پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
31 شهريور 1397 - 14:53

از عاشورا تا ۸ سال دفاع مقدس

ایام عزاداری سرور و سالاران شهیدان حضرت اباعبدالله (ع) ثمرات و برکات بسیاری را چه از لحاظ فردی و چه از لحاظ اجتماعی به دنبال دارد
کد خبر : 1454
پایگاه رهنما :

ایام عزاداری سرور و سالاران شهیدان حضرت اباعبدالله (ع) ثمرات و برکات بسیاری را چه از لحاظ فردی و چه از لحاظ اجتماعی به دنبال دارد، چرا که این موضوع مربوط به شخص یا گروه و یا حتی دین خاصی نیست بلکه برای همه انسان‌ها باهر تفکر و مکتبی که باشند قابل استفاده و بهره برداری است. دشمنان اسلام از هر حربه و ابزاری استفاده کرده اند تا جریان عاشورا را کمرنگ کنند و حتی به انحراف بکشانند، تا اینکه اثرات و نتایجی را که به دنبال دارد را به حداقل برساند، با این حال با وجود این همه تخریب‌ها که نسبت به حادثه عاشورا اتفاق افتاده است همچنان قیام امام حسین (علیه السلام) تاثیرات خود را در جوامع بشری گداشته و ملت ایران به تبعیت از فرهنگ عاشورا، در دوران ۸ سال دفاع مقدس از خاک مقدس ایران دفاع کرده و با عزت و اقتدار اجازه نداده حتی یک وجب از خاک مقدس کشورمان به اشغال بیگانه درآید. ۸ سال دفاع مقدس نشان داد که فرهنگ عاشورا زنده است و تنها راه عزت و اقتدار، الگوگیری جوامع بشری از این فرهنگ می‌باشد. از سوی دیگر رونق روزافزون عزاداری و مرثیه سرایی در دهه اول محرم نشان داد که تلاش ظالمان در طول تاریخ برای کمرنگ کردن عاشورا نتیجه معکوس با خود به همراه داشته است. به هر روی علاوه بر عزت و اقتداری که فرهنگ عاشورا بواسطه ۸ سال دفاع مقدس برای جامعه ایرانی به همراه داشته است، در اینجا نمونه‌هایی از دستاورد‌های دهه محرم را به اختصار بیان می‌کنیم:
 
۱- تقویت وحدت ملی در سایه امام حسین (علیه السلام)؛ در جامعه ما بیشترین ظرفیت و مقبولیت اجتماعی در عزاداری اباعبدالله حسین (علیه السلام) است. شیعیان از هر فرقه یا گروهی که باشند، چپ یا راست و حتی بعضا ضد انقلاب، محرم که میشود، همه زیر خیمه اباعبدالله قرار گرفته و به عزاداری و نوحه‌خوانی می‌پردازند. همه ایشان را امام خود دانسته و برای ایشان به سر و سینه می‌زنند. در اینجا دیگر صحبتی از اختلافات حزبی و گروهی نیست، فقط غم و محبت حسین (علیه السلام) است، نه چیز دیگری؛ لذا قویترین عاملی که باعث وحدت میان مردم کشور ما می‌باشد جریان امام حسین (علیه‌السلام) و قیام عاشورا می‌باشد.

۲- معرفی اسلام ناب محمدی (صل الله علیه و آله) از جریان عاشورا؛ بدون شک اگر کسی میخواهد با احکام و مبانی اعتقادی و اخلاقی اسلام آشنا شود، با مطاله جریان عاشورا یک مجموعه کامل از اسلام ناب محمدی را مشاهده می‌کند. در عزاداری‌های امام حسین (علیه السلام) جلوه‌های مختلف جریان عاشورا بیان می‌شود و هر کسی بخواهد میتواند از جهات مختلف از این موضوع برای شناخت واقعی اسلام بهره برداری کند.

۳- بیداری مسلمانان در سایه عزاداری اباعبدالله حسین (علیه‌السلام)؛ یکی از اثرات مهم عزاداری اباعبدالله، تلنگر و بیداری افراد مختلف بشری است و این مهمترین ترسی است که دشمن از قیام عاشورا دارد. در سایه امام حسین (علیه‌السلام) است که مهمترین قیام‌های تاریخ به وقوع پیوسته است. مردم کشور‌های مختلف در سایه عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) با اهداف این قیام آشنا شده و میخواهند خود را در مسیر ایشان قرار بدهند، لذا زیر بار زور و ظلم دشمنان و کفار نرفته و آزادگی اباعبدالله را در کلامشان فریاد می‌زنند. (هیهات من الذله) شعار آزادگان و مستضعفان عالم است و انقلاب ما هم از این شعار به آغاز شد. این همه شمار شهدایی که در جنگ تحمیلی و الان در دفاع از حرم و جریان مقاومت اسلامی مشاهده می‌کنید همه دستاورد عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) است نه چیز دیگر، این قیام عاشورا است که مسلمانان را بیدار کرده و در مقابل کفر و استبداد مقاوم قرار داده است.

۴- دوری از گناهان به احترام محرم؛ محرم ماه حرمت است، ماه احترام است، از قدیم الایام احترام داشته، احترام آن فقط برای مسلمانان نیست بلکه ادیان دیگر هم به ایام محرم ارزش خاصی قائل هستند. آمار‌ها نشان از این دارد که در دهه اول ماه محرم درصد جرایم و تخلفات به طورت چشم گیری کاهش می‌یابد و این به احترام عاشورا است. اکثر افرادی که خلاف‌کار هستند به احترام امام حسین (علیه‌السلام) دست از کار‌های اشتباه خود می‌کشند و دهه اول محرم به دنبال گناه نمی‌روند. شرب خمر و دزدی نمی‌کنند، به دنبال فساد و مسائل اخلاقی نمی‌روند و به صورت کلی خود را وقف حضرت ابا عبدالله (ع) کرده و به حرمت عزای ایشان، خودشان را از گناهان دور نگه می‌دارند. ثمرات و نتایج عزای امام حسین (علیه السلام) باعث رعب و وحشت دشمنان اسلام شده است و به همین خاطر می‌خواهند جوانان را از این موضوع دور نگه دارند، ولی زهی خیال باطل که این عشق اباعبدالله حسین (ع) با خون و گوشت ملت ایران و سایر ملت‌های مسلمان و غسر مسلمان آمیخته شده و هیچ زمانی حرارت آن از قلوب خارج نخواهد شد.

ارسال نظرات