هر چه قدر فضای مجازی در زندگی افراد اهمیت پیدا میکند، بازار تبلیغات در فضای مجازی نیز داغتر میشود. گسترش حضور کاربران ایرانی در پیام رسانها باعث شده است تا بسیاری از افراد از این فرصت برای کسب درآمد و تبلیغات استفاده کنند. اما بازار تبلیغات در فضای مجازی در چه وضعیتی به سر میبرد؟
کافیست فقط یک بررسی ساده در فضای مجازی داشته باشیم تا متوجه رها شدگی حوزه تبلیغات در فضای مجازی بشویم. خلاهای قانونی و ضوابط زمینه ساز آشفته بازار امروزی تبلیغات مجازی شده است و چالشهای زیادی را در این خصوص ایجاد کرده است. بسیاری از تبلیغاتی که از کالا و خدمات در فضای مجازی منتشر میشود بدون در نظر گرفتن حقوق مصرف کننده منتشر میشوند و حتی گاهی به عنوان نوعی کلاهبرداری محسوب میشوند. تبلیغات کالا و خدمات غیرمجاز و حتی تبلیغات اعمال غیر قانونی نیز با محدودیت جدی رو به رو نمیشود. به عنوان مثال صفحات اینستاگرامی متعددی به راحتی و با ارائه شماره تماس، اقدام به تبلیغ جعل انواع مدارک هویتی و شناسایی میکنند و هیچ واهمهای هم از برخوردهای قانونی ندارند. خدمات غیرقانونی مشابه و کالاهای غیر قانونی نیز در وضعیت مشابهی بدون منع قانونی در فضای مجازی تبلیغ میشوند. اما به غیر از اینها، در بسیاری از موارد، محتوای تبلیغات نیز چالش برانگیز میباشد. انتشار تبلیغات با محتوای غیر اخلاقی، سپردن تبلیغات به صفحات غیرقانونی، انتشار تبلیغات با ادعاهای کذب در خصوص کالا و خدمات نمونههایی از این چالشها میباشد. در سالهای اخیر، ورود اینفلوئنسرها به تبلیغ کالاها و برندهای شرکت ها و شکل گیری پدیده اینفلوئنسر مارکتینگ، باعث افزایش تمایل به اینفلوئنسر شدن در بین کاربران جوان شده و برخی از جوانان و نوجوانان، برای جذب مخاطب به تولید محتواهای ساختار شکن مانند رقص، برهنگی و نیمه برهنگی، و رابط نامتعارف مرد و زن و ... روی آورده اند. یکی از تاکتیکهای سفارش دهندگان تبلیغات در سالهای اخیر، تولید و انتشار تبلیغات غیرقانونی و حاشیهساز میباشد؛ بدین صورت که سفارش دهنده تبلیغ به صورت آگاهانه و با برنامهریزی قبلی اقدام به تهیه و تولید تبلیغات با تیزر یا محتوای غیر اخلاقی یا غیرقانونی میکند و پس از آنکه تبلیغ مورد نظر با گستردگی در فضای مجازی منتشر و به اصطلاح وایرال گردید به دلیل زیر پا گذاشتن قانون مورد برخورد قرار میگیرد و این برخورد نیز در رسانههای خبری منعکس میگردد، اما در نهایت برند آن محصول یا خدمت با کمک همین خبرسازیها برای افکار عمومی شناخته و ماندگار میگردد. گاهی برخی سفارشدهندگان تبلیغات برای اطمینان از این موضوع که از هر گونه برخورد قانونی در امان باشند، تبلیغات خود را به صفحات و یا حسابهای خارج نشین سفارش میدهند و به این طریق اندک قوانین مربوط به این حوزه را دور میزنند. در حوزه تبلیغات مجازی چالشهای بیشتری نیز وجود دارد که شاید نتوان در این فرصت به همه آنها در این نوشتار اشاره کرد اما به طور قطع این وضعیت نیازمند مدیریت و ساماندهی دقیق تری میباشد. در بخش قانونگذاری باید ضوابط شفاف و دقیقی را برای آژانسهای تبلیغاتی تدوین کرد. از سوی دیگر لازم است ضوابط شفافی را نیز برای اینفلوئنسرها در نظر گرفت. اینفلوئنسرها به واسطه شهرت مجازی خود تأثیرگذاری بسیار زیادی بر کاربران دارند و کنشهای تبلیغاتی آنها نیازمند نظارت دقیق میباشد. هر اینفلوئنسر در برابر تبلیغاتی که در صفحه خود عرضه میکند باید پاسخگو باشد. یکی از ضرورتهای این اقدام این است که سفارش دهندگان تبلیغات که صاحب کالا و ارائه کننده خدمات میباشند، نشان اعتباری را از مراجع ذی صلاح داشته باشند که با کمک آن نوعی مجوز فعالیت به شمار میرود واینکه اجازه سفارش تبلیغات در فضای مجازی را داشته باشند و از این طریق از تبلیغات نامتعارف، کاذب و جعلی در فضای مجازی جلوگیری شود. زینب شاهینی
ارسال نظرات