دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
08 مهر 1402 - 23:18
بررسی سخنان تهدید آمیز نخست وزیر رژیم صهیونیستی

اجل معلق صهیونیست ها

گفتار تارها و رفتارهای غیرعقلانی نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس اقدام جدیدی نیست؛ او بارها نسبت به سخنان غیرواقعی در عرصه بین المللی تمسخر شده است.
کد خبر : 15191

پایگاه رهنما:

گفتارها و رفتارهای غیرعقلانی نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس اقدام جدیدی نیست؛ او بارها نسبت به سخنان غیرواقعی در عرصه بین المللی تمسخر شده است. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی اخیرش باردیگر اشتباه راهبردی پیشینیان خود را تکرار کرد و جمهوری اسلامی ایران را تهدید جدی کرد. هرچند با فاصله کمتر از 24 ساعت از اظهاراتش عقب نشینی کرد. در این یادداشت به علل لاف زنی و غیرواقعی بودن این تهدید از دومنظر می پردازیم.

خاک پاشی بر خورشید

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در ادامه لفاظی‌هایش علیه جمهوری اسلامی ایران و با هدف ترغیب هم‌پیمانان غربی خود برای تشدید تحریم های ظالمانه علیه کشورمان گفت: « هشت سال پیش قدرت‌های غربی قول دادند که تحریم‌ها را دوباره علیه ایران اعمال کنند، اما امروز توافق هسته‌ای را زیر پا می‌گذارد و خبری از این تحریم‌ها نیست. نتانیاهو با چشم پوشی از جنایات روزافزون صهیونیست‌ها علیه ملت بی‌گناه فلسطین و حملات تجاوزکارانه آن به کشورهای منطقه و همچنین تلاش برای ایران هراسی مدعی شد: ایران به صرف میلیاردها دلار برای تسلیح گروه‌هایی در خاورمیانه و گسترش تروریسم ادامه می‌دهد. ایران همچنان خطوط کشتیرانی بین‌المللی را تهدید می‌کند، و به باج‌گیری هسته‌ای می‌پردازد. وی همچنین با هدف غیر صلح آمیز جلوه دادن برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران گفت: برای توقف اهداف هسته‌ای ایران باید تحریم‌ها دوباره اعمال شود و من تمام تلاشم را برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای انجام خواهم داد. باید شهامت داشته باشیم تا جلوی خواسته‌های هسته ای ایران را بگیریم». نتانیاهو بار دیگر در ادامه تقلاهای اخیرش برای نزدیک نشان دادن امضای توافقی برای عادی سازی روابط میان تل‌آویو و عربستان سعودی نیز مدعی شد: «درحال نزدیک شدن به امضای توافق با عربستان سعودی هستیم. توافق با عربستان راه را برای صلح در سراسر منطقه باز خواهد کرد.» وی ادامه داد: «سازش میان عربستان سعودی و اسرائیل خاورمیانه جدیدی را ایجاد خواهد کرد.»

  • نتانیاهو غلط کرد!

دفتر نتانیاهو پس از مدت کوتاهی بعد از سخنرانی وی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی دچار اشتباه لفظی شده و به جای «تهدید معتبر نظامی» برای ایران که در متن سخنرانی او آمده به اشتباه از عبارت «تهدید معتبر هسته‌ای» استفاده کرده است.

  • چرا نتانیاهو دروغگو است؟

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور‌ خارجه ضمن اشاره به «بحران‌های چندلایه» سرزمین‌های اشغالی «توان نتانیاهو و رژیم جعلی اسرائیل» را در اندازه همین «تهدید زبانی» خوانده و گفته که صهیونیست‌ها «اگر قادر به انجام کاری بودند از این ادبیات و روش استفاده نمی‌کردند.» و همچنین سردار رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع از موشک‌های «حاج‌قاسم» گفت در ایران به آنها «موشک‌های اسرائیل‌زن» می‌گویند و مخصوص نقطه «سرزمین‌های اشغالی» ساخته شده اند تا خواب را بر صهیونیست ها حرام کنند.

اگر سخنان نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس را از منظر سیاسی- امنیتی در چارچوب عامل تهدید و جامعه هدف تهدیدشده بنگریم و تحلیل کنیم باید از راهبرد دوپایه وضعیت فعلی رژیم اشغالگر قدس و وضعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران صحبت کنیم. در گام اول وضعیت سنجی تهدیدکننده از منظر نقاظ ضعف مدنظر است. در این شرایط سه محور را باید مدنظر داشت که عبارتند از

  1. از بین رفتن قدرت بازدارندگی رژیم اشغالگر قدس در طول تاریخ زیست نامشروع آن بی سابقه بوده است. سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی (امان) اخیراً هشدار بی‌سابقه‌ای را به مقامات امنیتی و سیاسی و ارتش این رژیم در زمینه از دست رفتن قدرت بازدارندگی اسرائیل ارائه کرده است. در بخشی از این پیام هشدارگونه آمده است: قدرت بازدارندگی اسرائیل در حال از بین رفتن است، تنش‌های راهبردی تشدید شده و با توجه به تحولات اخیر در عرصه داخلی و خارجی نگرانی فوق العاده ای درباره بدتر شدن این وضعیت وجود دارد. در این گزارش به این مسئله اشاره شده است که یکی از دلایل اصلی تضعیف جایگاه راهبردی رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر این مسئله بوده که دشمنان اسرائیل، در پی شکاف‌های ایجاد شده ناشی از موضوع اصلاحات قضائی، وضعیت اسرائیل را تضعیف شده ارزیابی کرده‌اند.
  2. شکاف های جدی در بدنه و ساخت اجتماعی این رژیم نامشروع برای نمونه هرچند طرح اصلاحات قضایی با فشار تیم نخست وزیری تصویب شد ولی بحران آن پایان ندارد.پیامدهایی نظیر تضعیف شدید دستگاه قضایی و تعمیق شکاف‌های داخلی خواهد داشت. از سوی دیگر این اقدام موجب تضعیف ساختار نهادهای قدرت رژیم صهیونیستی شده و تحرک به سوی یکجانبه‌گرایی در عرصه سیاست داخلی را توسعه خواهد بخشید. در نتیجه در آینده ممکن است این رخداد به تشدید تعارضات داخلی میان جامعه چند پاره صهیونیستی منجر شده و نگرانی همیشگی استراتژیست‌های بزرگ صهیونیست درباره خطر فروپاشی از درون را شدت ببخشد.
  3. ارتش از هم پاشیده؛ بحران‌های حاکم بر ارتش رژیم صهیونیستی در دوران نتانیاهو نه تنها حل نشده بلکه شدت بیشتری نیز گرفته است. گادی آیزنکوت رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی اخیراً گفته است: اسرائیل در خطرناک‌ترین شرایط امنیتی خود از زمان جنگ اکتبر در سال ۱۹۷۳ قرار دارد، قدرت ارتش اسرائیل در معرض خطر قرار گرفته است.
  • پایان حیات نامشروع

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران در هندسه قدرت جهانی ارتقا پیدا کرده است. شکل‌گیری محور مقاومت در منطقه و افزایش قدرت این نیروها، وقوع بیداری اسلامی در کشورهای منطقه و سرکوبی حاکمان دیکتاتور و دست‌نشانده آمریکا، به بن‌‌بست رسیدن گفت‌وگوهای صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و سران رژیم غاصب و همچنین پیمان ابراهیم، مهار داعش، شکست پروژه تکفیر، افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری‌اسلامی و حضور فعالانه در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله عواملی بود که به تقویت جایگاه‌ایران در منطقه منجر شد و همچنین در دوران اخیر قدرت نظامی جمهوری اسلامی در حوزه موشکی و پهپادی ارتقا جدی یافته است و هرگونه تهدید نسبت به منافع جمهوری اسلامی از منظر نظامی با پاسخ سخت نیروهای نظامی کشورمان همراه است. برای نمونه اندیشکده صهیونیستی INSS در سندی هفت‌صفحه‌ای به ارزیابی راهبرد اسرائیل در مقابل ایران در سال ۲۰۲۳ پرداخته‌است که بررسی بخش‌هایی از این سند به خوبی نشان‌دهنده ضعف صهیونیست‌ها در مقابل ایران است. همچنین اندیشکده «مؤسسه مطالعات امنیت ملی» وابسته به دانشگاه تل‌آویو در بخشی از گزارش که به همین موضوع اختصاص داده شده است، می‌خوانیم: «ایران دارد موشک‌های بالستیکی با بُردهای متنوع، از صدها کیلومتر تا ۲۰۰۰ کیلومتر را طراحی می‌کند و می‌سازد... و موشک‌های میان‌برد این کشور، بخش‌های بزرگی از خاورمیانه، فراتر از اسرائیل تا نقاطی در جنوب شرقی اروپا، را در تیررس خود دارند.» بنابراین رژیم اشغالگر قدس اگر بخواهد هر لفاظی را به اقدام نظامی بدل سازد با مشت سنگین نیروهای مسلح کشورمان از هستی نامشروع ساقط خواهد شد.   مریم میرهادی

ارسال نظرات