دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
30 خرداد 1402 - 11:21

دیپلماسی مقاومت بیخ گوش آمریکا

سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین در کنار دستاورد‌های سیاسی و همگرایی منطقه‌ای برای مقابله با یکجانبه‌گرایی، آغاز فصل جدیدی از مناسبات اقتصادی و تجاری با این کشور است
کد خبر : 14442

پایگاه رهنما:

رئیس‌جمهور در جریان سفری پنج‌روزه به آمریکای لاتین رفت؛ سفری به سرزمین مبارزان علیه استکبارآمریکایی. آمریکای لاتین سالیان طولانی در نبردی نابرابر با یکجانبه گرایی آمریکایی قرار گرفته است و تکاپوی سازمان¬های امنیتی جریان استکبار برای نابودی جنبش¬های مردمی در این منطقه جدی است. کشور ونزوئلا پرچم¬دار جدال جدی با یک¬جانبه گرایی آمریکایی محسوب می‌شود؛ سرزمینی که کودتا‌های آمریکایی تنها راهکار مقابله با قدرت مردمی بود هرچند به شکست انجامید.
«نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور، به شکل رسمی از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که در رأس هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به ونزوئلا سفر کرده است، استقبال کرد. در این مراسم جمعی از اقشار مختلف مردم کاراکاس نیز حضور داشتند و در بدو ورود رئیس‌جمهور اسلامی ایران به کاخ ریاست‌جمهوری با در دست داشتن پرچم‌های ایران و ونزوئلا از رئیس‌جمهور و هیأت عالی‌رتبه ایرانی استقبال کردند. پس از مذاکرات هیأت‌های دو کشور نیز مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در حضور رؤسای‌جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه ۱۹ سند و تفاهم نامه همکاری امضاء کردند. همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از جمله اسناد مهم امضاء شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود. سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین در کنار دستاورد‌های سیاسی و همگرایی منطقه‌ای برای مقابله با یکجانبه‌گرایی، آغاز فصل جدیدی از مناسبات اقتصادی و تجاری با این کشور است که باید به زودی منتظر آثار و نتایج اقتصادی آن در روابط دوجانبه و چندجانبه اقتصادی با این کشور‌ها باشیم.

خیلی‌ها از خدمات ژنرال سلیمانی خبر ندارند
دکتر رئیسی با اشاره به افزایش حجم تبادلات تجاری میان دو کشور از ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به بالای ۳ میلیارد دلار در حال حاضر افزود: حجم مبادلات تجاری فیمابین در گام اول به ۱۰ و در گام دوم به ۲۰ میلیارد دلار قابل افزایش است. رئیس‌جمهور امضای ۱۹ سند همکاری میان دو کشور در عرصه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، انرژی و علمی و فناوری را جلوه‌ای از اراده دو طرف برای گسترش روابط فیمابین توصیف و تصریح کرد: امیدوارم با اجرای این اسناد بتوانیم گام بلندی در ارتقای سطح روابط دو کشور برداریم. همچنین در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ونزوئلا، رؤسای جمهور دو کشور شهید حاج قاسم سلیمانی و سیمون بولیوار، سیاستمدار فقید ونزوئلایی را قهرمانان مبارزه با سلطه و امپریالیسم خواندند. مادورو با بیان اینکه ژنرال سلیمانی مرد بزرگی بود و خیلی‌ها از خدمات او خبر ندارند، اضافه کرد: چند سال پیش که به برخی زیرساخت‌های ونزوئلا از طرف آمریکا حمله سایبری وحشیانه‌ای شده بود، ژنرال سلیمانی به کمک ما آمد و هیئتی را مأمور شناسایی و برخورد با این حمله کرد. من به او ادای احترام می‌کنم و به‌زودی سردیس او را در مقبره سیمون بولیوار (رهبر آزادیبخش انقلاب‌های آمریکای لاتین) نصب و رونمایی می‌کنیم.

سرزمین مبارز
آمریکای لاتین در چهار دهه گذشته عمدتاً در موقعیت حمایت از انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت قرار داشته است و بیشتر دولت‌های آن گرایش به محور مقاومت و ضداستکبار دارند. رابطه ایران با دولت‌های انقلابی آمریکای لاتین برطرف‌کننده برخی نیاز‌های این منطقه و در مواردی بسیار کارساز بوده است. کمک‌های ایران به دولت ونزوئلا در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ و نیز به دولت نیکاراگوئه و «دانیل اورتگا» در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی خیلی تأ‌ثیرگذار بوده است. نام ایران در آمریکای لاتین توأم با واژگانی مثل اقتدار، صداقت و استمرار است و از این رو سطح پذیرش ایران در این منطقه از شیلی تا مکزیک بالاست و این می‌تواند دو وجه پیدا کند؛ وجه استفاده از بازار نیازمندی‌های این منطقه و وجه بهره‌گیری از منابع اولیه به منظور تکمیل چرخه صنعتی ایران و در نهایت رسیدن به «روابط راهبردی» با کشور‌های این منطقه. ضمن آن که به گفته آقای رئیسی در سفر اخیر به ونزوئلا؛ ملت ایران دوست دوران‌های سخت مردم ونزوئلا است.

ارتقای قدرت سرمایه گذاری برون مرزی
سرمایه‌گذاری برون مرزی کشور در حال افزایش است. سیاست‌گذاران به دنبال این امر هستند در صنایعی که کشور در آن به پیشرفت قابل توجهی دست یافته، صادرات و تولید داشته باشد. از همین رو چند وقتی است که فرصت برای حضور سرمایه‌گذاران در کشور‌های دوست و همسایه تسهیل شده است. از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، صادرات کالا و همکاری مشترک با کشور‌های همسایه در دستور کار قرار گرفت. بواسطه همین نگاه از سال ۱۴۰۰ تاکنون در صادرات رکورد‌های بسیار خوبی ثبت شد. اما دولت سیزدهم به افزایش همکاری‌های تجاری با کشور‌های همسایه بسنده نکرد و پس از آن همکاری مشترک با کشور‌های چین و روسیه در دستور کار قرار گرفت. در مقطع فعلی که البته زیرساخت آن از سال گذشته فراهم شده، دولت سیزدهم به سمت افزایش صادرات، تولید مشترک و سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور‌های آمریکای لاتین رفته است. با سفر آیت‌الله ابراهیم رئیسی به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه، گفتگو‌ها برای افزایش همکاری بخش خصوصی و به خصوص سرمایه‌گذاری ایرانیان در این کشور‌ها آغاز شده است. براساس آمار، حجم واردات سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا حدود ۳۰ میلیارد دلار است که با افزایش روابط این بازار بزرگ می‌تواند در اختیار تجار ایرانی قرار بگیرد. کارشناسان عنوان می‌کنند که سرمایه‌گذاری ایران در کشور‌های مختلف و به خصوص آمریکای لاتین که متشکل از ۲۳ کشور با جمعیت حدود ۷۰۰ میلیون نفر می‌باشد، بسیار حائز اهمیت است.

برگشت به روز‌های اوج
در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب‌شده یعنی وارد کشور شده و سرمایه‌گذاری خارجی قطعی در کشور انجام شده است؛ اما از این رقم ۲۷۶ میلیون دلار آن در دولت سیزدهم و فقط ۶۴ میلیون دلار آن در ۴ ماه نخست سال بوده که دولت قبلی عهده‌دار مسئولیت بود. در جمع بندی باید عنوان کرد که روابط ایران با کشور‌های امریکای لاتین همواره با فراز و فرود‌هایی همراه بوده که روز‌های اوج آن در دولت‌های نهم و دهم بوده است. میزان مبادلات تجاری ایران و امریکای لاتین در سال ۱۳۷۹ حدود ۹۰۰ میلیون دلار بود و در ماه‌های آخر فعالیت احمدی‌نژاد به نزدیک ۴ میلیارد دلار رسید. در ادامه روابط و همکاری‌های مشترک در دولت یازدهم و دوازدهم عمق بسیار کمتری پیدا کرد و حتی در برخی از مواقع متوقف شد. اما دولت سیزدهم درصدد توسعه مناسبات با کشور‌های امریکای لاتین و تحقق عدد تجاری بیش از ۲۰ میلیارد دلار است. حانیه میرحاجتی

ارسال نظرات