دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
18 تير 1402 - 08:34
استمرار توهین به قرآن مجید در اروپا

هراس از اسلام محمدی (ص)

بار دیگر توهین به مقدسات اسلام در اروپا با حمایت دولت‌های غربی رخ داد.
کد خبر : 14600

پایگاه رهنما:

خبری دردناک در جهان اسلام به گوش مسلمانان رسید. خبری کوتاه، ولی تکراری؛ بار دیگر توهین به مقدسات اسلام در اروپا با حمایت دولت‌های غربی رخ داد. سلوان مومیکا در مرکز استکهلم و در مقابل مسجد اصلی این شهر، صفحاتی از قرآن مجید را پاره کرد و آتش زد. هم‌زمان دوست او که در کنارش بود، با بلندگو صحبت می‌کرد و فیلم می‌گرفت. این گستاخی که با تأیید و حمایت دولت سوئد انجام شد خشم جهان اسلام را برانگیخت. هرچند پس از اعتراضات جدی، دولت سوئد عقب نشینی کرد و «توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد، در پیامی در توییتر به انتقاد کشور‌های متعدد درباره اهانت به قرآن کریم در استکهلم واکنش نشان داد. وی در این پیام توییتری نوشت: «اقدامات تحریک‌آمیز اسلام هراسانه وحشتناک است. سوئد از آزادی بیان گسترده‌ای برخوردار بوده، اما این موضوع بدان معنا نیست که دولت سوئد یا خود من، از نظرات بیان شده حمایت می‌کنیم». با این وجود اعتراضات جدی به این اقدام هتاکانه در کشور‌های مسلمان به خصوص در ایران، عراق، پاکستان و ترکیه رخ داد.

هتاک­ها
سلوان مومیکا اهل استان نینوا در شمال عراق و یک لیبرال، ملحد و افراطی است؛ او بنیان‌گذار حزب دموکراتیک سریانی و فرمانده یک گروه مسلح به نام «صقور السریان» بود که برای آزادسازی استان نینوا از اشغال داعش تشکیل شده بود. سلوان مومیکا در سال ۲۰۱۷ به اتهام جنایت جنگی دستگیر شد و سپس با دخالت کشور‌های غربی آزاد شده و به سوئد رفت و اکنون هم به یکی از احزاب تندروی این کشور پیوسته است. سلوان مومیکا اولین هتاک به قرآن مجید نبود. مشهورترین اقدام هتاکانه می‌توان به انتشار کتاب «آیات شیطانی» در سال ۱۹۸۸ اشاره کرد. این کتاب توسط سلمان رشدی، نویسنده انگلیسی-هندی نگاشته شد که اعتراض شدید مسلمانان جهان را برانگیخت و حکم ارتداد او از سوی امام خمینی (ره) صادر شد.

ریشه­ های هتاکی
برای واکاوی ریشه رفتار‌های غیرانسانی و توهین آمیز برخی از افراد نسبت به ساحت قرآن کریم در سایه سار حمایت دولت‌های غربی باید محور‌های ذیل را مدنظر قرار داد:

بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، ضدیت با اسلام و اسلام‌هراسی در جوامع غربی بسیار افزایش یافته است. تحلیل محتوایی رسانه‌ها و اظهارات برخی از مقامات غربی نشان‌گر آن است که آن‌ها تلاش دارند با برجسته کردن اقدامات بر خی گروه‌های افراطی، مذهب اسلام را به عنوان یک تهدید علیه غرب مطرح سازند و با کمک رسانه‌های گروهی تلاش می‌شود با طرح اسلام به عنوان یک تهدید، شکل‌دهی هویت غربی را این بار به ضرر مسلمانان رقم بزنند.
اقدامات اسلام ستیزانه و اهانت به قرآن کریم، علاوه بر مسائل سیاسی، جنبه ایدئولوژیک دارد. به گزارش «مرکز تحقیقات پیو» (Pew Research Center) واقع در واشنگتن که به ارائه گزارشات آماری در خصوص نگرش‌ها در سراسر دنیا می‌پردازد، جمعیت مسلمانان اروپا سال به سال در حال افزایش است. به گزارش این مرکز آمریکایی، جمعیت مسلمانان اروپا از ۶ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ به تعداد ۴۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ رسیده است. «پیو» در سال ۲۰۱۱ براساس روند افزایش جمعیت مسلمانان پیش بینی کرده بود که مسلمانان اروپا در سال ۲۰۲۰ به ۵۱ میلیون نفر می‌رسد و این عدد در سال ۲۰۲۳ به ۵۸ میلیون نفر خواهد رسید. براساس آمار‌ها و پیش بینی‌های نزدیک به واقعیت، جمعیت مسلمان در اروپا، رشد شتابانی دارد و در میان کشور‌های اروپایی، سوئد و فرانسه در رتبه‌های نخست قرار دارند. بر این اساس می‌توان گفت که افزایش اقدامات اسلام ستیزی با حمایت دولت‌های اروپایی و اهانت به مقدسات دین اسلام، با هدف مقابله با رشد شتابان جمعیت مسلمانان صورت گرفته است.
پروژه عادی سازی در سرزمین‌های اسلامی یکی از طراحی‌های اصلی دشمنان اسلام ناب محمدی است. در این پروژه عادی سازی باید ناهنجاری‌ها از دیدگاه مسلمانان به امری طبیعی بدل شود تا از این طریق شرایط برای اهداف اعلامی آنان در محیط مسلمانان مهیا شود. یکی از مهم‌ترین اقدامات آنان توهین به قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) است و از بعد سیاسی نیز خواهان عادی سازی حضور و روابط با رژیم اشغالگر قدس با کشور‌های مسلمان مخصوصا در منطقه غرب آسیا هستیم.


راهکار‌های مقابله با اسلام هراسی
تحریم اقتصادی دولت‌های هتاک: جمعیت مسلمانان در سطح جهان بسیار قابل ملاحظه است و باید این جمعیت رفتار‌های اقتصادی مبتنی بر هنجار‌های دینی داشته باشند. تحریم اقتصادی از مهم‌ترین رفتار‌های امت گرایانه است. در مورد اخیر با تحریم اقتصادی سوئد باید مدنظر قرار بگیرد. این تحریم شامل لغو ۵ میلیارد از مبادلات تجاری استکهلم با کشور‌های عربی و کشور‌های اسلامی غیر عرب و همچنین از بین رفتن ۱۰ میلیارد سرمایه‌گذاری‌های متقابل با جهان اسلام خواهد شد. این ابزار تنبیهی، درس عبرت خوبی برای کشور‌هایی خواهد شد که در آن‌ها به قرآن کریم و دین مبین اسلام توهین می‌شود؛ ما تاکید داریم که این یک سلاح بسیار مؤثر است.
تقویت مبادلات درون تمدنی جهت تضعیف و برخورد جریان‌های افراطی، پیشگیری و مقابله با تروریسم، تبلیغ حقوق بشر اسلامی و توسعه وحدت اسلامی از طریق توسعه ارتباطات درونی و بیرونی باید مدنظر کشور‌های اسلامی قرار بگیرد. امروز جهان اسلام بیش از بیش به تقویت راهبرد وحدت نیاز دارد. بحث هایی، چون آزادسازی قدس شریف مبادلات درون تمدنی را تقویت خواهد کرد. مسلما تا زمانی که اختلاف­های درونی جهان اسلام وجود داشته باشد، به همان اندازه اسلام هراسی در غرب گسترش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر هیچ مولفه و مشخصه‌ای به اندازه درگیری‌های درونی در جهان اسلام به تشدید اسلام هراسی در غرب کمک نمی‌کند بنابراین بایستی با هر سازوکاری مانع انشقاق در بدنه جهان اسلام شد.
ارتقا رفتار‌های اعتراضی در مناسک جمعی مسلمانان باید محور اصلی تقابل با توهین‌ها باشد. حضور میلیون­ها مسلمان در حج، نماز‌های عید فطر و قربان و همچنین راهپیمایی نظیر روز قدس باید اصلی‌ترین مسیر برای اقدامات جمعی با شعار مشترک در برابر جریان اسلام هراس باشد.

مائده محمدی زاده

ارسال نظرات