دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
17 خرداد 1402 - 11:25
از خوشحالی دوستان تا شیطنت غربی‌ها و وحشت صهیونیست‌ها

رسانه‌های خارجی خبر موشک هایپرسونیک ایرانی را چگونه پوشش دادند؟

رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح» که قدرت بازدارندگی ایران را در منطقه و جهان ارتقا داد، بلافاصله به تیر اول رسانه‌های جهان تبدیل شد و صهیونیست‌ها بیش از همه از این مسئله ابراز نگرانی کردند که فقط ۴۰۰ ثانیه، برای فرار از دست این موشک مهلت دارند.
کد خبر : 14350

پایگاه رهنما:

 پیشرفتهای تسلیحاتی ایران مثل همیشه در بین دوستان و دشمنان واکنشهای متفاوتی داشته است و بسیاری از رسانه‌های منطقه از این توانمندی استقبال کرده‌اند اما غربیها و صهیونیست‌ها به شدت از این مسئله دچار  وحشت شده‌اند. این بار هم رونمایی از موشک هایپرسونیک، «فتاح» که قادر است در خارج از جو زمین حرکت کرده و هدف خود را با سرعت 13 ماخ در ساعت و به طور دقیق هدف قرار دهد، در رسانه‌های منطقه و غربی و صهیونیستی بازتاب گسترده‌ای داشت.   

 

 

شبکه المیادین در خبری رونمایی از این موشک را دستاورد بزرگی در عرصه تسلیحاتی توصیف کرد و نوشت:«ایران از اولین موشک بالستیک مافوق صوت خود به نام فتاح رونمایی کرد که قادر به دور زدن سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته است».  

شبکه سعودی العربیه هم با تیتر «رونمایی ایران از نخستین موشک هایپرسونیک موسوم به فتاح» به این موشک پرداخت و نوشت:«انتشار رسمی این خبر احتمالاً نگرانی غرب درباره توانمندی‌های موشکی تهران را تشدید خواهد کرد».

 

 

شبکه الجزیره نیز اعلام کرد:«سپاه ایران با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران موشک فراصوت «فتاح» و توانایی‌های خود را به نمایش گذاشت».

سایت میدل ایست آی، هم با اشاره به رونمایی از این موشک گفت:«در سال‌های اخیر، پایگاههای موشکی ایران به یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین مراکز در خاورمیانه تبدیل شده است».

شبکه المنار هم نوشت که ایران با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور این کشور از موشک فراصوت هایپرسونیک «فتاح» رونمایی کرد.

پایگاه خبری النشره نیز نوشت که ایران با حضور سید ابراهیم رئیسی از موشک فراصوتی هایپرسونیک به نام «فتاح» رونمایی کرد.

همچنین روزنامه القدس العربی با انتشار تصاویری نوشت که ایران از اولین موشک بالستیک فراصوتی خود به نام «فتاح» رونمایی کرد. این روزنامه نوشت که در مراسم رونمایی از این موشک سید ابراهیم رئیسی و تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه حضور داشتند.

خبرگزاری وطن نیز در تیتری نوشت که ایران از اولین موشک بالستیک فراصوتی خود رونمایی کرد. این رسانه در ادامه به خصوصیات این موشک پرداخت.

شبکه اسکای نیوز عربی نیز با انتشار تصاویری نوشت که ایران با حضور ابراهیم رئیسی از «بزرگ ترین دستاورد نظامی» خود که موشک فراصوت «فتاح» است، رونمایی کرد.

 

صدای خروش مافوق صوت ایران در رسانه‌های غربی

دستاورد بزرگ نظامی جدید ایران در میان رسانه‌های غربی نیز بازتاب گسترده ای داشت و این رسانه ها به صورت غرض ورزانه سعی کردند توانمندی دفاعی جدید ایران را به عنوان تهدید علیه صلح و ثبات بین المللی نشان دهند. 

خبرگزاری رویترز، در خبری با بازتاب مراسم رونمایی از این موشک و همچنین اظهارات مقامات نیروی هوافضای سپاه نوشت:«نگرانی‌ها درباره موشک‌های بالستیک ایران، به تصمیم سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای خارج شدن از توافق هسته‌ای تهران موسوم به «برجام» دامن زد. ایران گفته است که برنامه موشکی دفاعی خود را بیشتر توسعه خواهد داد اما این اقدام احتمالاً نگرانی‌های غرب در مورد توانایی‌های موشکی تهران را تشدید خواهد کرد».

شبکه یواس‌نیوز نیز از رونمایی ایران از موشک نسل جدید تهران خبر داد و نوشت:«موشک‌های هایپرسونیک قادرند دست کم پنج برابر سریع‌تر از سرعت صوت و در مسیری پرپیچ‌وخم پرواز کنند؛ قابلیتی که رهگیری آن را دشوار می‌کند».

خبرگزاری آمریکایی یونایتدپرس، به دنبال رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح، گزارشی درباره نگرانی واشنگتن در خصوص ناتوانی در برابر این موشک‌ها منتشر کرد. طبق این گزارش، مقامات دفاعی آمریکا هشدار داده‌اند که تسلیحات هایپرسونیک توسط سامانه‌های زمینی و فضایی موجود قابل شناسایی و ردیابی نیستند و این کشور هم سامانه‌های دفاعی برای مقابله با موشک‌های هایپرسونیک ندارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در گزارشی به تشریح جزییات این موشک هایپرسونیک پرداخت و نوشت:«موشک مذکور می‌تواند از هر سیستم دفاع موشکی منطقه‌ای عبور کند».

یاهونیوز نیز نوشت:«ایران از موشکی مافوق صوت پرده‌برداری کرد که می‌تواند در میان تنش با آمریکا، پدافند هوایی را شکست دهد».

 

 

روزنامه گاردین نیز نوشت: تسلیحات مافوق صوت که با سرعتی بیش از ۵ ماخ یا پنج برابر سرعت صوت پرواز می کنند، به دلیل سرعت و قدرت مانور خود می‌توانند چالش‌های مهمی برای سیستم‌های دفاع موشکی ایجاد کنند».

شبکه ای‌بی‌سی نیوزهم نوشت:«موشک فتاح تا 1400 کیلومتر برد خواهد داشت».

روزنامه سان هم در گزارشی نوشت:«رونمایی از این موشک با توجه به توانایی‌های آن، تهدیدی وحشتناک برای غرب است. علیرغم تحریم‌های بین‌المللی، تهران توانسته صنعت تسلیحاتی قابل توجهی را توسعه دهد که می‌تواند تجهیزات نظامی را به متحدانی مانند روسیه صادر کند که این کار را رد کرده است».

 

وحشت صهیونیست‌ها از فتاح

از سوی دیگر، رسانه‌های صهیونیستی که به خوبی می‌دانند هر گونه تسلیحات ساخت ایران بیش از همه تهدیدی علیه سرزمینهای اشغالی استف موشک هایپرسونیک فتاح را هم در این راستا ارزیابی کردند.   

 

 

روزنامه جروزالم پست، با بازتاب رونمایی از موشک فتاح، نقل قول سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه را منتشر کرد و نوشت:«موشک هایپرسونیک فتاح می‌تواند ظرف ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل برسد. پیش از این، آمریکا، روسیه، چین و کره شمالی موشک‌های مافوق صوت را با موفقیت آزمایش کرده‌اند».

 

 

رسانه صهیونیستی I24 news در گزارشی نوشت:«ایران برای اولین بار از موشک مافوق صوت «فتاح» با حضور رئیس جمهور رونمایی کرد. موشک ایرانی "فتاح" بردی معادل ۱۴۰۰ کیلومتر دارد و از ویژگی‌های آن سرعت بسیار بالا و توانایی اختفا و مانور در برابر پدافند هوایی است».

روزنامه هاآرتص نیز نوشت:«رونمایی از این موشک نگرانی‌های غرب را در مورد توانایی‌های موشکی تهران تشدید می‌کند».

بیزینس ریکوردر نیز در گزارشی ضمن اشاره به رونمایی از موشک فتاح، نوشت:«موشک‌های هایپرسونیک می‌توانند حداقل ۵ برابر سریعتر از سرعت صوت و در یک مسیر پیچیده پرواز کنند که این موضوع رهگیری آن‌ها را دشوار می‌کند».

پایگاه کردل هم نوشت:«بر اساس گزارش این رسانه، این موشک که فتاح نام دارد، بردی معادل هزار و ۴۰۰ کیلومتر داشته و می‌تواند با سرعت ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند؛ مقامات می‌گویند که این موشک می‌تواند سیستم‌های دفاعی آمریکا و اسرائیل از جمله گنبد آهنین را دور بزند».

منبع: الوقت

ارسال نظرات