جمعه ؛ 30 شهريور 1403
24 مرداد 1402 - 08:24
روایت روزهای پیشا انتخاباتی

پیش به سوی بهارستان

کارزار رقابت صندلی­های سبز بهارستان آغاز شد؛ این بار با روند برگزاری متفاوت از سالیان قبل. مردادماه داغ میزبان نامزد‌های حضور در مجلس شورای اسلامی در اسفندماه (۱۴۰۲) هستند.
کد خبر : 14889

پایگاه رهنما:

کارزار رقابت صندلی­های سبز بهارستان آغاز شد؛ این بار با روند برگزاری متفاوت از سالیان قبل. مردادماه داغ میزبان نامزد‌های حضور در مجلس شورای اسلامی در اسفندماه (۱۴۰۲) هستند. صحنه سیاسی کشور از مردادماه بستر فعالیت­های احزاب، جمعیت ها و افراد سیاسی برای رقابت سیاسی مهم آتی خواهد شد. وضعیت سیاسی کشور نشان می دهد دوگروه سیاسی اصولگرایان و حامیان دولت پیشین بیشترین آمادگی برای حضور را دارند و اصلاح طلبان همچنان با تردید ولی میل باطنی برای کسب قدرت به صحنه رقابت می نگرند.

  • استقبال خوب از پیش ثبت­نام

احمد وحیدی وزیر کشور در دقایق ابتدایی آغاز پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در مورد آخرین وضعیت ثبت نام داوطلبان گفت: «همه می­توانند از طریق تلفن های همراهشان به راحتی وارد این صفحه شوند این اتفاق به شکل متمرکز رخ می دهد؛ یعنی هرکسی از هر جای کشور می تواند وارد این صفحه شود و ثبت نامش را انجام دهد. بنابراین هیچ محدودیتی وجود ندارد. فقط باید ارتباطات اینترنت تلفن همراهشان برقرار شود و در انتخابات شرکت کنند. نکته این است که تلفن همراهی که به وسیله آن اقدام به ثبت نام می کنند باید به نام منقاضی باشد. کسانی که خارج از کشور هستند از طریق حضور در کنسولگری اقدام به ثبت نام کنند.» وحیدی تصریح کرد: «از گروه ها، جریانات سیاسی، احزاب و کسانی که به شکل انفرادی قصد حضور در انتخابات را دارند دعوت می‌کنیم اقدامات مربوط را انجام دهند. فرصت محدود است و اگر هنوز هم به تصمیم قطعی نرسیده باشند، می توانند پیش ثبت‌نام اولیه را انجام دهند و اگر خواستند در مراحل بعدی انصراف دهند ولی اگر در این یک هفته ثبت نام نکنند فرصتی برای حضور در انتخابات  نخواهند داشت. فرصت خوبی است انشاالله با شور و نشاط و نیت خدمت به مردم متقاضیان مشارکت کنند.» محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در مورد تعداد افرادی که تاکنون برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش ثبت نام انجام داده‌اند، گفت: تا ساعت دوازدهِ سومین روز پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۱۶ هزار و ۴۴ نفر مدارک هویتی خود را در سامانه وزارت کشور ثبت کردند.

  • اصولگرایان؛ دعوت به حضور

اصولگرایان در روند انتخابات پیش رو از تمام جریان­ها و احزاب سیاسی برای حضور در انتخابات آتی دعوت کردند.  شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در اطلاعیه­ای نوشت: «نماینده مجلس باید علاوه بر التزام و تعهد به قانون اساسی و شوق خدمتگزاری جهادی، از مسائل کشور آگاهی داشته باشد و دارای دید وسیعی در مقیاس ملی و وقوف بر پیچیدگی‌های امر قانونگذاری و همچنین واجد آگاهی و تخصص کافی برای نمایندگی مجلس باشد.» و همچنین جبهه پایداری انقلاب اسلامی ضمن دعوت بر حضور گسترده در بیانیه بر رفتار سیاسی پیشین خود تاکید کرد و در این بیانیه درج شد که «بر همین مبنا دغدغه و دل‌مشغولی جبهه پایداری نیز در مناسبات حاکم بر انتخابات پیش روی مجلس، در گام اول تحقق مشارکت گسترده و دشمن شکن مردم عزیز کشورمان در انتخابات است و معتقد است مشارکت گسترده مردم در تعیین سرنوشت خویش و شکل دهی خانه ملت، آب سردی بر خاکستر یاوه گویی‌ها و دشمنی‌های استکبار جهانی به ویژه آمریکا و جریان غربگرای داخلی خواهد بود و ملت قهرمان ایران بار دیگر با نمایش وحدت ملی حول محور ولایت فقیه، مشتی محکم بر دهان بدخواهان انقلاب اسلامی خواهد کوبید.» از سوی دیگر قدیمی ترین حزب اصولگرایان وارد عمل شد و دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: ما در شبکه حزبی مان در سراسر کشور و تمام استان های مان با یک فهرست 400 نفره وارد مرحله پیش ثبت نام انتخابات شده ایم. در زمان نزدیک به انتخابات، سعی می‌کنیم با گروه های دیگر سیاسی یکی شویم و به یک فهرست واحد برسیم به هر حال این تکلیف الهی است که افراد به نفع کسانی از خودشان بهتر هستند و اصلح هستند کنار بروند.

  • اصلاح طلبان؛ فعلا ناز

اظهارات مهم پیش از رویداد پیش ثبت نام حاکی از تعلل جریان اصلاحات برای حضور در کارزار رقابت دارد. در همین راستا علی باقری رئیس کمیته برنامه‌ریزی و راهبردهای جبهه اصلاحات در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی خود از قانون جدید انتخابات، گفت: اصلاح قانون خیلی مفصل  بوده و حدود ۵۷ ماده دارد. بخشی از این اصلاحات اداری و ساختاری بود که زیاد مهم نیست. یکی، دو بخش این قانون جنبه مثبت داشت که مهم‌ترین آن مربوط به انتخابات تناسبی بود که مشکل و سوء‌تفاهم برطرف شد و از انتخابات حذف شد. با تصویب این قانون چند اتفاق مهم، عملا رخ می‌دهد، یکی سفت‌تر شدن پیچ نظارت استصوابی است. اما خبرهای مهم­تر در جلسه بزرگان اصلاحات رخ داد. سایت انصاف‌نیوز جزئیاتی از آخرین جلسه جبهه اصلاحات را روایت کرده و از دوپاره شدن جریان اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده است. انصاف نیوز در این زمینه نوشته است: مصوبه جبهه اصلاحات مبنی بر «توصیه‌ای برای پیش ثبت‌نام نداریم» که خبر آن یکشنبه گذشته اعلام شد، با رأی شکننده ۱۹ به ۱۶ به تصویب رسیده است که باعث دو پاره شدن این جریان، همراهی بخش میانه‌روی آنها با دیگر میانه‌روها یعنی جریان اعتدالی و اصولگرایان معتدل در انتخابات خواهد شد. در این جلسه که فضای آن سنگین توصیف‌ شده است، در رأی‌گیری آخر، پنج پیشنهاد مطرح شد ولی هیچ‌کدام رأی نیاورد و درنهایت پیشنهاد خود هیئت‌رئیسه با میزان شکننده‌ای رأی آورد. پیشنهاد علی صوفی و پیشنهاد تقریباً مشابه شهیندخت مولاوردی که می‌گفتند قید «نفیا یا اثباتا توصیه‌ای نداریم» هم در این جلسه مطرح بود ولی جلسه به سمت گزینه«توصیه‌ای برای پیش ثبت‌نام نداریم» رفت. به گفته یکی از اصلاح‌طلبان به انصاف نیوز یکی از دلایل این رأی‌گیری شکننده به مدیریت جدید این جبهه برمی‌گردد. به نتیجه این رأی‌گیری، پیش‌بینی می‌شود که احزاب اعتماد ملی، کارگزاران، ندا، توسعه و شخصیت‌هایی مانند بهزاد نبوی و اسماعیل گرامی مقدم برای انتخابات پیش روی مجلس از پیش ثبت‌نام دفاع کنند، همچنان که گرامی مقدم امروز در روزنامه اعتماد موضعی در این راستا گرفته است و بهزاد نبوی نیز دو هفته پیش در مصاحبه با انصاف نیوز موضع‌گیری کرده بود. جمعی از نزدیکان و اعضای این احزاب و شخصیت‌ها در روزهای اخیر برای پیش ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی آماده‌شده‌اند.

  • حامیان دولت اعتدال

جریان حامی دولت دوازدهم پس از پایان صدرات بر کرسی پاستور همچنان جلسات منظم حزبی خود را دارند؛ آنان در تکاپوی جدی برای کسب کرسی های بهارستان هستند تا در تقابل با دولت کنونی ایفا نقش کنند. در روزهای اخیر جریان اعتدالی که با حسن روحانی شناخته می‌شود و همین‌طور جریانی از بخش میانه که علی لاریجانی نماد آن است هم در حال آماده شدن برای حضور در عرصه هستند. در ماه‌های اخیر موضوع تشکیل شورای میانه‌روها با پیش‌بینی وضعیت پیش‌آمده مطرح‌ شده بود. این جریانات در انتخابات سال‌های ۱۳۹۲، ۹۴، ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۰ همگرایی‌هایی را با هم داشته‌اند.  مسعود پورسیدی

ارسال نظرات