جمعه ؛ 30 شهريور 1403
11 خرداد 1402 - 10:38
گزارشی از یک حقیقت جاویدان

خورشید بی غروب

۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ بود که با بارقه های آن، اولین سند قیام حضرت روح الله عیان شد، آنجا که با آیه «تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» (سبا_۳۴) قیام را سال ها قبل شروع کرد و ۱۵ خرداد اولین شکوفه های این قیام شکفت و ۱۵ سال طول کشید تا ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ به ثمر بنشیند.
کد خبر : 14313

پایگاه رهنما:

اما همه ماجرا به این سادگی نبود. باید حدود هزار سال به عقب بازگشت، آنجایی که امام زمان حضرت مهدی (عج) در مرقومه ای، یکی از مهمترین مسائل شیعه در هزار سال آینده را تبیین فرمودند.امام خمینی(ره)درباره این موضوع در کتاب ولایت فقیه چنین نوشتند: «اسحاق بن يعقوب‌، نامه‌اى براى حضرت ولی عصر (عج) مى‌نويسد، و از مشكلاتى كه برايش رخ داده سؤال مى‌كند. و محمد بن عثمان عمری، نماينده آن حضرت، نامه را مى‌رساند. جواب نامه به خط مبارك صادر مى‌شود كه «... در حوادث و پيشامدها به راویان حدیث ما رجوع كنيد، زيرا آنان حجت من بر شمايند، و من حجت خدايم ...»

  • شروع تاریخ نوین در حیات شیعه

این مبدأ شروع تاریخی نوین در حیات شیعه پس از دوران امامت امامان حاضر و غیبت صغری بود. غیبت کبری با این حکم آغاز و نواب عام امام زمان(ع) حکم جهاد دریافت کردند. البته در میان عالمان شیعه در کیفیت اختیارات نائبان، اختلافاتی وجود داشت اما عمده عالمان معتقدند که در هر زمان یک عالم شیعه شاخص به عنوان ولی فقیه زمان حضور داشته و تا پیش از امام خمینی (ره) ۵۹ زعیم شیعه در طول  بیش از هزار سال، جریان شیعه را هدایت فرمودند.

حال بیش از هزار سال از آن توقیع گذشته و در ایران ولی فقیه زمان با اتکا به مردم کشورش علم قیام را بلند کرد تا ۲۲بهمن ۱۳۵۷ استقرار حکومت الهی بر ایران رسماً اعلام شود.

پیروزی انقلاب اسلامی یک انفجار بود، انفجاری که دو جبهه شرق و غرب را به شدت تکان داد. علت را باید علم کردن شعار نه شرقی، نه غربی توسط امام خمینی(ره)در میانه جنگ سرد دانست. لذا از همان لحظات ابتدایی هر دو قطب باطل قدرت علیه انقلاب اسلامی اقدامات براندازانه را آغاز کردند. نمود آن در حمایت جدی از جدایی طلبی و تجزیه ایران بود. تقویت گروه های انحرافی و مسلح و اقدامات تروریستی، نفوذ و کودتا و از همه مهمتر تجاوز سراسری ارتش بعث عراق به نیابت از همه دنیا وقایع مهمی بود که امام خمینی(ره) با اندیشه الهی و نگاه ولایی به سادگی از همه این مشکلات عبور می‌کرد و مردم را عبور می‌داد تا جایی که در برابر تهاجم سراسری صدام تعبیر «احمقی آمده و سنگی انداخته را بکار برد»، حتی یک سال ابتدایی جنگ را با وجود مشکلات بسیار شدید داخلی از جمله حضور فردی خائن همچون بنی صدر در راس امور کشور پیش برد و صد البته هر روز که از پیروزی انقلاب دورتر می‌شدیم شاهد تنومندتر شدن این نهال بودیم. انقلاب اسلامی با هدایت امام خمینی (ره) ارزش هایش را حفظ و توسعه داد. دفاع مقدس البته نقش شتاب دهندگی را داشت و به تعبیر امام خمینی(ره) در پیامشان به مناسبت پایان جنگ و پذیرش قطعنامه تعابیری همچون ما در جنگ ابهت ابرقدرت ها را شکستیم، انقلاب را صادر کردیم و... داشتند.

  • تداوم خط ولایت

اما زعامت امام خمینی (ره) بر حکومت اسلامی دیری نپایید و سخت ترین و تلخ ترین واقعه تاریخ انقلاب اسلامی ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ به وقوع پیوست. اما دیری نپایید که در پرتو حرکت و نهضت زعمای شیعه در دوران غیبت کبری این بار در امری بی سابقه در قالب ساختار حکومت اسلامی، تجمع علمای شیعه برای کشف نصب الهی، سازمان دهی شده و به موقع صورت گرفت. امام خمینی(ره) برای موضوع کشف نصب الهی که پیش از این در تجمع علمای شیعه اتفاق می افتاد ساختار مجلس خبرگان رهبری را پیش بینی کرده بودند و همین مجلس در یک اتفاق شگفت انگیز و بصورت کاملا مستند، بر موضوع کشف نصب الهی صحه گذاشت، آنجا که در آخرین ساعت جلسات همه نگاه ها به سمت نائب بر حق امام خمینی(ره) متمرکز شد و از همان زمان امام سید علی حسینی  خامنه ای (مدظله العالی) بر مستند زعامت امت اسلام نشست و به عنوان ولی فقیه، حکومت را به دست گرفت.

حالا در میان همه انبیاء، ائمه و نائبان امام زمان (ع) این امام خامنه ای(مدظله العالی) است که بیش از سی سال زمام حکومت الهی را در دست دارد، چیزی که نه در زمان حضرت موسی(ع) نه در زمان حضرات ائمه داود و سلیمان(ع)و نه در دوران پیامبر اعظم صل الله علیه وآله در تاریخ نبوت سابقه نداشت و نه در تاریخ امامت که تنها امیرالمومنین علی(ع)کمتر از پنج سال حکومت کردند و حکومت امام حسن(ع)شش ماه طول کشید، اما زعامت و حاکمیت دو ولی فقیه زمان پس از انقلاب اسلامی عمری بیش از 44 سال پیدا کرده که تنها امام خامنه ای(مدظله العالی) 34 سال از عمر زعامتشان بر مسند حکومت اسلامی بر اساس اصل ولایت مطلقه فقیه می گذرد.

  • اهداف پنجگانه انقلاب اسلامی و افق پیش رو

زعامت امام خامنه ای(مدظله العالی) اما متفاوت از دوران امام خمینی(ره) بود. چراکه دوران ده سال ابتدایی انقلاب دوران ضرورت ها بود و بعد از آن تازه دوران ساختار سازی و شکل دهی به حکومت اسلامی بود.

اگرچه ساختار قانون اساسی به خوبی شکل گرفته بود، اما نظام سازی، فرایندی طولانی مدت و زمان بر بود، بر این اساس امام خامنه ای(مدظله العالی)  با تدبیر دقیق پیگیر ایجاد فرآیندهای لازم بودند و با هدایت های گاه و بیگاه علما، دانشمندان، اندیشمندان و مسئولان را در حرکت به سمت الگوی مطلوب حکومت مردم سالاری دینی رهنمون می‌فرمودند و این روند ادامه دارد. از مهمترین و راهبردی ترین هدایت های ایشان بیان مراحل پنج گانه انقلاب اسلامی بود که نشان می‌داد دوران زعامت ایشان در مرحله سوم انقلاب یعنی استقرار دولت اسلامی قرار دارد و لازمه ورود به مرحله چهارم و ایجاد جامعه اسلامی تحقق الزاماتی است که شاید سخت ترین مرحله گذار در این فرایند است. یکی از الزامات مهم آن قدرت است، قدرت نرم، نیمه سخت و سخت است. به نظر می‌رسد در پرتو ولایت مداری، مدیران حوزه قدرت سخت بخش عمده ای از تدابیر ایشان در حوزه قدرت سخت محقق شده، اما در حوزه قدرت نیمه سخت و نرم به علت عدم توجه کافی مدیران مربوطه ضعف‌های بنیادین وجود دارد که نیاز به ترمیم و اصلاح دارد.

  • ایران؛ قلب مقاومت

ایران قلب جبهه نوین قدرت در منطقه است، اما ضعف های درونی مانع از تبلور بیشتر این قدرت می شود. یک الزام مهم الگوسازی است. الگو سازی جمهوری اسلامی از اقتصاد اسلامی نیازمند کار جهادی و اساسی است. لذا به صورت ویژه باید در حوزه نرم افزاری اداره جمهوری اسلامی در حوزه اقتصاد  کار جهادی کرد؛ چه اینکه سال هاست زعیم امت، اقتصاد را اولویت هر ساله دانسته اند و از فرهنگ هم غافل نبودند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به مدد عنایات الهی در نقطه کانونی قدرت جهان و قلب زمین قرار گرفته، نقطه اتصال امن و ارزان تجارت جهانی از شمال و جنوب و شرق و غرب ایران است. منابع سرشار انرژی و معدنی، منابع انسانی بسیار و... همه چیز برای جهش کشور در هندسه جدید قدرت در جهان و ایجاد قطب بزرگ قدرت فراهم است.چیزی که می‌تواند انقلاب اسلامی را به اهداف بلند خود نزدیک و نزدیک تر کند.

به هر صورت امروز اگر هم ضعفی در کشور دیده می شود در جاهایی است که انقلابی عمل نکردیم. اقتصاد کشور با اندیشه چهار نهله اقتصادی در دولت های مختلف اداره شده و تقریبا هر چهار نهله راه اصولی و بنیادین را نرفته اند. اصلاح پول ملی و ایجاد عدالت و قسط در توزیع ثروت عظیم کشور دو امر مهم از حوزه اقتصاد برای دست یافتن به اهداف تبیینی امام خامنه ای(مدظله العالی) برای کشور است. البته در این مسیر آینده بسیار روشن شده و حقانیت رهنمودهای ایشان بر همه اثبات گردیده و در آینده نزدیک شاهد دست یافتن به این مهم خواهیم بود؛ جایی که اهداف و تدابیر امامین انقلاب به صورت کامل محقق و دنیا، مهیای حضور امام معصوم(ع) خواهد بود. ان شاء الله

ارسال نظرات