پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
03 مهر 1402 - 10:43
پاسخ جدی تهران به گروهک­های مستقر در شمال عراق

پایان اقلیم ترور

جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف نشان داده است که هرگونه تهدید در قبال منافع ملی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.
کد خبر : 15164

پایگاه رهنما:

جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف نشان داده است که هرگونه تهدید در قبال منافع ملی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. روند حضور منابع تهدیدساز در اقلیم کردستان عراق صعودی است و حضور و نقش آفرینی گروهک های تروریستی کردی در آشوب های پاییز۱۴۰۱ نمایانگر بدل شدن این فضای مکانی به مرکز جاسوسی- تروریستی در نزدیک مرزهای کشورمان است. پاسخ به این رفتارهای تهدیدآمیز بسیار سخت و رعب آور برای دشمنان خواهد بود.

آشوبگران پاییز ۱۴۰۱

تکاپو برای بدل شدن اربیل به مرکز و لانه جاسوس­خانه‌های بین‌المللی از دهه نود شدت بیشتری گرفت. در سال ۱۳۹۷ روند فعالیت های ضدامنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با محوریت کنسولگری آمریکا در اربیل شدت گرفت. محور اقدامات آنان براساس گزارش های تحقیقی «توسعه ناامنی در ایران» از طریق گروهک‌های تروریستی و «مقابله تهران با دور زدن تحریم‌های آمریکا» بود. آمریکا حضور گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان را ظرفیتی برای فعالیت علیه تهران می‌دید؛ به همین دلیل در خرداد سال ۹۷ دولت ترامپ به‌طور رسمی از مصطفی هجری، رئیس حزب دموکرات کردستان برای سفر به این کشور دعوت کرد. در این سفر در اقدامی بی‌سابقه و برای نخستین بار یک مدیر دفتر امور ایران یعنی استیون فاگین با دبیرکل حزب کردستان دیدار کرد. در آشوب های اخیر محوریت ارسال اسلحه به آشوبگران و تولید محتوا برای جنگ شناختی در اقلیم کردستان عراق بود و شمال عراق بستر مناسبتی برای حضور تیم ها هدایتگر و تروریست به داخل کشور بودند و در همین راستا شاهد ایجاد خشونت عریان در مناطق غربی کشور به شکل اغتشاشات و ترور افراد عادی و نظامی بودیم. به صورت مشخص ۷۶ مرکز تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند و سلاح‌های اسرائیلی و آمریکایی وارد کشور شد. این سر شبکه‌های تروریستی اغتشاش‌گران را تشویق می‌کرده‌اند که به شیوه جنگ‌های ایذایی در سال ۱۳۵۸ در شهرهای کردنشین سعی در آزادسازی یک شهر کرده و آن را پایگاه براندازی کنند. البته ماجرای مهسا امینی در شرایطی روی داد که این گروهک‌های تروریستی هنوز به آمادگی حداکثری نرسیده و به عبارتی از غائله جامانده بودند، ازاین‌رو باوجود هدایت این گروهک‌ها از اقلیم توسط افسران سرویس‌های جاسوسی، امکان هم‌رده یابی از دست این تروریست‌ها از دست رفت.

پاسخ موشکی به آشوب­گری

جمهوری اسلامی ایران در برابر این رفتارهای غیردیپلماتیک بارها به بغداد و اربیل هشدارهای جدی داد که حضور نیروهای نظامی و تروریست گروهک های تروریستی در شمال عراق قابل پذیرش نیست و باید این تروریست­ها از مرزهای کشورمان دور شوند. اما این درخواست های دیپلماتیک مدنظر طرف مقابل قرار نگرفت و در نهایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۲ مهرماه و ۳۰ آبان ماه با حملات جدید موشکی و پهپادی قرارگاه حمزه سیدالشهدا‌(ع)، مقرها و مراکز باقی‌مانده گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی مستقر در شمال اقلیم عراق نابود کرد. این حملات مراکز حساس جاسوسی و مدیریت آشوب از بین رفت و تمرکز اتاق عملیات دشمن برهم خورد.

  • توافق خلع سلاح تروریست­ها

پس از موشک باران مناطق تروریستی در شمال عراق، جمهوری اسلامی ایران خواهان حل مسئله به صورت بلندمدت بود. در نهایت گفت وگوها به توافق نامه امنیتی بدل شد. توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق ۶ ماه پیش در ۲۸ اسفند سال گذشته در نشستی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد به امضا رسید.این توافقنامه مواردی همچون انحلال پایگاه گروهک‌های تروریستی مستقر در مرز ایران و عراق، خلع‌سلاح تجزیه‌طلبان بویژه سلاح سنگین و نیمه‌سنگین و انتقال آنها به عمق خاک این کشور در اقلیم کردستان، جلوگیری از نفوذ غیرقانونی افراد مسلح به مرزها، تحویل افراد تحت تعقیب پس از صدور احکام بازداشت در چهارچوب قانون و همچنین از بین بردن اردوگاه‌های آموزشی آنها را شامل می‌شود. مقام‌های ایران اجرای این توافقنامه را به دلیل رعایت حسن همجواری به دولت و نیروهای امنیتی عراق واگذار کرده اما در عین حال هشدار داده‌اند در صورت عدم اجرای کامل توافق از سوی طرف عراقی، حق خود می‌دانند برای تأمین امنیت مرزهای خود وارد عمل شوند.

اولین گام توافق

همزمان با پایان مهلت عراق برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی و پاکسازی مرزهای مشترک اقلیم کردستان با ایران، دولت عراق از تخلیه کامل مرزها از وجود تروریست‌ها خبر داد. در همین رابطه کمیته عالی اجرای توافق امنیتی ایران و عراق از تخلیه مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک خبر داد. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، کمیته مذکور اعلام کرد: «بر اساس تعهد جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران به مفاد توافقنامه امنیتی مشترک و با تلاش مشترک دولت فدرال، دولت منطقه کردستان و کمیته عالی مشترک ۲ کشور، مقرهای مستقر در نزدیکی مرز با ایران که گروه‌های ایرانی مخالف (گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب) در آن حضور داشتند، تخلیه شدند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «این افراد به محلی دور از مرزها منتقل و خلع سلاح شده‌اند تا مطابق ضوابط کمیته پناهندگان، پناهنده تلقی شوند. همچنین نیروهای مرزی فدرال در این مناطق مستقر شده‌اند. حضور دائمی است و پرچم عراق در این مناطق برافراشته شده است.» کمیته مشترک همچنین اعلام کرد: «نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی که در اربیل و بغداد برگزار شد، حضور یافت و حمایت کامل خود را از دولت عراق در اجرای مفاد توافقنامه با امکان تعامل  با این گروه‌ها در صورت برخورداری از عنوان غیرنظامی اعلام کرد.» در ادامه بیانیه آمده است: «عراق تاکید دارد در راستای تقویت روابط ویژه و بزرگ ملت‌های ما که حماسه اربعین بهترین نمود آن است، امنیت مرزها مسئولیت مشترک دو کشور است و این توافق مرجع حل هرگونه اختلاف یا تخلفی است که صورت می‌گیرد و گفت‌و‌گو مسالمت‌آمیزترین راه برای حل هرگونه مشکل یا اختلاف است».

چشم انداز راهبردی اقدام

رویدادهای چندسال اخیر در حوزه پیرامونی مرزهای غربی جمهوری اسلامی نمایانگر آن است که جریان استکباری با محوریت رژیم اشغالگر قدس خواهان ایجاد دو بستر راهبردی ضدمنافع ملی در اقلیم کردستان عراق هستند؛ محور اول ایجاد پایگاه­های جاسوسی و ایجاد آشوب و محور دوم فعال سازی گروهک های تروریستی قدیمی و نوپدید است. نمود آن در ترور شهید فخری زاده و آشوب های پاییز ۱۴۰۱ مشهود بود. با اتخاذ راهبرد فعالانه در قبال این رفتارها شاهد بروز سه سطح راهبردی در مواجه با مراکز تهدید هستیم؛۱. از این مقطع به بعد صبر راهبردی ایران همراه با درایت نظامی از گزینه­های اصلی در میز تصمیم گیری خواهد بود ۲. مراکز و منابع تهدید منافع ملی ایران در هرکجای گیتی زیر نظر نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران هستند و قدرت و دامنه عمل آنان به مرور زمان برحسب تصمیم مقامات کشورمان کاهش یا حذف خواهد شد. ۳. هرگونه همکاری با پروژه هزار زخم رژیم صهیونیستی به منزله اعلان جنگ غیرمستقیم با جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین باید مراکز همکاری شاهد پایان زیست خود باشند و تهران در برابر این اتخاذ تصمیم با هیچ کشور یا گروهی شوخی ندارد. حانیه میرحاجتی

ارسال نظرات