جمعه ؛ 30 شهريور 1403
15 مرداد 1402 - 08:56
آغاز فرآیند ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی

صدای پای انتخابات

امسال از سرنوشت سازترین انتخابات مجلس شورای اسلامی محسوب می شود.
کد خبر : 14832

پایگاه رهنما:

امسال از سرنوشت سازترین انتخابات مجلس شورای اسلامی محسوب می شود. جریان های سیاسی برای کسب صندلی­های سبزرنگ بهارستان به رقابت می پردازند؛ رقابتی مهم در دوران پسااغتشاشات. راهبرد نیروهای انقلابی افزایش رقابت سیاسی در میان بدنه فعالان و احزاب سیاسی و همچنین افزایش مشارکت در این کارزار رقابتی است. از سوی دیگر جریان ضدانقلاب همانند دوران پیشین، راهبرد تحریم را مدنظر قرار داده است؛ راهبردی شکست خورده که در ادوار پیشین انتخابات تکرار شده است. گام های اولیه ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و این روزها نوید رقابت هیجان انگیز را می دهد.

پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس از ۱۶ مرداد 

احمد وحیدی وزیر کشور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره برگزاری انتخابات مجلس و جزئیات قانون جدید انتخابات گفت: از نکات مهم این قانون و تفاوت آن با قانون قبل، موضوع پیش ثبت نام است که از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و اگر کسی اقدام نکند فرصت داوطلبی را از دست می‌دهد.

وحیدی بیان کرد: پیش ثبت نام یک فرصت طلایی برای اطراف قضیه ایجاد می‌کند تا مسائل انتخابات را دنبال کند. وی تصریح کرد: نکات دیگری که در این دوره از انتخابات داریم، بحث شفافیت مالی است که برای آن شیوه نامه تهیه و ابلاغ شده است. وزیر کشور افزود: موضوع تبلیغات هم در قانون جدید انتخابات پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه فرصت و اختیار کافی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، از تخریب جلوگیری‌ می کند. همچنین مواعیدی را برای بررسی بیشتر در اختیار قرار می‌دهد.

وزیر کشور در بخش دیگری با بیان اینکه سلامت انتخابات ما بسیار زبانزد است، گفت: قانون جدید انتخابات تلاش دارد مفهوم دقت، سلامت، امنیت، سرعت و صحت انتخابات که در ۴۰ انتخابات گذشته در انقلاب اسلامی، مد نظر بوده را تقویت کند. وزیر کشور با اشاره به تبلیغات نامزدها در قانون جدید انتخابات گفت: شیوه‌نامه آن به زودی ابلاغ می‌شود. برای نظارت بر تبلیغات کارگروهی تشکیل شده که بررسی آن را بر عهده خواهند داشت.

انتخابات مجلس با قانون جدید چه تغییراتی می‌کند؟

طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی چندین بار میان کمیسیون شوراها، صحن علنی مجلس، شورای نگهبان، هیأت عالی نظارت و صحن مجمع تشخیص رفت و برگشت داشت. این طرح 57 بند دارد که هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به یکی از بندهای آن که همان برگزاری انتخابات تناسبی در تهران بود ایراد گرفت، این مسئله موجب شد تا مواد دیگر طرح هم برای تصویب تحت تاثیر قرار گیرند تا اینکه مجلس تصمیم گرفت بند مورد اختلاف را حذف کند. با حذف بند تناسبی شدن انتخابات در تهران شرایط برای تبدیل دیگر مصوبات اصلاحی مجلس درباره انتخابات به قانون و برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس بر اساس این اصلاحات و با قانون جدید فراهم خواهد شد.

در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس یکسری اصلاحات و تغییرات در تبلیغات انتخاباتی انجام و تبلیغات به روزرسانی شده است، در این طرح پیش بینی‌های لازم برای تبلیغات انتخاباتی انجام شده است. همچنین در این طرح به موضوعات مرتبط با تخلفات انتخاباتی، جرایم انتخاباتی و جلوگیری از خرید و فروش رأی اشاره شده است و راهکارهایی برای ارتقای آگاهی‌های عمومی درباره موضوع انتخابات در نظر گرفته شده است که صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها مسئولیت مهمی در این زمینه دارند. نوع و شیوه تبلیغات در زمان انتخابات در بخش فضای مجازی هم در این طرح لحاظ شده است، هر داوطلب می‌تواند یک ستاد انتخاباتی مجازی به صورت تارنمای اینترنتی داشته باشد و موظف است که نشانی و مشخصات دقیق درگاه و همچنین مسئول آن را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و هیئت استانی بررسی تبلیغات اعلام و پیوند آن را در سامانه‌ای که وزارت کشور اعلام می‌کند، ثبت کند.

با توجه به اینکه در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، زمان ثبت نام داوطلبان را چند ماه قبل از ثبت نام اصلی در نظر گرفتیم، داوطلبان باید زودتر اسناد و مدارکی را که لازم است، ارائه دهند و این اتفاق باعث خواهد شد که شورای نگهبان بیش از چهار ماه فرصت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را داشته باشد. از سوی دیگر، این اقدام باعث می‌شود تا مردم هم بتوانند شناخت کامل و بیشتری از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

دعوت انتخاباتی شورای ائتلاف

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با صدور پیامی، از افرادی که شایستگی و صلاحیت‌های قانونی و عمومی تصدی جایگاه نمایندگی ملت بزرگ ایران را دارند، برای ثبت‌نام در فرآیند انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی دعوت به عمل آورد. در بخشی از بیانیه آمده است که « شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که وظیفۀ اصلی خود را وحدت بخشیدن به نیروهای انقلابی و احزاب و تشکل‌های سیاسی می‌داند و در صدد است تا به مردم در شایسته‌گزینی برای مجلس کمک کند از همۀ کسانی که خود را شایستۀ نمایندگی مردم در مجلس می‌دانند، دعوت می‌کند تا با شرکت در پیش‌ثبت‌نام شانزده مردادماه به ایجاد مجلسی نیرومند و کارساز کمک کنند. شورای ائتلاف معتقد است بر همۀ کسانی که علاوه بر صلاحیت‌های عمومی، خود را صاحب دانش و تجربۀ لازم برای قانونگذاری می‌دانند واجب است با پیش‌ثبت‌نام در انتخابات مجلس زمینه را برای برگزاری انتخاباتی پرشور فراهم سازند. نمایندۀ مجلس باید علاوه بر التزام و تعهد به قانون اساسی و شوق خدمتگزاری جهادی، از مسائل کشور آگاهی داشته باشد و دارای دید وسیعی در مقیاس ملی و وقوف بر پیچیدگی‌های امر قانونگذاری و همچنین واجد آگاهی و تخصص کافی برای نمایندگی مجلس باشد.»

جامعه روحانیت مبارز؛ دعوت از متخصصان متعهد

جامعه روحانیت مبارز در آستانه کلید خوردن فرآیند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، طی بیانیه‌ای از همه فعالان سیاسی و خادمان صادق دعوت کرد تا برای انتخابات آینده مجلس ثبت نام نمایند. در بخشی از بیانیه آمده است که « جامعه روحانیت مبارز از همه افراد اندیشمند، متخصص و با تجربه از همه طبقات، اصناف، اقوام، اقشار، گرایش‌ها و سلایق سیاسی به‌خصوص بانوان و جوانان در سراسر کشور که متعهد به اسلام، مردم، قانون اساسی، رهبری، منافع ملی و خواهان پیشرفت و سربلندی ایران عزیز و رفع مشکلات می‌باشند انتظار دارد تا با عزمی استوار و نیتی خالص در این راه پیشقدم شوند و با ثبت‌نام برای انتخابات مجلس دوازدهم راه را برای مشارکت گسترده مردم بزرگوار و ایجاد امید و اعتماد عمومی هموار نمایند.»  نوید مجد

ارسال نظرات