌فرجه) بود. در فضیلت و شناخت مهدی موعود (عج) احادیث فراوانی وجود دارد که از پیامبرخدا (ص) و ائمه اطهار (علیهم‌السلام) صادر شده است اما تأکید حضرت عسکری (س) بر این امر تأثیر بسزایی داشت. تدبیر امام حسن عسکری (ع) سبب شد شیعیان علاوه بر آن‌که با آثار و برکات ولی خدا در غیبت آشنا شوند، از معارف مهدویت نیز به بهترین شکل ممکن آگاهی یابند. تمثیل‌های امام عسکری (علیه‌السلام) در مورد مهدی موعود و توضیح ویژگی‌های بارز فرزند عزیزش با استناد به آیات قرآن، حجت را برای همگان تمام کرد.

طبیعی است که مردم و جامعه باید آمادگی‌های لازم را پیدا می‌کردند تا موضوع غیبت امام را بپذیرند و دچار سردرگمی و انحراف در دین نشوند. از این رو، امام عسکری (ع)، با انجام اقداماتی حکیمانه، در مسیر زمینه‌سازی و آماده کردن مردم برای پذیرش امر مهم غیبت امام دوازدهم قدم‌های بسیار مؤثری برداشتند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیه السلام هر کدام به گونه‌ای به این امر خطیر پرداخته‌اند. تا جایی که ده‌ها حدیث از ناحیه پیامبر اعظم (ص) درباره قیام قائم آل محمد (ص) وارد شده است و از ائمه (ع) نیز اخبار بسیاری در این باب وارد شده است، اما نقش امام عسکری علیه السلام در زمینه‌سازی غیبت فرزندشان بی بدیل است. چون امر غیبت درباره ائمه (ع) دیگر پیشینه نداشته و مختص به حضرت حجت علیه السلام است و درک و فهم این مسئله برای همگان چندان سهل و آسان نیست. نسیم اسدپور

ارسال نظرات