دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
24 مرداد 1402 - 08:24
رفتارهای مداخله جویانه انگلستان

نقشه روباه پیر

سفیر انگلیس در تهران در ادامه رفتارهای تحریک‌آمیز خود در ایران، با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود، به روز خبرنگار واکنش نشان داد و از مقام‌های جمهوری‌ اسلامی خواست نسبت به آزادکردن خبرنگاران که «خودسرانه» بازداشت شده‌اند، اقدام کند
کد خبر : 14891

پایگاه رهنما:

سفیر انگلیس در تهران در ادامه رفتارهای تحریک‌آمیز خود در ایران، با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود، به روز خبرنگار واکنش نشان داد و از مقام‌های جمهوری‌ اسلامی خواست نسبت به آزادکردن خبرنگاران که «خودسرانه» بازداشت شده‌اند، اقدام کند. این توییت توهین‌آمیز که مداخله‌ای آشکار در امور داخلی ایران است، نمود دیگری از رویکردهای خصمانه برخی دولت‌های اروپایی و به‌ویژه انگلیس در قبال تحولات داخلی جمهوری ‌اسلامی به‌شمار می‌رود.

تخریب و دروغ‌پراکنی به‌بهانه روز خبرنگار

نحوه مواجهه سایمون شرکلیف به‌عنوان سفیر انگلیس در ایران درباره روز خبرنگار آشکارا به‌معنای زیر سؤال بردن حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است. درواقع سفیر انگلیس با ادعای ادای احترام به خبرنگارانی که امنیت خود را در ایران در خطر می‌بینند، ایران را کشوری ناامن برای خبرنگاران توصیف کرده است. سفیر انگلیس بدون اشاره به هزاران خبرنگاری که آزادانه به فعالیت حرفه‌ای مشغولند، از جمهوری اسلامی ایران خواسته تا آنهایی که خودسرانه بازداشت شده‌اند را آزاد کند! این ادعا، اتهامی بی‌شرمانه به ایران از سوی سفیر انگلیس به شمار می‌رود و به‌نظر می‌رسد که شرکلیف قصد دارد تا نه در جایگاه یک سفیر، بلکه در کسوت یک نیروی اپوزیسیون خارجی در خاک ایران فعالیت کند. اصل ماجرای این توییت را باید در چارچوب تخریب دائمی ایران از سوی نظام سلطه به بهانه روز خبرنگار ارزیابی کرد؛ یک روز به نام موضوعات هسته‌ای و موشکی و امروز به بهانه حقوق بشر و در قاب دفاع از خبرنگاران؛ این در حالی است که چند سال پیش، کمیته حمایت از خبرنگاران (CPJ) واقع در نیویورک اعلام کرده بود که انگلیس رکورد بازداشت خبرنگاران را شکسته است و به‌طور متوسط ماهانه 8 تا 10خبرنگار در شهرهای مختلف انگلیس و با بهانه‌های مختلف دستگیر و زندانی می‌شوند. بی‌احترامی به مقامات، انتشار مطالب کم‌اهمیت و سطحی، افشای رسوایی‌های اخلاقی دولتمردان و شایعه‌پراکنی ازجمله مواردی است که از سوی دادگاه انگلیس به‌عنوان اتهامات خبرنگاران دستگیر شده مطرح می‌شود، اما با نگاهی به تاریخچه فعالیت خبرنگاران زندانی یا محدود‌شده می‌توان به وضوح مخالفت فکری همه آنان با سیاست‌های کلی دولت و هم‌پیمانانش به‌خصوص آمریکا را مشاهده کرد.

اتاق آشوب لندن

انگلستان از قدیم­ترین دشمنان ایران محسوب می شود. شاید بسیار از ایرانیان رفتارهای زننده این کشور در قبال روند ضداستبداد جامعه ایرانی را به خاطر داشته باشند. رفتارهای لندن نشینان در کودتای 28 مرداد 1332 و همچنین اقدامات آنان در کمک به رژیم صدام حسین در جنگ تحمیلی و نقش آفرینی های موثر در آشوب های کشور، بخشی از رفتارهای آشکار ضدایرانی انگلستان در ادوار تاریخی است. از سوی دیگر آخرین رفتار غیرقابل پذیرش آنان براساس معاهدات بین الملل در سال 1401 رقم خورد. لندن مرکز هدایت گری آشوب ها بود و آنان برای اجرای طراحی های متعدد به پیمانکاران وحشی و آشوب طلبان تروریست، پول های کلان تقدیم می کردند تا شعله آشوب همواره در کشور روشن باشد. در بیانیه‌­ی تبیینی مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پیرامون اغتشاشات اخیر کشور به نقش انگلیس در آشوب ها در قامت هدایتگر اصلی اشاره شده است. در بخشی از این بیانیه آماده است: «طبق اطلاعات موجود نقش اصلی را در این میان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (C.I.A) به عهده داشت و از همکاری نزدیک سرویس اطلاعات خارجی انگلیس خبیث، سرویس اطلاعات خارجی رژیم کودک­‌کش صهیونیستی (موساد) و سرویس اطلاعات خارجی اَشرافیت بَدَوی آل سعود و چند کشور دیگر برخوردار بود. اطلاعات معتبری در اختیار است که برنامه­‌ریزی و اجرای عملّیاتی بخش عمده­‌ی آشوب­‌ها توسط سرویس موساد با همکاری شقی­‌ترین گروهک­‌های تروریستی صورت گرفته است.» از سوی دیگر سردار سرتیپ محمد کاظمی رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت وگو با جزییات بیشتر نقش­آفرینی لندن نشینان در آشوب ها پرداخت و اظهار داشت: «در این راستا در نشست سه جانبه‌ای با حضور نمایندگانی از آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی در یکی از کشورهای منطقه پیرامون وضعیت ایران بر چند نکته تاکید می‌شود؛ «اول اینکه توسط ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، تسلیحاتی در اختیار ضد انقلاب کردی قرار گیرد و دوم پشتیبانی اطلاعاتی از گروهک نفاق برای شناسایی اماکن مهم و سوم فعال کردن گروه‌های ضد انقلاب برای انجام اقدامات سری در داخل ایران»

احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه ایران

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در پی انتشار محتوای مداخله‌جویانه «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران در یکی از شبکه‌های اجتماعی همزمان با روز خبرنگار توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این احضار مراتب اعتراض شدید تهران نسبت به مواضع خارج از عرف، آداب و مقررات دیپلماتیک به شرکلیف ابلاغ گردید. مدیرکل غرب اروپا تاکید کرد: «مطالب نسنجیده، غیرمسئولانه و خارج از عرف دیپلماتیک، مصداق بارز دخالت در امور داخلی بوده و غیرقابل پذیرش است.» مدیرکل غرب اروپا همچنین با اشاره به اقدامات مخرب برخی رسانه‌های مستقر در لندن علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه آزادی بیان اظهار داشت: «انگلیس با سابقه غیرقابل دفاع در قبال مردم ایران در جایگاهی نیست که بخواهد درخصوص جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کند.» مدیرکل غرب اروپا خاطرنشان ساخت: «اینجا جمهوری اسلامی ایران است و اجازه نمی‌دهیم با اقدامات خودسرانه، حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مورد بی‌توجهی‌ قرار گیرد.» سفیر انگلیس نیز در پاسخ، بر اراده کشورش برای حفظ روابط محترمانه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

هدف آتی؛ تکرار آشوب

«سرمایه‌گذاری روی موضوعاتی که بتواند در جامعه تولید تفرقه کند و انسجام کشور را هدف بگیرد، همواره جزء راهبردهای قدیمی ولی پراستفاده دشمن به‌خصوص انگلیس خبیث، نه‌تنها در کشور ما بلکه در هر جامعه‌ای که چنین ظرفیتی داشته باشد» این روایت رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از کنش همیشگی انگلیس در بستر تاریخی کشورمان است. رفتارهای اخیر نشان می دهد که اتاق آشوب لندن خواهان دو سطح چالشگری در ماه­های آتی است که عبارتند از 1. آنان در تکاپو هستند که نشان بدهند نسبت به مهره های فعال مرتبط سرویس جاسوسی خود پیگیر هستند و خواهان آزادی آنان برآمدند تا به دیگر مهره های وابسته اطمینان خاطر بدهند در صورت ضربه از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران حمایت خواهند شد. 2. تکاپوی روبای پیر حفظ وضعیت «آشوب» در کشور است. در مقطع زمانی که فضای کشور به سمت آرامش سوق پیدا کرده است و هسته های اصلی آشوب دستگیر شدند؛ لندن نشینان خواهان موج جدید آشوب در کشور همزمان با سالگرد درگذشت خانم مهسا امینی در کشور هستند و گام اول را بازیابی تشکیلات آشوب می دانند.

 

ارسال نظرات