جمعه ؛ 30 شهريور 1403
03 مرداد 1402 - 10:01
آغاز موج جدید حمله به فراجا

صیانت از قانون

پس از آغاز طرح جدید صیانت از قانون، موج جدید عملیات روانی علیه فراجا آغاز شده است.
کد خبر : 14718

پایگاه رهنما:

بار دیگر حملات طراحی شده به فراجا آغاز شده است؛ بهانه ضدانقلاب و برخی از عناصر ناهمسو، تکاپوی فراجا برای اجرای قانون در کشور است. پس از آغاز طرح جدید صیانت از قانون، موج جدید عملیات روانی علیه فراجا آغاز شده است. موج پیشین در سال گذشته با محوریت عناصر ضدانقلاب علیه فراجا صورت گرفت تا از این طریق اصلی ترین نیروی امنیت ساز کشور را از مدار اعمال قانون خارج کند و ظرفیت را برای براندازی مهیا کند. هرچند این اهداف اعلامی به ابعاد اعمالی نرسید و با عناصر براندازی و آشوب­گر مقابله جدی صورت گرفت و فریب خوردگان نیز با برنامه های اقناعی از جریان ضدانقلاب فاصله گرفتند. در مقطع فعلی موج جدید طراحی عملیات روانی دشمنان پس اعلام اجرای قانون از سوی فراجا آغاز شده است. در این گزارش به ابعاد آن می پردازیم.

دستور اجرای ماموریت

سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی فراجا اخیراً گفت: پلیس در پی مطالبات مردمی و خاستگاه گروه‌ها و نهادهای مختلف اجتماعی و همچنین تأکید ریاست جمهور و قوه قضائیه در چارچوب قانون به منظور بسط و گسترش امنیت عمومی و تحکیم بنیان خانواده ضمن تقدیر و تشکر از قاطبه دختران و بانوان کشور عزیزمان ایران که با رعایت هنجارهای اجتماعی و پوشش متعارف بر آرامش روانی جامعه کمک می‌کنند، از یوم جاری با استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده در سراسر کشور ضمن انجام مأموریت‌های متعدد پلیسی ناگزیر با آن دسته از کسانی که متأسفانه بدون توجه به تبعات و عواقب پوششِ خارج از عرف همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند ضمن انذار و تذکر در صورت عدم تمکین از دستورات پلیس برخورد قانونی و آنان را به دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد. سخنگوی فراجا افزود: انتظار می‌رود از همگان به ویژه دختران فهیم کشورمان که آینده این مرز و بوم به وجود آنان متکی است با حفظ حرمت پوشش و رعایت هنجارهای پذیرفته شده به انسجام اجتماعی و امنیت عمومی جامعه یاری رسانند و فرصت خدمت بیشتر را برای مأموران انتظامی به جهت دیگر مأموریت‌های عدیده و حیاتی پلیس فراهم کنند.

چرایی حمایت از فراجا

پلیس در حالی اجرای طرح‌های مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی را آغاز کرده که کارشناسان معتقدند سایر متولیان امور فرهنگی در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند؛ این در حالی است که ده‌ها نهاد و ارگان هم در این حوزه مسئولیت دارند، اما عملا مسئولیت‌هایشان زمین مانده است. بدون احساس سایه اقتدار پلیس، هر قانونی توان بازدارندگی نخواهد داشت و این یعنی شکست اقتدار قانون و‌ تصمیم، امری متداول خواهد شد. اکثریت مردم که سبک زندگی و پوششی براساس عقیده‌شان انتخاب کرده‌اند، احساس می‌کنند بدون‌دفاع، مورد هجوم مخالفین قرار گرفته‌اند و این یعنی هم حرمت شرع، هم حرمت قانون و هم حرمت فرهنگ بدون احساس حضور قدرت به راحتی خواهد شکست. برخی معتقدند این کار قوه قاهره را با کار فرهنگی باید جبران کرد. این نوع نگرش به فرهنگ هم خطاست. فرهنگ، امری در عرض دیگر ابعاد نیست، بلکه اساسا اقتدار حکومت و قانون امری فرهنگی است و لوازم و آثار فرهنگی دارد. بروز قدرت، اثر فرهنگی دارد؛ همانطور که امر اقتصادی نیز هویت فرهنگی دارد. فرهنگ آن معنایی است که در فهم عمومی مردم تجمیع می‌شود. احساس نشدن اهتمام حکومتی در نسبت با عقیده ایمانی مردم معنایی دارد و به مرور، فرهنگی را باعث می‌شود که لوازمش فراتر از این مورد خاص هم حتی خواهد بود.

ضدتصویرسازان فراجا

شناخت کنشگران موج جدید حمله به تصویر فراجا در جامعه ایرانی با تحلیل محتوای تولید امکان پذیر است؛ در این تحلیل محتوا نشانگر آن است که دو کنشگر اصلی هدایتگر دلالت های ضدتصویرمطلوب فراجا هستند هرچند نوع و کارکرد هریک از کنشگران متفاوت و ضریب اثرگذار آن منحصر به فرد است. گروه اول؛ عناصر ضدانقلاب با گستردگی گروه­های ترویستی تا شبکه­های تلویزیونی خارج نشین هستند. این گروه در قالب خبرسازی و تولید محتوا خلاف واقع، خواهان ایجاد تصویر بدیع ضدامنیت ساز از فراجا هستند؛ آنان درصدد هستند که تصویر فراجا را نهادی غیرمردمی و ناهمسو با جامعه ایرانی و استمرار آن در تکاپو هستند که هرگونه  اتخاذ ابزارهای تحکیم بخش امنیتی فراجا را محدود کنند. این مسیر در عمل به منزله کژکارکردی نهاد امنیت ساز برای اقدامات تهدیدساز و براندازی ضدانقلاب است. از سوی دیگر در گروه دوم منتقدان ناهمسو قرار دارد. این گروه تحت تاثیر تبلیغات ارگان های ضدانقلاب یا برداشت های نادرست از اقدامات فراجا اقدام به انتقاد می­کنند. هرچند در برخی از موارد از آداب مطالبه­گری و انتقاد مناسب فاصله می­گیرند. این افراد ناخواسته و بدون هدف موجب تقویت جریان ضدانقلاب مخصوصا در شبکه های اجتماعی می شوند و جامعه به دلیل فاصله گزینی از عناصر ضدانقلاب به گفتار یا نوشتار آنان جلب می­شود.

راهبرد تهاجمی

در برابر این موج جدید باید تجربه پیشین و ابزارهای اقناعی را در دستور کار قرار داد؛ به نظر می رسد راهبرد تهاجمی مدنظر دستورالعمل های مناسبی برای ضربه به طراحی دشمن باشد که عبارتند از:

  1. آشکارسازی محورهای دروغ دشمن؛ اصلی ترین تمرکز دشمن ارائه اخبار و کلیپ های خلاف واقع نسبت به رفتار فراجا در قبال افراد ناهنجار است و در این راستا باید تمام ظرفیت­های جبهه انقلاب اسلامی مبتنی بر سواد رسانه­ای بر آشکارسازی خلاف واقع گویی آنان قرار بگیرد تا از این طریق زمینه بسط و نشر محورهای ضدتصویرساز دشمنان تثبیت نشود و از سوی دیگر رسانه­های خلاف واقع­گو آشکار شوند.
  2. مستندسازی اجرای قانون؛ در برابر موج دروغ سازی علیه فراجا باید از ابزارهای نوین تصویری استفاده کرد تا از این طریق علاوه بر نحوه اجرای ضابطه­مند، رفتار و فرهنگ افراد ناهنجار برای جامعه آشکار شود که چگونه در برابر مأموران قانون گردن کشی می­کنند. این دستورالعمل مانع از استمرار دروغ پردازی خواهد شد و از سوی دیگر منعکس کننده زحمات نیروهای خدوم و انقلابی فراجا خواهد بود.
  3. اقناع سازی جریان ناهمسو؛ برخی از عناصر و کنشگران سیاسی، فرهنگی و رسانه­ای تحت تاثیر ادبیات جریان ضدانقلاب یا تحلیل اشتباه نسبت به رفتارهای قانونی فراجا رویکرد منفی دارند و با ادبیات های مختلف به نقد می پردازند و در روند ناخواسته و غیر مستقیم موجب تقویت جریان ضدانقلاب مخصوصا در شبکه های اجتماعی شدند. مهم ترین راهبرد در برابر این طیف ایجاد بسترهای گفت­وگو و تعامل مستقیم و یا غیرمستقیم مخصوصا با قطب­های راهبر آنان است تا علاوه بر آگاهی از رفتارهای قانونی فراجا مسیر نقد همسو با دشمن را اتخاذ نکنند.   مرضیه محمدی

ارسال نظرات