پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
24 خرداد 1402 - 12:02

«حشد الشعبی» افتخار و غرور ملی عراق

آمریکا با فشارهای سیاسی سعی داشت حشدالشعبی را منحل کرده و برنامه‌های شکست خورده خود در عراق را اجرایی کند اما این گروه مردمی به دلیل پیروزی در برابر داعش اکنون در نهمین سال تاسیس خود، چنان در دل مردم و مسئولین عراقی جا باز کرده که امنیت کشورشان را مدیون این نیروها می‌دانند.
کد خبر : 14413

پایگاه رهنما:

۱۳ ژوئن سالگرد تاسیس حشدالشعبی عراق است که سال ۲۰۱۴ دهها هزار نفر در پاسخ به فتوای آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجعیت عالیقدر شیعیان برای مقابله با گروه تروریستی داعش راهی جبهه‌های نبرد شدند و در در نهایت توانستند این گروه را به زانو درآورده و ریشه آنرا در این سرزمین بخشکانند. امسال هم طبق روال گذشته، عراقیها در نهمین سالگرد تاسیس این نیروی مردمی، با به اهتزاز درآوردن پرچم حشد الشعبی با راه اندازی کارناوال‌های شادی این روز را گرامی داشتند.

مقامات عراقی هم به نوبه خود از خدماتی که حشد الشعبی انجام داده قدردانی کردند. محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق با یادآوری حماسه‌های قهرمانانه نیروهای حشد الشعبی سالروز تشکیل این هیئت را تبریک گفت و تاکید کرد که دولت در حال تصویب قانون بازنشستگی نظامی برای تضمین حقوق اعضای نیروهای امنیتی از جمله حشدالشعبی است. عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق هم از قهرمانان مبارزه با تروریسم تمجید کرد و گفت که تشکیل حشدالشعبی نقطه عطفی مهم در متحد کردن صفوف مقاومت و بیرون راندن داعش و آزادی شهرها و روستاهای عراقی در شرایط بسیار دشوار بود. سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت:«فتوای آیت‌الله سیستاتی باعث شد که مردم عراق زیر پرچمی واحد و با نظری یکسان به برکندن تاریکی و زیر پا نهادن گروه تروریستی داعش اقدام کنند».  

خالد الملا، رئیس علمای اهل سنت عراق هم در سخنانی تاکید کرد:«داعش درحال پیشروی بود بطوریکه اگر باران با برکت الحشد الشعبی بر آن نمی‌بارید چیزی از دولت و پارلمان عراق باقی نمی‌ماند». خالد الملا فتوای آیت‌الله سیستانی را فتوایی مبارک از سوی مردی مبارک خواند که باعث شد عراق در میدان جهاد یکدست و هماهنگ بشود.   

حشدالشعبی در ابتدا یک گروه متشکل از شیعیان و سنی‌ها بود اما به مروز گروههای جدیدی از دل آن بیرون آمدن و اکنون 67 گروه تحت فرماندهی مشترک به انجام وظایف خود مشغول هستند. برخلاف دشمنان که مدعی هستند حشدالشعبی فقط شامل شیعیان عراق ایت و دیگر قومیتها و مذاهب در آن حضور ندارند اما «الحشد العشائری»، متشکل از نیروهای سنی مذهب، «تیپ بابلیون» شامل مسیحیان، همچنین تیپ‌های کوچک متشکل از ایزدی‌ها، شبک‌ها، ترکمن‌ها هم در این گروه سازمان یافته عضویت دارند.

محبوبیت روز افزون حشدالشعبی در بین عراقیها درحالی است که مقامات آمریکایی که قدرت‌گیری گروههای مقاومت را تهدیدی برای مافع جاه‌طلبانه خود می‌دانستند پس از اعلام پایان داعش در عراق مدعی بودند بسیج مردمی هم فعالیت خود را به سرانجام رسانده و باید منحل شود، اما پارلمان عراق در آذرماه ۱۳۹۵ قانون حمایت از نیروهای حشد الشعبی را تصویب کرد که بر اساس آن این گروه رسماً به یک نهاد قانونی تبدیل شد و جزئی از ساختار ارتش به ‌شمار می‌رود.  

در حال حاضر، تامین بخش زیادی از امنیت عراق به نیروهای حشدالشعبی سپرده شده است و روز به روز این گروه قدرتمندتر می‌شود و با دستاوردهایی که در عرصه نظامی به دست آورده است، حکم یک ارتش قدرتمندتر را دارد که خواب را بر کاخ سفیدنشینان حرام کرده است. رهبران حشدالشعبی بارها به آمریکاییها هشدار داده‌اند اگر خاک عراق را ترک نکنند برای بیرون راندن اشغالگران به زور متوسل خواهند شد و چندین حمله راکتی را هم به پایگاههای نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند. به همین دلیل مقامات کاخ سفید، از ابزارهای فشار خود استفاده می‌کنند تا شاید بتوانند دولتمردان بغداد را به کاهش قدرت حشدالشعبی وادار کنند اما این گروهها چنان با ساختارهای امنیتی عراق عجین شده‌اند که کنار زدن آنها دیگر غیرممکن است.  

جدا از قدرت نظامی، نمایندگان وابسته به بسیج مردمی هم اکثریت کرسی‌‌های پارلمان را در اختیار دارند و در عرصه سیاسی هم چتر حمایتی خود را بر سر عراقیها گسترانده‌اند و خروج از انسداد سیاسی طولانی هم حاصل تلاش جریانهای سیاسی شیعی بود که با ابتکارهای خود موفق شدند، رئیس جمهور و نخست وزیر را انتخاب کنند.

 

پیروزیهایی که فراموش نمی‌شود

اگرچه آمریکا و اذناب آن در منطقه همواره سعی کرده‌اند تا حشدالشعبی را عامل نابسامانی و هرج و مرج در داخل عراق نشان دهند اما کارنامه فداکاریهای این جنبش مردمی در برابر گروههای تروریستی چنان درخشان است که تاریخ آنرا فراموش نخواهد کرد.

با وجود سنگ‌اندازی جبهه عبری-عربی-غربی در مسیر آزادسازی اراضی اشغالی عراق از دست داعش، اما نیروهای حشدالشعبی در مدت سه سال این گروه تحت حمایت غرب را سرکوب کردند و اکنون خبری از جولان تکفیریها در عراق نیست و امنیت نسبی که در این کشور برقرار شده، مرهون زحمات و رشادتهای دلیرمردانی است که با لبیک به فتوای مرجیعیت دینی خود راهی جبهه‌های نبرد با تکفیریها شدند. با وجود اعلام پایان داعش در دسامبر 2017، نیروهای حشدالشعبی دست از مبارزه برنداشته و همچنان برای کشف لانه‌های مخفی داعشی‌های فراری تلاش می‌کنند و در دو سال گذشته موفقیتهای زیادی را کسب کرده‌اند.  

در این مدت نیروهای بسیج مردمی، عملیاتهای گسترده‌ای را در استانهای دیالی، صلاح‌الدین و نینوی انجام داده‌اند که طی آن صدها داعشی به هلاکت رسیده و تعدادی از سرکردگان این گروه تروریستی از جمله «ضرغام ابو حیدر» معروف به قصاب جنایت اسپایکر دستگیر شده‌اند. عملیات حشدالشعبی حتی به بازرسی خانه به خانه در برخی مناطق عراق که احتمال پنهان شدن داعشی‌ها در آن وجود دارد، نیز کشیده شده است و نشان می‌دهد نیروهای مقاومت عزم خود را جزم کرده‌اند تا عراق را برای همیشه از تکفیریها پاکسازی کنند.

به لطف همین اقدامات شبانه روزی مقاومت است که تروریستهای داعش دیگر مجالی برای جولان در شهرهای عراق پیدا نمی‌کنند و حتی در مراسم پیاده روی باشکوه اربعین حسینی (ع) که هر ساله میلیونها دلداده اباعبدالله الحسین، راهی کربلا می‌شوند نمی‌توانند در بین این جمعیت انبوه هم عملیات تروریستی انجام دهند، چرا که هر گونه تحرکات تکفیریها از دید حشدالشعبی مغفول نمی‌ماند و همه طرحهای تروریستی قبل از اجرا کشف و خنثی می‌شود.

 

تنها تجربه موفق در برابر تروریسم

حشدالشعبی تنها تجربه موفق در جهان است که توانسته تروریستهای مخوف داعش را نابود کند و موفقیتهای آن می‌تواند سرمشقی برای سایر کشورها باشد. تروریستها در یک دهه گذشته در بسیاری از مناطق جهان سر برآوردند و دولتهای محلی با وجود در اختیار داشتن تجهیزات نظامی ولی در برابر این گروهها ناتوان بوده‌اند. امروزه، داعش شاخه خراسان در افغانستان، دوباره در حال احیا شدن و برخلاف ادعای مقامات طالبان مبنی بر نابودی تروریستها، اما این گروه دامنه عملیات تروریستی خود را توسعه داده است.

در نیجریه هم تروریستهای بوکوحرام که با داعش اعلام بیعت کردند، سالهاست آرامش را از مردم این کشور گرفته‌اند و دولت توان رویارویی با این گروه کوچک را ندارد. در سوریه هم با اینکه نیروهای مقاومت موفق شدند داعش را شکست دهند اما همچنان دهها گروه کوچک و بزرگ در استان ادلب سنگر گرفته‌اند و به طور کامل طومار تروریسم در این کشور پیچیده نشده است. لذا، تلاش دشمنان برای ناکارآمد نشان دادن حشدالشعبی و متهم کردن آن به ناامن سازی در عراق جفا در حق گروههای مقاومت و ملت عراق است و وجود این نیروها حتی برای امنیت منطقه هم ضروری است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات