مقایسهی حمایت از خودروی الکتریکی در ایران و آلمان
چگونگی حمایت از خودروی الکتریکی ایرانی
اخیراً پیتر آلتمایر –وزیر امور اقتصاد و دارایی آلمان- در گفتوگو با روزنامهی بیلد تسایتونگ این کشور، حمایت قاطع خود و دولت آلمان از توسعه فناوری خودروهای خودران و همچنین تولید و استفاده از خودروهای برقی و دوستدار محیط زیست را اعلام کرده و بر لزوم سرمایهگذاریهای هنگفت و عظیم در بخش تولید خودروهای برقی و الکتریکی در صنعت خودروسازی آلمان و دیگر کشورهای پیشگام اشاره و تاکید کرد. ا
پایگاه رهنما :
اخیراً پیتر آلتمایر –وزیر امور اقتصاد و دارایی آلمان- در گفتوگو با روزنامهی بیلد تسایتونگ این کشور، حمایت قاطع خود و دولت آلمان از توسعه فناوری خودروهای خودران و همچنین تولید و استفاده از خودروهای برقی و دوستدار محیط زیست را اعلام کرده و بر لزوم سرمایهگذاریهای هنگفت و عظیم در بخش تولید خودروهای برقی و الکتریکی در صنعت خودروسازی آلمان و دیگر کشورهای پیشگام اشاره و تاکید کرد. این خبر از این جهت اهمیت بالایی دارد که معمولاً وقتی تکنولوژیهای جدید قرار است به تولید انبوه برسند، حتماً به حمایتهای دولتی نیاز دارند؛ حتی در کشورهایی که ادعا میشود دولت در آنها در اقتصاد دخالت نمیکند. مهمتر اینکه همین صنایع با تکنولوژی و ارزش افزودهی بالا هستند که بار اصلی رشد اقتصادی کشورهای توسعهیافته روی دوششان قرار دارد. در ابتدای سال وقتی شعارِ «حمایت از تولید داخل» مطرح شد، برخی رسانههای معاند سعی داشتند در واکنش به این مطالبهی هوشمندانهی رهبر فرزانهی انقلاب کمپین «نه به کالای داخلی» راه بیندازند که البته با حمایت از سوی مردم مواجه نشد و حتی برخی از عناصر ضد انقلاب نیز به این رسانهها تذکر دادند که قرار نیست، با هر چیزی که توسط رهبر انقلاب مطرح میشود مخالفت کنند! لزوم «حمایت از تولید داخل» آنقدر روشن و شفاف بود که معاندین نتوانستند برای اربابانشان خوشرقصی کرده و با ابراز مخالفت به این مهم، جاده صافکنِ کمپانیهای خارجیای باشند که ایران یک بازار بسیار خوب برای آنهاست. با این حال، اما جالب است که برخی مسئولین در حالی که در سخنرانیها حرف از حمایت از تولید داخلی میزنند، با عملکرد خود عملاً همان حرفی را اجرایی میکنند که رسانههای معاند به دنبالش بودند! برای روشن شدنِ این مسئله، یادآوریِ قضیهی جمشید آرین و تولید خودروهای برقی و سازگار با محیط زیست در ایران خالی از لطف نیست. جمشید آرین مخترع خودروهای الکترونیک هوشمند است. طبق اطلاعات موجود در مقاله منتشر شده مورخ ۸ دسامبر سال ۲۰۰۴ میلادی سایت اینترنتی درایو، جمشید آرین اصل مخترع ایرانی است که اختراع تکنولوژی شارژ سریع هوشمند به نام او ثبت شدهاست. همچنین در مقالهای که ۱۲ اوت سال ۲۰۰۶ توسط لورنا ادواردز منتشر شده، خودروی ساخت جمشید آرین مورد توجه قرار گرفتهاست. مقاله ذکر میکند که آرین به استرالیا رفته و در آنجا نمونه اولیه دومین خودروی الکتریکی هوشمند خود را که iEV۸۰۰ نامگذاری کرده، ساخته است. این خودرو با سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ کامل باتری طی میکند و شتاب صفر تا صد آن ۵/۷ ثانیه میباشد. وی که در آلمان و استرالیا به پژوهش روی خودروهای الکترونیکی مشغول بود، پس از گذشت ده سال از خروج او از ایران، در دولتهای نهم و دهم که برنامههایی برای جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور وجود داشت، جمشید آرین به ایران بازگشت و اختراع خود را بر روی یک خودروی سمند پیاده کرد و با آن بیش از ۵۰۰ کیلومتر را از تهران تا اصفهان طی کرد. همچنین، جمشید آرین یک دستگاه خودروی تیبا را به سیستم برقی ساخت خود مجهز کرده با نام تجاری iEV۱-IR و به همراه یک دستگاه شارژ هوشمند پرتابل در نمایشگاه بینالمللی ژنو ۲۰۱۲ در کشور سوئیس شرکت کرد. پس از موفقیتهای فوق، رئیس جمهور وقت دستور میدهد که هزینه ساخت ۱۰۰ خودروی برقی و ۲ ایستگاه شارژ آن به جمشید آرین داده شود. با تغییر دولت، به او گفته میشود که مسئولین اطلاعی از حمایت از خودروی او ندارند. در همین اثنا موضوع نامهی یکی از مسئولین به آرین در رسانهها داغ میشود؛ داستان این نامه این بود که آرین ادعا میکند یکی از مسئولین، سال ۱۳۸۱ طی نامهای به وی گفته که خودروی الکترونیک هیچگونه آیندهای ندارد و آن مسئول نیز ارسال این نامه را تکذیب کرده و از این مخترع شکایت کرد! این مخترع نیز در دادگاه به جزای نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد! سپس از ایران رفت و در تاریخ شانزدهم مرداد سال ۱۳۹۷، مجله برخط استرالیایی نیواطلس در نوشتاری با عنوان «خودروی کوچک الکتریکی منبسط میشود تا مسافر بیشتری سوار کند»، خودروی جدید هوشمند الکتریک جمشید آرین را معرفی کرده و گفت: این خودروی کوچک که برای مسافرتهای شهری مناسب است، در کشور آلمان ساخته شده است! به صدر یادداشت و خبر حمایت همهجانبهی پیتر آلتمایر –وزیر امور اقتصاد و دارایی آلمان- از جمشید آرینها بازمیگردم. مسئولین ما با طرح موضوع حاشیهایِ «جعل یک نامه»، با حکمِ «جزای نقدی و ۳۰ ضربه شلاغ» مخترع ایرانی را بدرقه کردند تا برود و در آلمان به تولید داخلیِ این کشور کمک کند! کاش به جای اینکه دسیسهی تبلیغاتی و کمپینِ «نه به تولید داخل» در نطفه خفه شود، مسئولینی باید با حمایت از تولید داخل، به اقتصاد این مملکت خدمت کنند، ولی تیشه به ریشهی تولید داخل میزنند ریشهکن شوند!
ارسال نظرات