دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
29 مرداد 1402 - 10:45

اعتصاب غذای اسیران فلسطینی زیر فشار تندروهای صهیونیست

یک هزار اسیر فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی اعلام کردند که در واکنش به حملات وحشیانه و بی‌سابقه نظامیان این رژیم به اسرا، اعتصاب غذای نامحدود خواهند کرد.
کد خبر : 14919

پایگاه رهنما:

به گزارش الوقت، نزدیک به ۱۰۰۰ زندانی فلسطینی دربند زندان‌های رژیم صهیونیستی در اعتراض به تخلفات و تجاوزات اداره زندان‌های این رژیم از هفته گذشته دست به اعتصاب غذای علنی زده‌اند. مؤسسه فلسطینی مهجة القدس تأیید کرد که بر بخش‌هایی از زندان صحرایی النقب حالت تنش حاکم است و ارتباط با زندانیان حماس و جهاد اسلامی در برخی بخش‌ها قطع شده است.

احمد القدره، مدیر دفتر اطلاع رسانی اسرای فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی، از جوانان مبارز فلسطینی خواست تا در اعتراض به حمله وحشیانه زندانبانان صهیونیست به زندانیان فردا جمعه نقاط تماس با اشغالگران را به آتش بکشند. وی همچنین از ملت فلسطین خواست برای نشان دادن خشم مردمی و گروه‌های فلسطینی از تجاوزات صهیونیست‌ها به اسرا، فردا پس از نماز جمعه تظاهرات گسترده برگزار کنند.

القدره خاطرنشان کرد: «پس از ورود اسرا به اعتصاب دسته جمعی، همه فلسطینی‌ها باید در حمایت از آنها در مسیر مبارزه با ظلم زندانبانان صهیونیست، آماده باش عمومی اعلام کنند و به خیابان‌ها بیایند.»

اعتصاب غذا با وجود فشارها

اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی در شرایطی ادامه دارد که آن‌ها متحمل شدیدترین و سنگین ترین فشارها هستند.  وضعیت زندان‌های فلسطینی در بدترین شرایط است و در مواردی اعتصاب غذای برخی از زندانیان به قیمت جان شان تمام شده است، از جمله در اردیبهشت ماه امسال «خضر عدنان» در سن ۴۴ سالگی در حالیکه وارد یک نبرد اعتصاب غذای ۸۷ روزه در اعتراض به بازداشت خود علیه نظامیان صهیونیست شده بود به شهادت رسید.

از سوی دیگر نهادهای حقوق بشری و صلیب سرخ تا کنون پیگیری‌های نتیجه بخشی برای بهبود اوضاع زندان‌های رژیم صهیونیستی انجام نداده‌اند و زندانیان فلسطینی از نظر شرایط انسانی در بدترین وضعیت به سر می‌برند.

4650 فلسطینی در اسارت

رژیم صهیونیستی حدود چهار هزار و ۶۵۰ فلسطینی از جمله ۲۰۰ کودک، ۴۰ زن و ۵۲۰ زندانی اداری را در زندان‌ها نگهداری می‌کند. از این تعداد ۴۰ نفر بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت هستند، ۲۰۰ نفر کودک هستند، ۴۰ نفر زن هستند، ۵۴۴ نفر در حال گذراندن حبس ابد هستند و ۴۹۹ نفر در حال گذراندن محکومیت بیش از ۲۰ سال هستند.

به گفته سازمان‌های غیردولتی فلسطینی، از آغاز سال ۲۰۲۱، نظامیان رژیم صهیونیستی بیش از پنج هزار و ۵۰۰ فلسطینی از جمله زنان و کودکان را دستگیر کرده اند؛ ماه می‌ سال گذشته میلادی با سه هزار و ۱۰۰ فلسطینی در اسارت رژیم صهیونیستی، بیشترین تعداد بازداشت را داشته است.

ارتش رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۰ حدود ۱۲ هزار کودک فلسطینی را زندانی کرده است؛ بیشتر این کودکان به پرتاب سنگ متهم شده اند. در جهان تنها رژیم صهیونیستی است که کودکان را در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌کند و اغلب آن‌ها نیز از حقوق اولیه آن‌ها محروم هستند.

شکنجه گاهی بنام زندان‌های اسرائیل

هزاران فلسطینی در «بازداشت اداری» به سر می‌برند، بدون اینکه متهم شوند یا حتی گفته شود که مظنون به ارتکاب چه جنایاتی هستند. اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی در شرایط وحشتناکی زندگی می‌کنند و با آن‌ها رفتار‌های سخت و غیر انسانی صورت می‌گیرد.
گروه‌های حقوق بشری اشکال مختلف آزار جسمی و روانی در زندان‌های رژیم صهیونیستی را ثبت کرده اند؛ ضرب و شتم خودسرانه، استفاده بیش از حد از سلول انفرادی و ممانعت از ملاقات با خانواده. سازمان ملل به این نتیجه رسیده که تکنیک‌های مورد استفاده توسط «شین بت» (سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) در هنگام بازجویی از زندانیان، شکنجه به شمار می‌رود. یکی از اسرای فلسطینی در این باره می‌گوید «اسرائیلی‌ها این کار را می‌کنند (تو را زندانی می‌کنند) تا تو را از یک انسان تبدیل به موجودی کنند که به سختی زنده است؛ فردی فراموش شده

در حقیقت، اسرای فلسطینی در سلول‌های تاریک و شلوغ زندگی می‌کنند؛ هر جنبه‌ای از وجود آن‌ها توسط روال سختگیرانه اداره می‌شود؛ آن‌ها با محرومیت از آزادی جسمانی مواجه هستند. اسرای فلسطینی در ابتدا از قلم و کاغذ محروم بودند؛ کتاب هم ممنوع شد. با این حال، محدودیت‌هایی در این باره نیز وجود داشت؛ مقامات زندان‌های رژیم صهیونیستی تنها متون تایید شده را در کتابخانه مجاز می‌دانستند؛ بسیاری از کتاب‌ها در شرایط بدی به دست می‌آمدند.

اکنون هزاران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند؛ بسیاری در حال گذراندن حبس ابد هستند و ده‌ها نفر تحت «بازداشت اداری» نگهداری می‌شوند.

در سال ۲۰۲۰، «صندوق نجات کودکان» سازمان ملل از ۴۷۰ فلسطینی از سراسر کرانه باختری که در ۱۰ سال گذشته توسط ارتش رژیم صهیونیستی بازداشت شده بودند، این سوال را پرسیده که شرایط چگونه بوده است؛ پاسخی که این افراد داده اند به شرح زیر است:
81 درصد مورد ضرب و شتم فیزیکی قرار گرفتند، ۸۶ درصد تحت جستجو‌های مداوم قرار گرفتند، ۸۸ درصد مراقبت‌های بهداشتی کافی و به موقع دریافت نکردند، ۸۹ درصد در زمان بازداشت چشم بند یا کلاه داشتند، ۵۲ درصد تهدید به آسیب رساندن به خانواده هایشان شده اند و ۴۷ درصد از تماس با وکیل محروم بوده اند.

تندروها علیه اسیران

از زمان روی کار آمدن کابینه به شدت تندرو نتانیاهو، وضعیت زندانیان فلسطینی بدتر از گذشته شده است. دو هفته پیش نیز،  «ایتامار بن گویر» لایحه‌ای را برای تعدیل «قانون بازداشت اداری» در کنست (پارلمان)، مطرح کرد که براساس آن، قوانین قبلی برای آزادی زودهنگام اسرای فلسطینی لغو می شود.

براساس قانون قبلی کنست رژیم صهیونیستی، در صورت نبود فضا برای نگه داری اسرای فلسطینی، امکان کاهش مدت اسارت برای برخی اسرا وجود داشت. محدود کردن میزان آب مورد استفاده اسرا و زمان استحمام آنها، تغذیه آنها با نان بیات و استفاده از سگ های موادیاب برای جستجوی سلول آنها را از جمله اقدامات «بن گویر» علیه اسرای فلسطینی اعلام شده است. همچنین دو برابر کردن سلول های انفرادی، حذف تلویزیون از برخی زندان ها، محدود کردن امکان پیاده‌روی اسرا و تهدید به بستن امکانات عمومی در روز های جمعه و شنبه از جمله اقدامات «بن‌گویر» است.

همچنین، خودداری از ارائه خدمات درمانی به اسرای فلسطینی و صدور حکم اعدام برای مبارزان مسلح، از جمله دیگر لوایحی است که «بن گویر» در طول چند ماه گذشته، برای تصویب آنها در کابینه رژیم صهیونیستی تلاش کرده است. حضور وزیران تندرو در کابینه رژیم صهیونیستی، موجب تشدید ناآرامی های در سرزمین های اشغالی و افزایش گسست در این رژیم شده است.

 

منبع: الوقت

ارسال نظرات