دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
09 مرداد 1402 - 10:35

راه اندازی جنگ‌های صلیبی با چاشنی قرآن سوزی

هرچند علامت آشکاری از جنگ بین مسلمانان با دنیای غرب همانند جنگ‌های صلیبی بین اروپای آن روز با مسلمانان وجود ندارد.
کد خبر : 14788

پایگاه رهنما:

هرچند علامت آشکاری از جنگ بین مسلمانان با دنیای غرب همانند جنگ‌های صلیبی بین اروپای آن روز با مسلمانان وجود ندارد. اما برخی اقدامات، از قبیل آتش زدن کتاب آسمانی قرآن کریم توسط عناصر افراطی در کشور‌های اروپایی و حمایت برخی دولت‌های اروپایی با این اقدام‌های شنیع تحت عنوان «آزادی بیان» و یا سکوت معنادار دیگر دولت‌ها از چنین اقداماتی نشان از آن دارد که چه بسا با استمرار این رفتارهاجنگ‌های صلیبی مشابه آنچه بین سال‌های ۱۰۹۵ تا ۱۵۰۰ میلادی حدود ۴۰۰ سال اتفاق افتاد مجددا آغاز شود. صاحب نظران بر این اعتقادند آغاز جنگ‌های صلیبی را باید بخاطر یهودیانی دانست که با تحریک پاپ و ترغیب کشیشان ۴۰۰ سال جنگ‌های صلیبی را بر مسلمانان و مسیحیان آن روز تحمیل کردند و پشت قرآن سوزی‌های امروز هم باز صهیونیست‌هایی قرار دارند که می‌خواهند جنگ‌های دیگری را بر مسلمانان با تحریک احساسات آن‌ها در آتش زدن کتاب آسمانی شان تحمیل کنند.
آنچه امروز در سوئد و دانمارک در آتش زدن قرآن- این کتاب آسمانی مسلمانان- اتفاق افتاده و می‌رود تا به یک اپیدمی در دنیای غرب تبدیل شود، نامش لیبرالیسم و ادعایش آزادی عقیده است، اما توهین به عقاید را بیش از خود عقاید قبول دارد. لیبرالیسم سال‌هاست که چارچوب فکری غالب در کشور‌های غربی ازجمله کشور‌های حوزه اسکاندیناوی است و لیبرال‌ها سال‌هاست به بهانه آزادی بیان سایر عقاید را مورد هجمه و توهین قرار می‌دهند. موج کتاب‌سوزی ادیان مختلف در غرب به‌ویژه در سه کشور سوئد، نروژ و دانمارک سال‌هاست که خشم میلیو‌ن‌ها نفر از پیروان ادیان و مذاهب مختلف را به همراه داشته است، اما تاکنون هیچ‌گاه دولت‌های غربی اقدام بازدارنده‌ای در قبال این اقدامات موهن انجام نداده‌اند.
پس از آنکه یک مهاجر در سوئد دو هفته پیش در اقدامی نادر و نابخردانه دست به سوزاندن قرآن کریم در استکهلم سوئد زد، حداقل دو درخواست دیگر در همین زمان کوتاه برای سوزاندن قرآن و سایر کتب دینی و آسمانی در سوئد ثبت شد و روز جمعه نیز یک گروه راست‌افراطی در دانمارک نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در «کپنهاگ» پایتخت این کشور سوزاندند. این اقدام اهانت‌آمیز درست یک‌روز پس از آن رخ داد که ظهر روز پنجشنبه ۲۰ جولای (۲۹ تیر ماه)، برای سومین‌بار طی چند هفته اخیر، عاملان قرآن‌سوزی در سوئد، با چراغ سبز پلیس این کشور و پس از دریافت مجوز برای تجمع ضد‌اسلامی در استکهلم، به قرآن کریم اهانت کردند.

اهانت به کتب آسمانی؛ عادت همیشه غربی‌ها
آنچه مشخص است این است که سوزاندن کتاب در غرب سابقه‌ای به درازای تاریخ دارد. فردریک کارمر، نویسنده انگلیسی در کتاب خود با عنوان «کتاب‌سوزی و سانسور در روم باستان» به کتاب‌سوزان در امپراتوری روم اشاره دارد و به نقل از فلاویوس ژوزفوس می‌نویسد که یک سرباز رومی در قرن اول میلادی طومار تورات را گرفت و با زبان توهین و تمسخر آن را در مقابل همگان سوزاند. در سراسر قرون وسطی و همچنین در جریان جنگ‌های صلیبی و حتی دوران جدید نیز روایت‌های گوناگونی از سوزاندن کتاب‌های مقدس وجود دارد. غربی‌ها حتی در جریان جنگ‌های جهانی نیز سوزاندن کتاب‌های مقدس را از یاد نبردند و روزنامه تایم انگلیس در می‌۱۹۴۶ طی گزارشی از اقدام آلمانی‌ها برای تهیه فهرستی بیش از ۳۰ هزار عنوان کتاب خبر داده که قرار بوده همه این کتاب‌ها نابود و سوزانده شوند. گفته شده در این فهرست همه نوع کتابی از جمله تورات، انجیل و قرآن وجود داشته است. پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نیز کتابخانه ملی عراق که مملو از صد‌ها نسخه از قرآن‌های خطی و تاریخی و سایر کتب بود به طرز مشکوکی در آتش سوخت و دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا این رویداد را عادی و کم‌اهمیت عنوان کرد!

قرآن کریم در صدر اهانت غربی‌ها به کتب آسمانی
به‌نظر می‌رسد در میان سایر کتب دینی، قرآن کریم در غرب بیشتر در معرض حمله و هتک حرمت قرار گرفته است. ردپای قرآن‌سوزی در غرب را حداقل از سال ۱۵۳۰ در ایتالیا می‌توان پیدا کرد. در طول جنگ‌های صلیبی چندین‌بار مهاجمان دست به قرآن‌سوزی زدند و این رویه هتاکانه طی یک‌دهه گذشته بیش از قبل تشدید شده است.
سوزاندن قرآن توسط کشیش آمریکایی در سال ۲۰۱۱ و سوزاندن سریالی قرآن در فرانسه، انگلیس و هلند در سال ۲۰۱۵ مهم‌ترین اقدامات هتاکانه علیه قرآن در اروپاست. همچنین قرآن‌سوزی نیرو‌های آمریکایی در دوران اشغال در افغانستان طی سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ جنجال گسترده‌ای را به‌پاکرد و با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد.

چرایی تمرکز قرآن‌سوزی در کشور‌های حوزه اسکاندیناوی
از سال ۲۰۱۹ تاکنون روند قرآن‌سوزی متمرکز در شمال اروپا بوده است. قرآن‌سوزی در سال ۲۰۱۹ در نروژ و دانمارک، سال ۲۰۲۰ در دانمارک و سال ۲۰۲۳ در سوئد و دانمارک تکرار شده و نشان داده است که عمده روند قرآن‌سوزی‌های سال‌های اخیر متمرکز در کشور‌های حوزه اسکاندیناوی بوده است. از زمانی که لارس تورسن در سال ۲۰۱۹ رهبر گروه تندروی «اسلامی‌سازی نروژ را متوقف کنید» شد، این گروه نروژی به‌طور مکرر شروع به سوزاندن قرآن در راهپیمایی‌های خود در این کشور کرده است. همچنین از سال ۲۰۲۰، حزب دانمارکی استرام کورس و رهبر حزب افراطی راسموس پالودان، قرآن‌سوزی را در چندین شهر سوئد برنامه‌ریزی یا سازماندهی کرده‌اند.

کتاب‌های آسمانی انجیل و تورات هم در امان نبودند
غرب ابایی از سوزانده شدن انجیل و تورات، کتاب‌های آسمانی مسیحیان و یهودیان ندارد.
سوزاندن نسخه خطی و تاریخی تورات در کانادا در سال ۲۰۰۴ و سوزاندن انجیل در سال ۲۰۰۹ در آمریکا از دیگر رویداد‌های مهم هتک حرمت به کتب مقدس آسمانی است که تقریبا همگی در کشور‌های غربی به‌وقوع پیوسته‌اند.
این در حالی است که تری جونز، کشیش آمریکایی که به‌علت دیدگاه‌های افراطی خود علیه اسلام مورد نکوهش جامعه مسیحیان قرار داشت، آتش زدن انجیل، توهین و هتک حرمت به دین مسیحیت و مقدسات مسیحیان را مجاز اعلام کرده بود. وی در مصاحبه با یکی از شبکه‌های خبری آمریکا هنگامی که مجری گفت فعالیت‌های ضد‌اسلامی علیه مسلمانان را با چه هدفی انجام می‌دهید و اگر گروهی نیز انجیل را بسوزانند چه می‌کنید، گفت: مانعی ندارد. این حق آنان است! این در حالی است که چند هفته پیش، احمد علوش، شهروند سوری – سوئدی برای سوزاندن تورات و انجیل مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در استکهلم خواستار دریافت مجوز تظاهرات شد و گفت که قصد دارد این اقدام را در پاسخ به قرآن‌سوزی مهاجر عراقی در ماه گذشته انجام دهد. وی به‌رغم اخذ مجوز از پلیس، اما از سوزاندن تورات و انجیل خودداری کرد و از همه خواست که کتاب‌های مقدس را به آتش نکشند.
تکرار قرآن‌سوزی و اهانت به کتاب سایر ادیان آسمانی در کشور‌های غربی بیش از هر چیز نشأت‌گرفته از تغییرات جامعه‌شناسی در این جوامع است. هولتو برنز، کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در وب‌سایت خبری تحلیلی نشنال می‌نویسد که فقط ۹ درصد از سوئدی‌ها به کلیسا می‌روند و مفهوم مقدس و تقدس‌گرایی در کشورشان و جوامع مشابه معنای خود را کاملا از دست داده است. از سوی دیگر دینداری و مفاهیم دینی هنوز در میان مهاجران در غرب پررنگ است. از این‌رو، نقش پررنگ مذهب در میان مهاجران در غرب، در برابر کمرنگ شدن مفاهیم مذهبی جوامع غربی قرار می‌گیرد و این وضعیت باعث تعارض میان جوامع مهاجر با کشور‌های میزبان در غرب می‌شود.

صحنه‌گردانی ۳ سازمان صهیونیستی در ماجرای قرآن سوزی
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به این شائبه پرداخت و گفت که «به‌نظر می‌رسد موساد در پس این فتنه قرار دارد. اگر کشور‌های اسلامی، سوئد را تحریم کنند، مسئله اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی هم حل خواهد شد.» علاوه بر سید مقاومت، جبار‌المعموری، رئیس اتحادیه علمای مسلمان در دیالی عراق نیز تأکید کرد که «صهیونیست‌ها در پشت پرده این اقدام قرار دارند و این مسئله را باید در راستای تلاش آنان برای تفرقه بین مسلمانان و مسیحیان دسته‌بندی کرد.» وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها به‌دنبال ایجاد هرج‌ومرج هستند، تصریح کرد که «سه سازمان صهیونیستی صاحب نفوذ، از تحرکات سلوان که برای دومین بار در پایتخت سوئد، به قرآن کریم اهانت کرد، حمایت می‌کنند.»

ارسال نظرات