پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
28 تير 1402 - 11:56

تشدید تنش ها در امتداد مرز لبنان و فلسین اشغالی تا کجا ادامه خواهد داشت؟

حتی در در تل آویو، راست‌گراترین و افراطی‌ترین کابینه به ریاست بنیامین نتانیاهو هم اجازه نمی‌دهد که جنگ با لبنان آغاز شود. بلانفورد به عنوان شاهدی بر تردید تل آویو و نتانیاهو برای درگیر شدن در جنگی دیگر با حزب الله، به واکنش خاموش رژیم اسرائیل به موشک باران ۶ آوریل اشاره کرد که با وجود شلیک موشک از جنوب لبنان، اما صهیونیست‌ها به آن پاسخ ندادند.
کد خبر : 14687

پایگاه رهنما:

در ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶، گروه مقاومت حزب الله لبنان عملیاتی تلافی جویانه را در امتداد مرز لبنان و مناطق اشغالی برای علیه سربازان اشغالگر اسرائیلی انجام داد. این عمیات در پاسخ به اسارت برخی اعضای گروه مقاومت حزب الله لبنان در زندان‌های تل آویو صورت گرفت. در این عملیات، حزب‌الله دو سرباز صهیونیستی را اسیر و تعدادی دیگر را کشته یا مجروح کرد. پس از این عملیات، «ایهود اولمرت»، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی که جایگاه خود در تل آویو را متزلزل می دید، دستور جنگ علیه لبنان را صادر کرد، اما پس از۳۳ روز نبرد، درگیری ها بدون هیچ گونه پیشروی و دستاوردی برای صهیونیست‌‍‌ها و با آتش بس با میانجیگری سازمان ملل پایان یافت. در این درگیری‌ها بیش از ۱۰۰۰ لبنانی به شهادت رسیدند که بیشتر آنها غیرنظامی بودند. همچنین حدود ۱۶۰ صهیونیستی که اکثراً سرباز بودند، در پاسخ حزب الله به تجاوزات صهیونیست‌ها کشته شدند.

اکنون، ۱۷ سال پس از جنگ ۳۳ روزه، تنش ها بار دیگر در جنوب لبنان در حال افزایش است و صهیونیست‌ها دست به اقدامات تحریک آمیز در مرز با لبنان می‌زنند. از جمله آن‌ها در چند ماه گذشته اقدام به برگزاری چند مانور نظامی زده‌اند. «نیکلاس بلانفورد»، کارشناس غیرمقیم در شورای آتلانتیک به نیو عرب گفته است که اگر همه چیز به دقت مدیریت نشود، خطر تشدید تنش ها و بدنبال آن درگیری نظامی جدید وجود دارد.

پس از پایان اشغال جنوب لبنان توسط صهیونیست‌ها در ماه مه ۲۰۰۰ تا شروع جنگ دوم در ژوئیه ۲۰۰۶، نوعی توازن در آن منطقه ایجاد شد که حزب‌الله می‌توانست سطح مشخصی از عملیات‌ها را با هدف قرار دادن اشغالگران انجام دهد. از جنگ ۲۰۰۶ تاکنون، حزب‌الله هیچ عملیات بزرگی در امتداد مرز بین لبنان و فلسطین اشغالی انجام نداده است تا پای بندی خود به تعهدات لبنان به سازمان ملل را نشان دهد.

در واقع حزب‌الله لبنان از سال ۲۰۰۶ بسیار مراقب بوده است تا بهانه‌ای به صهیونیست‌ها ندهد، به همین دلیل است که دیگر شاهد عملیات جنگی بزرگ نبودیم. همزمان حزب الله لبنان با دقت تحولات در مناطق اشغالی زیر نظر دارد و ماه گذشته، مقاومت لبنان اقدام به برپایی خیمه های نظامی در مجاورت مناطق مرزی کرد تا هرگونه تحرکات اغتشاش آفرین رژیم صهیونیستی زیر نظر قرار گیرد.

دست بسته تل آویو در برابر حزب الله لبنان

با این حال، صهیونیست‌ها نسبت به اقدامات نظارتی حزب الله لبنان در مناطق مرزی بسیار عصبانی هستند و در روزهای گذشته خواستار جمع شدن خیمه‌های نظامی حزب الله در مناطق مجاور مرز شده‌اند. در حالی که درخواست صهیونیست‌ها برای جمع شدن چادرهای حزب الله لبنان درخواستی غیرقانونی و متجاوزانه است که مبنایی قلدرمابانه دارد، اما اگر اشغالگران از خط مرزی عبور کنند، حزب‌الله توجیه و دلیل کافی و لازم را برای حمله به صهیونیست‌ها خواهد داشت. این در حالی است که رژیم صهیونیستی با همکاری کشورهایی از جمله فرانسه و آمریکا برای فشار بر لبنان برای تخلیه چادرهای نظامی که حزب‌الله در منطقه مرزی لبنان و اراضی اشغالی برپا کرده است، تلاش می‌کند.این رژیم در نامه‌ای تهدیدآمیز به لبنان مهلتی را برای برچیدن این چادرها تعیین و اعلام کرد که در غیر این صورت برخورد خواهد کرد. ارتش این رژیم بر ارتش لبنان از طریق کانال‌های دیپلماتیک برای برچیدن چادرها فشار می‌آورد.

نیکلاس بلانفورد در این ارتباط معتقد است که گزینه‌های زیادی برای اسرائیلی‌ها جهت جمع کردن چادرهای حزب الله وجود دارد، اما همه آنها برای تل آویو بسیار ناخوشایند و پرهزینه است و لذا مقامات تل آویو علاقه‌ای به وارد شدن به درگیری‌ نظامی با حزب الله بدلیل هزینه زیاد آن ندارند، این موضوع را حزب‌الله هم می‌داند و به همین دلیل است که حزب الله موضع خود در مرز را با استقرار چادرها و خیمه‌های نظارتی حفظ کرده است.

«جو ماکارون»، از همکاران مرکز آمریکایی ویلسون نیز به العربی گفته است: «رفتن به وضعیت بی ثباتی به نفع اسرائیل نیست، هرچند حزب الله هم به دنبال آغاز جنگ دیگری نیست.»

حتی در در تل آویو، راست‌گراترین و افراطی‌ترین کابینه به ریاست بنیامین نتانیاهو هم اجازه نمی‌دهد که جنگ با لبنان آغاز شود. بلانفورد به عنوان شاهدی بر تردید تل آویو و نتانیاهو برای درگیر شدن در جنگی دیگر با حزب الله، به واکنش خاموش رژیم اسرائیل به موشک باران 6 آوریل اشاره کرد که با وجود شلیک موشک از جنوب لبنان، اما صهیونیست‌ها به آن پاسخ ندادند.

با این حال وضعیت در مرز لبنان و فلسطین اشغالی متشنج است و ممکن اشتباه محاسباتی به یک جنگ تمام عیار و پرهزینه تبدیل شود. سازمان ملل هم در حال آماده شدن برای فرستادن نماینده ای به لبنان به امید یافتن راهی برای کاهش تنش است.

تحرکات صهیونيست‌ها

اخیرا فرماندهی مسؤول فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان و سوریه فاش کرد که حزب الله فعالیت خود در منطقه مرزی را در دو مرحله آغاز کرده است. حزب‌الله در مرحله اول برای انتقال نیروهای الرضوان (نیروی نخبه حزب الله) از عمق جنوب لبنان به پایگاه‌های جدید در منطقه مرزی برای تشکیل نیرویی تلاش می‌کند که قادر به نفوذ به اراضی اسرائیلی در چندین پایگاه در یک زمان واحد باشند. حزب الله در مرحله دوم ‌پست‌های دیده‌بانی را در طول مرزها در ده‌ها متری خط مرزی با اسرائیل و در یک مسافت بسیار نزدیک به خط آبی (خط آتش بس) ایجاد کرده است. سایت واللا هم اخیرا به نقل از منابعی در دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: حزب الله پایگاه‌های موقتی را در مرزها ایجاد می‌کند و بعد از آن عملیات موضع‌گیری را از طریق استقرار نیروها و ایجاد زیرساخت آغاز می‌کند.

ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به این تحرکات حزب الله ایجاد مانعی در چندین پایگاه در طول مرزها با لبنان را با هماهنگی نیروهای موقت سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) آغاز کرده و فعالیت‌های جاسوسی خود را در مرزها برای رصد کردن هرگونه فعالیتی از جانب حزب الله لبنان افزایش داده است. کابینه رژیم صهیونیستی صدها میلیون شِکِل را به این طرح که با رهبری اوری گوردین، فرمانده منطقه شمالی ارتش این رژیم انجام می‌شود، اختصاص داده است. این طرح شامل حفر کانال‌ها، ایجاد دیوارها و قرار دادن تکنولوژی‌های پیشرفته در اماکن برای جمع آوری داده‌های اطلاعاتی است. سایت واللا اعلام کرد: «یک ماه پیش و بدون هیچ‌گونه هشدار اطلاعاتی، نیروهای ارتش اسرائیل در منطقه مزارع شبعا شاهد فعالیت غیر معمول حزب الله در نزدیکی خط آبی بودند. حزب الله دو چادر را نصب کرده و نیروهای مسلح خود را در آن مستقر کرد. این پایگاه جدید در اراضی اشغالی و در صدها متری پایگاه نظامی حزب‌الله در اراضی لبنان ایجاد شده است.»

منبع: الوقت

ارسال نظرات