وی به موضوع نگهداشت شهر در بعد آسفالت اشاره کرد و گفت: تلاش میشود که در ارتباط با این حوزه اقدامات موثری صورت گیرد ضمن اینکه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در حوزه کلان نظارت را بر پروژههای محلهای و فرامنطقهای به عهده دارد همچنین در ارتباط با پروژههای منطقهای اقدامات، کمکها و پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
زاکانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در طی یک سال و ۱۰ ماه و ۲۰ روز از فعالیت دوره مدیریت جدید تصریح کرد: ما میراثدار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژههای نیمهتمام در حوزه فنی و عمرانی بودهایم که تا به امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژههای نیمهتمام تکمیل و به بهرهبرداری رسیده است؛ همچنین پروژههای جدیدی را نیز آغاز کردهایم.
شهردار تهران ادامه داد: در حال حاضر ۴ پروژه کلانمقیاس در حوزه فنی عمرانی پیگیری و دنبال میشود. ۴ مجموعه بزرگراهی که عبارتند از یک آزادراه، دو بزرگراه و چهار کیلومتر کنارگذر آزادگان که این پروژهها به صورت جدی پیگیری و دنبال میشود.
وی به آزادراه شهید شوشتری و طول مسیر آن اشاره و تصریح کرد: بیش از ۱۶ کیلومتر مسیر این آزادراه است و قطعه اول آن در دست ساخت قرار دارد و انشاءالله طبق زمانبندی پیشبینی شده به بهرهبرداری خواهد رسید.
زاکانی درباره جزئیات آزادراه شهید شوشتری گفت: ویژگیهای این آزادراه این است که جاده امام رضا (ع) از شهید رستگار به یاسینی متصل میشود و عملا ۵.۵ درصد ترافیک شرق تهران و ۱.۵ درصد ترافیک کل تهران را کاهش خواهد داد.
شهردار تهران افزود: در حال حاضر فاز اول این پروژه به طول ۲.۲ کیلومتر در دست اقدام قرار دارد.
وی به یکی دیگر از پروژههای عمرانی در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: این پروژه به ادامه بزرگراه یادگار امام (بال غربی پروژه) مربوط میشود که عملاً این بزرگراه در گذشته تعطیل شده بود و در این دوره از مدیریت با توافقاتی که با نیروهای مسلح، وزارت دفاع انجام شد، عملیات اجرایی این پروژه کلید خورد و امیدواریم این بزرگراه طبق زمانبندی انجام شده به بهرهبرداری برسد و عملاً با اجرای بال غربی پروژه یادگار امام، این بزرگراه از بنبست خارج خواهد شد.
زاکانی در ادامه نشست خبری به بزرگراه شهید بروجردی اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه از سال ۸۹ شروع شد و در دو فاز تقسیمبندی شده است که فاز اول آن که عمده این بزرگراه محسوب میشود طبق برنامهریزی صورت گرفته امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی در خصوص بهرهبرداری از فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی گفت: زمانی که این پروژه به شورای ششم تحویل داده شد ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در ۲۲ ماه گذشته این پروژه پیشرفت قابل ملاحظهای را داشته است. همچنین پروژه در منطقه ۱۸ قرار دارد.
شهردار تهران در ادامه به تکمیل کندروهای بزرگراه آزادگان اشاره کرد و افزود: این پروژه نیز بر اساس برنامهریزی در دستور کار قرار گرفته است.
زاکانی در ادامه سخنانش به یکی دیگر از پروژههای مهم سطح شهر تهران در بخش اصلاح تقاطعهای غیرهمسطح در پایتخت اشاره و تصریح کرد: با اصلاح ۹۸ تقاطع در سطح شهر تهران، ۷۳۰ کیلومتر مسیر شهروندان تهرانی کاهش خواهد یافت و این امر میتواند باعث کاهش مصرف روزانه یک میلیون لیتر بنزین در سطح شهر تهران شود. همچنین اجرای ۹۸ تقاطع اشاره شده میتواند منجر به کاهش آلودگی در سطح شهر تهران شود.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت فنی عمرانی جهت اصلاح ۹۸ تقاطع در سطح شهر تهران گفت: اصلاح این تقاطعها از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته به طوری که با اجرای ۹۸ تقاطع اشاره شده مسیر ۷۳۰ کیلومتری به ۵۳ کیلومتر تقلیل پیدا خواهد کرد.
شهردار تهران بیان کرد: سال گذشته ۱۱ تقاطع از ۹۸ تقاطع اجرایی شد که این امر توانست ۸۶ کیلومتر مسیر را کوتاهتر کند و امسال نیز هدفگذاری اجرای ۲۳ تقاطع در دستور کار معاونت فنی عمرانی قرار گرفته است که قطعا ۱۸ تقاطع از ۲۳ تقاطع عملیاتی و اجرایی خواهد شد و ۵ تقاطع دیگر به علت اینکه معارض دارند باید رفع معارض شوند و آنها نیز در یک بازه زمانی اجرایی خواهند شد.
زاکانی با اشاره به اینکه با اصلاح ۱۸ تقاطع در سال جاری ۱۸۶ کیلومتر مسیر کاهش پیدا خواهد کرد افزود: این اقدامات میتواند منجر به رضایتمندی شهروندان در شهر تهران شود و همچنین منجر به کاهش آلودگی در سطح شهر تهران خواهد شد.
وی در ادامه به پروژه تونل شهید متوسلیان و مشخصات اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه از انتهای شهید صیاد آغاز و تا آزادگان ادامه خواهد داشت و مسیر این تونل ۹.۸ کیلومتر خواهد بود و میان شهر را نجات خواهد داد و اجرای این پروژه همانند پروژه امام علی خواهد بود و میتواند در سطح شهر تهران گرهگشا باشد.
شهردار تهران در خصوص هزینههای اجرای پروژه شهید متوسلیان تصریح کرد: نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه این تونل خواهد بود و به لطف الهی گسترشی در سطح شهر تهران خواهد شد.
زاکانی با بیان اینکه مطالعات این پروژه انجام و در شورای ترافیک مطرح شده گفت: در برنامه چهارم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ بر اجرای این پروژه تاکید شده است و منابع این پروژه از محل مولدسازی تامین خواهد شد.
ارسال نظرات