جمعه ؛ 30 شهريور 1403
25 مهر 1402 - 11:54
شکست عملیات روانی جدید جریان استکبار

پایان پروژه

جریان استکبار در موضوع عملیات روانی آرمیتا گراوند از تکنیک « بمباران خبری» بهره جست.
کد خبر : 15293

پایگاه رهنما:

تکرار پروژه مهسا امینی محور طراحی دشمنان است. اتاق طرح­ریزی از هر فرصتی برای بدل­سازی پروژه «مهسا ۲» استفاده می­کند. هر بهانه فرصتی برای نشر دروغ پردازی است اما تکاپوی دشمن در قبال خانم آرمیتا گراوند به شکست سختی انجامید.

شرح رخداد

ساعت ۷ صبح روز یک‌شنبه ۹ مهر- یک دختر دانش آموز به نام «آرمیتا گراوند» با دوستانش در میدان شهدا به قصد عزیمت به مدرسه قرار می‌گذارد. وقتی که با دوستانش وارد قطار می‌شود به یکباره  جلوی در ورودی واگن قطار بی‌هوش می‌شود؛ دوستانش به همراه چند نفر از شهروندان داخل واگن وی را به روی سکو منتقل می‌کنند. رسانه‌های فارسی زبان خارجی به ویژه شبکه اینترنشنال که اخیرا جلساتی رسمی با سران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی داشتند، مدعی شدند که آرمیتا به دلیل نداشتن حجاب، از سوی ماموران مورد ضربه قرار گرفته است. این رسانه‌ها مدعی بودند که نیروهایی موسوم به «حجاب‌بان»، در مترو با آرمیتا برخورد داشته و او را هل دادند که منجر به این حادثه شد.

تکنیک عملیات روانی دشمن

جریان استکبار در موضوع عملیات روانی آرمیتا گراوند از تکنیک « بمباران خبری» بهره جست. این تکنیک در عملیات روانی دارای دلالت ارتقای ضریب تکرار است.گاهی ذهن در میان همه شلوغی ها و سروصداها ناگهان قفل می کند، یک سکوت ناگهانی و در نتیجه فروپاشی ذهن شکل می گیرد. رسانه ها در نبرد شناختی از این خصوصیت استفاده می کنند و شگردی که به آن «هدف، توقفِ در سرعت» می گویند، پدید می آید. رسانه های بیگانه روی بعضی از موضوعات فقط محتوا تولید می کنند، اطلاعاتی که شبیه بمباران خبری است. این داده ها می‌خواهند ذهن را با سرعت زیاد به سمت یک هدف مشخص پیش ببرند، اما ناگهان در جایی که قرار است نتیجه گیری اصلی صورت بگیرد ترمز می کنند و اینجاست که ذهن مخاطب خود باید تصمیم بگیرد. در رخداد اخیر شاهد خبرهای متعدد نسبت به موضوع با شگرد بمباران خبری بودیم. تعداد تولید محتوا و مصاحبه محور اساسی این رویداد است.

سند نداریم اما...

تولید دروغ و استمرار آن با روایت داستانی یکی از شگردهای خبرنویسی غربی است. برای نمونه این خبرسازی دروغین گزارش روزنامه گاردین در رخداد خانم آمریتا گراوند را مدنظر قرار دادیم. دو شاهد عینی در گفتگو با روزنامه گاردین «ضرب و شتم» آرمیتا گراوند «بر سر حجاب» را تأیید کردند. به گفته یکی از شاهدان عینی، آرمیتا به هنگام ورود به واگن مترو با تذکرات یک حجاب‌بان زن روبه‌رو می‌شود و این زن به دلیل آن که آرمیتا روسری نداشته با او مشاجره می‌کند. به نوشته گاردین به نقل از این شاهد عینی، این درگیری لفظی بعداً به خشونت کشیده شد و حجاب‌بان زن، با حمله به آرمیتا او را به شدت هل داده‌است. گزارش گاردین به نقل از یک شاهد عینی دیگر هم حاکی است که «آرمیتا هنوز بعد از زمین‌خوردن همچنان به هوش بوده‌است.» این شاهد عینی همچنین به گاردین می‌گوید «همان زن حجاب‌بان، وقتی اورژانس تهران آرمیتا را به بیمارستان منتقل می‌کرد در کنار در آمبولانس ایستاده بود.»  اما رسوایی از این بالاتر است. شبکه اینترنشنال، اعتراف کرده است که هیچ‌گونه سند یا مدرکی از اینکه کسی با آرمیتا برخورد داشته، وجود ندارد و این ادعا، به طور واهی مطرح شده است.  بر اساس این خبر، شبکه اینترنشنال به طور ضمنی اعتراف کرده که هیچ دلیل و سندی برای ادعاهایش وجود ندارد و از کادر درمان و مردم حاضر در مترو، خواسته است که اگر مدرکی در دست دارند، برای آن‌ها ارسال کنند و از آنجایی که چنین واقعه‌ای از اساس ساختگی است، فیلمی برای اینترنشنال ارسال نشد. دروغی است که رسانه‌های معاند درباره علت بیهوشی این فرد بیان کردند و آن این بود که فرد مذکور پس از تذکر مأمورین حجاب در مترو، دچار استرس شده و بیهوش می‌شود. این در حالی است که خانواده این فرد صراحتاً اعلام می‌کنند که تصاویر و فیلم‌های کامل را ملاحظه کرده و مطمئن شده‌اند که وی به دلیل افت فشار دچار حادثه شده و به هیچ عنوان مسئله تذکر درباره حجاب صورت نگرفته است. این دروغ نیز مشابه دروغ سال گذشته درباره برخورد جسم سخت به سر مهسا امینی بوده است.

حقیقت ماجرا

روایت از این رویداد نیازمند راویان شاهد، فیلم های دوربین­های مداربسته و واگویه های والدین داشت. همه این بسته رسانه برای تبیین رخداد مهیا بود. «فاطمه» همکلاسی، دوست صمیمی و همراه «آرمیتا گراوند» در این باره گفت: آن روز مثل همیشه که با هم قرار داشتیم اول من به ایستگاه مترو رسیدم و بعد هم آرمیتا آمد؛ همه چیز عادی بود، آهنگ گوش کردیم، حرف زدیم و کلی خندیدیم. ابتدا مهلا وارد واگن شد، بعد آرمیتا و در آخر هم من وارد قطار شدم ولی «آرمیتا» در کمتر از یک ثانیه و به ناگاه با پشت به زمین افتاد و سرش با زمین (حاشیه سکو) برخورد کرد. وقتی آرمیتا را بلند کردم دیدم دستم خونی شده و متوجه شدم که سر وی زخم برداشته که در نهایت با کمک مردم، آرمیتا را به خارج قطار و کنار سکو انتقال داده و برای نجات وی تلاش کردیم. در مقابل ادعاهای بی‌سند رسانه‌های معاند، رسانه‌های ایرانی با انواع مختلف فیلم، مصاحبه و شهادت شاهدان عینی، ثابت کردند که هیج برخوردی با آرمیتا صورت نگرفته و او به ناگهان بیهوش شده است. این موضوع علاوه بر مصاحبه پدر و مادر و دوستانی که همراه آرمیتا بودند، توسط یکی از شاهدان عینی ماجرا تایید شد. نکته جالب آنکه گفته‌های این شاهد عینی، در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام به طور خودجوش منتشر شد و مصاحبه با رسانه‌های دولتی نبود که بگویند تحت فشار بوده است! اما با گذشت اندکی زمان، فیلمی از حضور مادر آرمیتا در کنار پدرش در بیمارستان منتشر شد. مادر آرمیتا در واکنش به دروغ بازداشتش گفت: «من راضی نیستم عکس‌های شخصی دخترم را در فضای مجازی پخش کنند. من فقط خواستم مردم برای دخترم دعا کنند. چیزهایی که درباره من و خانواده‌ام می‌گویند بسیار زشت است. حرف‌هایی که می‌زنند واقعا دروغ است.» پدر آرمیتا نیز در ادامه گفت: «همسرم کنارم هست. دخترم کنارم هست. کنار مریضم هستم. روزی شش هفت بار دخترم را می‌بینم. هر موقع و هر ساعتی به بیمارستان می‌آیم، اجازه می‌دهند که او را ببینم.»

جهاد تبیین علیه رسوایی

شرایط و وضعیت اتاق عملیات روانی دشمنان انقلاب اسلامی نمایانگر آن است که هر بهانه ای، سوژه­ ای برای بهره­برداری آنان محسوب می شوند و آنان به موازین اخلاقی پایبند نیستند؛ در برابر این رویکرد اتخاذ راهبرد «جهاد تبیین» بهترین راهکار و باطل السحر خواهد بود. در پاسخ به عملیات روانی اخیر دشمنان تیم مدیریت افکارعمومی رسانه­ها در دولت سیزدهم به بهترین نحو پاسخ داد و با هوشمندی نهادهای مسئول، همراهی و صداقت خانواده «آرمیتا گراوند»، پروژه «مهسا امینی ۲» ناکام ماند. بنابراین باید این مورد به عنوان یک الگو پاسخ دهی به جنگ شناختی مدنظر قرار بگیرد.  مریم مجد

ارسال نظرات