پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
18 شهريور 1402 - 10:06

حماسه میلیون‌ها زائر در اربعین حسینی (ع)

با وجود تلاشهای آمریکا و رسانه‌های غربی برای کم رمق جلوه دادن مراسم پیاده روی اربعین حسینی (ع)، اما امسال هم شیعیان از سراسر جهان حماسه جدیدی خلق کردند و با حضور ۲۲ میلیون زائر در کربلای معلا نشان دادند که عشق به اباعبدالله الحسین تمام نشدنی است و توطئه‌های دشمن برای به حاشیه راندن این مراسم کاری از پیش نخواهد برد.
کد خبر : 15036

پایگاه رهنما:

 با گذشت۱۴۰۰ سال از شهادت امام حسین (ع) و یاران وفادارش، اما این فاصله زمانی نه تنها ذره‌ای از عشق شیعیان به سرور و سالار شهیدان را کم نکرده است، بلکه حضور باشکوه میلیونها زائر در مراسم اربعین حسینی (ع) نشان می‌دهد که هر ساله دلدادگان بیشتری به زیارت کربلا می‌روند. امسال هم طبق روال سالهای گذشته، اربعین حسینی (ع) در کربلای معلا حال و هوای عجیبی داشت و میلیونها زائر از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان و کودک، جلوه کم نظیری از همدلی و هم افزایی را به ثبت رساندند. روز چهارشنبه مراسم عزاداری "هروله طویریج" با حضور گسترده عزاداران حسینی در کربلای معلی آغاز شد و هیئت‌های عزاداری از ملیت‌های مختلف با وجود گرمای شدید به مدت چند ساعت به عزادارای پرداختند.

۲۲ میلیون دلداده اباعبدالله الحسین (ع)

با وجود عدم پوشش اخبار راهپیمایی اربعین از سوی رسانه‌های معاند غربی، میلیون‌ها نفر از ملیت‌های مختلف خود را به مراسم اربعین حسینی (ع) درکربلا رسانده‌اند و بر اساس آنچه حرم عباسی امروز اعلام کرد تعداد زائرانی که برای ادای مراسم اربعین امام حسین (ع) به کربلا رفته‌اند به بیش از ۲۲ میلیون نفر رسیده است. حرم مطهر عباسی علاوه بر ارائه خدمات مختلف شامل جنبه‌های امنیتی، بهداشتی و خدماتی و همچنین تامین غذا و آب آشامیدنی سالم، تلاش خود را برای تامین نیازهای زائران اربعین بسیج کرده بود. موکب‌های خدمات رسانی و تعزیه در مرکز کربلانیز  با برپایی تعزیه حسینی از یکسو و ارائه خدمات متنوع به زائران اربعین امام حسین (ع) از سوی دیگر این روز باشکوه را گرامی داشتند.

نصیر عبدالامیر، مسئول بخش کنترل الکترونیک عتبه حسینی هم درباره ابتکار جدید برای شمارش زائران کربلا خبر داد و گفت:«در مراسم زیارت اربعین امسال برای نخستین بار به طور عملی از هوش مصنوعی استفاده شد. در سالهای گذشته از طریق شمارش اجسام، جمعیت زائران احصا می شد اما امسال با استفاده از پردازش چهره این کار صورت می گیرد». به گفته وی، هوش مصنوعی همچنین به مسئولان در موضوع تامین امنیت مراسم اربعین از طریق شناسایی مظنونان در زمان حضورشان در اماکن دارای دوربین کمک می کند. به گفته عبدالامیر، این فناوری در یافتن گم شدگان احتمالی در ایام زیارت میلیونی اربعین نیز نقش خواهد داشت.

علاوه بر میلیونها نفر که در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کردند، هزاران نفر دیگر هم از طریق هوایی خود را به این مراسم پرفیض رساندند تا از قافله بزرگترین اجتماع جهانی جا نمانند. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در هفته‌های اخیر مجموع پروازها به عراق هزار و ۸۵۰ پرواز بود که طی آن بیش از ۲۵۷ هزار زائر وارد کشور شدند. از این میزان، فرودگاه نجف اشرف، میزبان ۱۴۰۰ پرواز حامل ۲۰۰ هزار زائر بوده و پس از آن، فرودگاه بغداد با ۴۰۰ پرواز حامل ۵۰ هزار زائر و فرودگاه بصره با ۵۰ پرواز حامل ۷ هزار زائر بوده است.

بر اساس گزارشهای رسمی فقط حدود ۴ میلیون نفر از ایرانیان امسال از مرزهای «مهران، خسروی، شلمچه و باشماق» راهی کربلای معلا شدند و تاکنون قریب به ۳ میلیون نفر از آنها به کشور بازگشته‌اند.

فضای کربلا در روز اربعین

طبق روال سالهای گذشته، دو هزار خبرنگار تلویزیونی این مراسم پرشکوه را پوشش دادند. به گزارش خبرنگار العالم، «صحنه‌های روحانی و معنوی در کربلای معلی، اصحاب رسانه را خیره کرده است، هر یک از خبرنگاران در تلاش هستند این صحنه باشکوه و بی‌نظیر را به جهانیان مخابره کنند. ازدحام شدید جمعیت عزاداران حسینی (ع) این پیام آشکار را به رسانه‌ها منتقل می‌کند که عشق به امام حسین (ع) حد و مرز نمی‌شناسد».

تعداد زیادی اتوبوس از وزارتخانه‌های مختلف عراق برای انتقال زائران وارد شهر مقدس کربلا شده‌اند. در همین حال بیش از۲۵ هزار نیروی امنیتی از ارتش، پلیس فدرال و پلیس محلی در این شهر حضور دارند. در روز اربعین شهر کربلا به سه حلقه امنیتی تقسیم شده است. نیروی هوایی عراق نیز به منظور تضمین امنیت زائران، در عملیات حفاظت از کربلا شرکت دارد. بیش از پنج هزار داوطلب مردمی نیز به همکاری با اداره عتبات حسینی در خدمات رسانی به زائران اربعین شتافته‌اند.

مدیریت مستقیم مراسم رابعین از سوی السودانی

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق هم طی یک کنفرانس مطبوعاتی که در کربلا برگزار شد، موفقیت برنامه‌های زیارت اربعین را که شخصا و مستقیماً بر آن نظارت داشت، اعلام کرد. السودانی اعلام کرد:«از کربلای معلی و مرکز بخشش، سربلندی و اتحاد، به نیروهای امنیتی، وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها، عتبات و موکب داران که به موفقیت مراسم اربعین کمک کردند و عالی‌ترین نمونه‌ از سخاوت بی‌نظیر را رقم زدند درود می‌فرستیم». وی افزود: «شهر امام حسین (ع)، میزبان میلیون‌ها زائر از داخل و خارج کشور بود..خداوند عراق و عراقی‌ها را حفظ کند و از خداوند سبحان و متعال می خواهیم به ما امنیت، آرامش و عشق عنایت فرماید».

این درحالی است که سه‌شنبه شب نیز، نشست پیگیری اجرای طرح خدماتی و امنیتی زیارت میلیونی اربعین حسینی (ع)، به ریاست نخست وزیر عراق و با حضور وزرای کشور، برق، بهداشت، استاندار کربلا و شماری دیگر از مسئولان برگزار شد. السودانی در این نشست بر تلاش همه ادارات، نهادها و دستگاه های اجرایی در چارچوب طرح واضح اربعین تاکید کرد و گفت که دولت،  همه امکانات را برای ارائه خدمات به شهروندان در هر مکان و شرایطی ارائه کرده است. السودانی ضمن تقدیر از فداکاری نیروهای امنیتی و ادارات دولتی و نقش شهروندان و موکب‌داران در مسیر حرکت زائران تا کربلای معلی، خواستار تداوم این همکاری تا بازگشت آخرین زائر شد. السودانی در این نشست همچنین در جریان طرح‌های راهبردی کمیته دائمی اربعین برای زیارت‌های آتی قرار گرفت.

امنیت اربعین امسال مثال زدنی بود

تامین امنیت زائران در مراسم پیاده روی اربعین امسال مثال زدنی بود و بیش از ۴۰۰۰۰ نفر از نیروهای امنیتی عراق به ویژه نیروهای حشدالشعبی به مدت چهار هفته به طور شبانه روزی مشغول به کار بودند تا از اقدامات تروریستی علیه زائران جلوگیری کنند. احمد سلیم فرمانده عملیات بغداد در سخنانی درباره اقداماتی که نیروهای امنیتی طی هفته‌های اخیر در مسیر راهپیمایی اربعین انجام داده‌اند، گفت:«فرماندهی عملیات بغداد و بخشهای وابسته به آن، طرح امنیتی اربعین را برای حمایت از زائرانی آغاز کردند که عازم استان مقدس کربلا هستند؛ چه به صورت پیاده یا با خودرو. همچنین امنیت موکب‌ها، مساجد و حسینیه‌ها نیز تأمین شده است».

این فرمانده عراقی تاکید کرد:«عملیات‌های پیش‌دستانه‌ای مانند بازرسی و بازداشت افراد تحت تعقیب هم صورت گرفت و فرماندهی عملیات بغداد با استفاده از اطلاعاتی که نهادهای اطلاعاتی در اختیار آن قرار داده بوند، عملیات بزرگی را انجام داد؛ به نحوی که برخی از افراد متهم به تروریست بازداشت شدند. کما اینکه برای تأمین امنیت مراسم اربعین، هتلها، پارکینگ‌ها و گاراژها هم بازرسی شده است».

فرمانده عملیات بغداد با اشاره به حضور نیروهای سازمان حشدالشعبی در این طرح برای کمک به این فرماندهی، خاطرنشان کرد:«مرحله سوم، مربوط به پایان مراسم اربعین و بازگشت زائران است. این مرحله روز ۱۵ شهریور خواهد بود. برای تأمین امنیت شهر کاظمین و بازگشت امن و روان زائران، طرح مفصلی تدوین شده است». بر اساس اعلام مقامات عراقی، امسال هیچ اقدام تروریستی که جان زائران را به خطر بیندازد انجام نشده است و نشان می‌دهد همه تلاشهای گروهای تروریستی برای ناامن کردن این مراسم شکست خورده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات