دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
09 مهر 1402 - 17:02

گزارش‌های تکان‌دهنده درباره زنان سیاهپوست در زندان‌های آمریکا

این گزارش نشان می‌دهد که احتمال کشته شدن سیاه‌پوستان در آمریکا سه برابر بیشتر از سفیدپوستان و احتمال زندانی شدن آن‌ها ۴.۵ برابر بیشتر است به صورتی که سالانه بیش از ۱۰۰۰ مورد قتل توسط پلیس در کشور وجود دارد، اما تنها یک درصد منجر به متهم شدن افسران می‌شود.
کد خبر : 15195

پایگاه رهنما:

آمريكا بيش از هر كشور توسعه يافته ديگري شهروندان خود را زنداني مي‌كند. با بیش از 2 میلیون نفر محبوس در زندان ها و بیش از 4.4 میلیون نفر زندانی تحت نظارت مشروط ، ایالات متحده بالاترین جمعیت زندانی شناخته شده و بالاترین نرخ سرانه حبس را در جهان دارد. گزارش سال 2017 توسط Prison Policy Initiative (PPI)  نشان داد که حبس دسته جمعی در ایالات متحده 182 میلیارد دلار برای دولت های ایالتی و فدرال هزینه دارد.

در این میان یکی از مسائل مهم مرتبط با این موضوع که همواره مورد انتقاد فعالان اجتماعی و نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است تبعیض موجود در ساختار قضایی آمریکا علیه سیاهپوستان است.

آمارها حاکی از آن است حداقل در دو دهه گذشته، سیاه‌پوستان بیش از یک سوم جمعیت زندان‌ها را در سراسر کشور تشکیل می‌دهند، علیرغم اینکه تنها حدود 14 درصد از جمعیت عمومی را تشکیل می‌دهند.

بر اساس آمار موسسه « Prison Policy Initiative »، تقریباً در 71 درصد از زندان‌های ایالات متحده (421) جمعیت زندانی که سیاه پوست بودند، حداقل دو برابر بیشتر از میانگین نسبت جمعیت به تعداد زندانی‌ها در آن منطقه بوده است. و این اختلاف در برخی از حوزه های قضایی بسیار بیشتر بوده به صورتی که در بیش از 41% از زندان‌های بررسی شده، سیاه پوستان حداقل چهار برابر بیشتر از میانگین نسبت زندانی به تعداد سیاهپوستان آن منطقه را تشکیل داده‌اند.

در همین راستا کارشناسان سازمان ملل در گزارشی که در هفته گذشته منتشر شد ادعا کرده‌اند افراد سیاه‌پوست در نظام قضائی ایالات متحده در معرض «نژادپرستی نظام‌مند و تبعیض‌های نژادی از سوی مقام‌های مجری قانون» قرار دارند».

در این بیانیه آمده است که کارشناسان «شهادات مستقیم غیرقابل باوری از زنان باردار در حین زایمان را شنیدند که به دلیل داشتن دستبند در حین زایمان نوزادان خود را از دست داده‌اند».

یکی از سخنگویان حقوق ملل متحد به «چندین» مورد از این دست اشاره کرد که همه آنها شامل زنان سیاهپوست هستند.

کارشناسان همچنین شهادت‌های مستقیمی از شرایط زندان لوئیزیانا جمع‌آوری کردند که بر اساس آن گفته شده هزاران زندانی مرد که عمدتاً سیاه‌پوست هستند مجبور به کار در مزارع (حتی در حال برداشت پنبه) زیر نظر «آزادگان» سفیدپوست سوار بر اسب، در شرایطی بسیار شبیه به دوران برده‌داری در 150 سال پیش، شده اند.

این گزارش داستان‌های تأسیسات موسوم به «آنگولا» را «تکان‌دهنده» توصیف کرد و گفت که آنها «اشکال برده‌داری معاصر» هستند. این سازمان همچنین نسبت به استفاده گسترده از سلول انفرادی هشدار داد که به نظر می رسد به طور نامتناسبی برای زندانیان آفریقایی تبار اعمال می شود.

این تحقیقات توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در سال 2021 پس از قتل جورج فلوید، مرد سیاهپوستی که پس از زانو زدن افسر پلیس سفیدپوست بر گردنش جان خود را از دست داد، به راه افتاد.

این گزارش بر اساس شهادت‌های 133 نفر در پنج شهر ایالات متحده و همچنین کسانی که از پنج بازداشتگاه جمع‌آوری شده‌اند، تهیه شده است.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که احتمال کشته شدن سیاه‌پوستان در آمریکا سه برابر بیشتر از سفیدپوستان و احتمال زندانی شدن آنها 4.5 برابر بیشتر است به صورتی که سالانه بیش از 1000 مورد قتل توسط پلیس در کشور وجود دارد، اما تنها یک درصد منجر به متهم شدن افسران می شود.

در این میان پروفسور خوان مندز، یکی از اعضای هیئت منصوب شده توسط شورای حقوق بشر با رد دیدگاه‌هایی که کشتن سیاهپوستان را مربوط به اشتباه فردی افسران پلیس می‌دانند می‌گوید: «ما نظریه «سیب گندیده» را رد می کنیم. شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد رفتار توهین آمیز برخی از افسران پلیس بخشی از یک الگوی گسترده تر است».

این کارشناس شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید می‌کند که پلیس و سیستم قضایی آمریکا منعکس کننده نگرش‌های رایج در جامعه و نهادهای ایالات متحده است و خواستار "اصلاحات همه جانبه" شد.

 

سیستم بازداشت موقت؛ سلاح قضایی علیه زنان رنگین پوست

منتقدین معتقدند که در سیستم قضایی و حقوقی آمریکا اگر متهم یا مذنونی فردی رنگین پوست باشد احتمال بیشتری دارد که با محکومیت و یا رفتار سختگیرانه پلیسی و قضایی مواجه شود.

بر اساس گزارش سایت راشاتودی در مارس 2023 از موسسه تحقیقاتی BJS بین سال‌های 1980 تا 2021 تعداد زندانیان زن در آمریکا  افزایش 525 درصدی را نشان می‌دهد که ثابت می‌کند تعداد زنان در زندان های ایالات متحده با سرعت بیشتری نسبت به مردها در حال رشد بوده است و در این میان سهم زنان سیاه پوست و اسپانیایی تبار از این نرخ صعودی بیشتر زنان سفیدپوست بوده است.

در سال 2021، «پروژه مجازات» گزارش داد که میزان زندانی شدن زنان سیاه‌پوست - 62 نفر در هر 100000 نفر - 1.6 برابر میزان زندانی شدن زنان سفیدپوست - 38 در هر 100000 است.

زنان لاتینتبار نیز 49 در هر 100000 یا 1.3 برابر زنان سفیدپوست زندانی شده‌اند.

در حال حاضر زنان سیاه پوست حدود 29 درصد از زنان زندانی در این کشور را تشکیل می دهند و زنان اسپانیایی تبار حدود 14 درصد را شامل می‌شوند. سرخپوستان آمریکایی و بومی آلاسکا هم حدود 2.5٪ را تشکیل می دهند. این امار نشانگر آن است که در سیستم حقوقی- کیفری آمریکا زنان رنگین پوست به نسبت جمعیت کلی آنها درصد بالاتری از محکومیت را متحمل می‌شوند.

یکی ازدلایل این موضوع به قانون پرداخت وثیقه و بازداشت موقت باز می‌گردد. در سیستم قضایی آمریکا اگر متهم قادر به پرداخت وثیقه، چه شخصاً یا از طریق ضامن وثیقه تجاری نباشد، دادگاه این امکان را دارد تا زمانی که پرونده‌ حل و فصل شود متهم را زندانی کند - که اساساً منجر افزایش شمار زنان بیگناه زندانی شده که صرفاً به دلیل وضعیت اقتصادی نامطلوب آنها به زندان می‌روند/

در این میان آمارها نشان می‌دهد احتمال اینکه سختگیری بیشتری علیه متهمان سیاه پوست و اسپانیایی تبار نسبت به همتایان سفیدپوست صورت بگیرد بسیار بیشتر است. همچنین برای رنگین پوستان مبالغ وثیقه ای که تعیین می‌شود بعضا دو برابر وثیقه تعیین شده برای متهمان سفیدپوست است.

 10000 دلار یک وثیقه معمولی است، اما طبق یافته های  Prison Policy Initiative متوسط درآمد سالانه زنانی که در زندان منتظر محاکمه هستند حدود  11071 دلار است. در نتیجه هزاران زن، که بسیاری از آنها توانایی پرداخت وثیقه را ندارند، ماه‌ها بدون محکومیت در زندان‌های ایالات متحده به سر می‌برند

منبع: الوقت

ارسال نظرات