پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
11 خرداد 1402 - 10:38

معماری دقیق امام خمینی(ره) در بنا نهادن انقلاب اسلامی

در سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به سراغ سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل سیاسی رفتیم تا برخی ابعاد فکری و ویژگی های بنیانگذار این انقلاب را بشنویم.
کد خبر : 14311
معماری دقیق امام خمینی(ره) در بنا نهادن انقلاب اسلامی

پایگاه رهنما:

پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، به نظر شما مهمترین ویژگی این انقلاب چه بوده است؟

پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ با رهبری امام خمینی(ره) نام ایران را در جهان بر سر زبان ها انداخت و ایران به عنوان تنها کشوری معرفی شد که بدون اتکا به قدرت های شرقی و غربی، انقلابی عظیم و دینی را رقم می زند. امام خمینی(ره) احیای واقعی اسلام ناب محمدی بودند و در زمانه‌ای که کشورهای مسلمان تنها ظاهری از اسلام را از خود نشان می دادند امام راحل با برقراری یک حکومت دینی بر پایه مردم سالاری دینی اسلام را به روح و کالبد زندگی مردم دمید و همین موضوع باعث شد که مردم ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس از خود جانفشانی های بسیار زیادی را به منصه ظهور برسانند. جمهوریت، مردم سالاری و اتکا به آموزه‌های دینی، از خصوصیات و ویژگی‌های ممتاز و برجسته انقلاب اسلامی ایران است که امام راحل با یک معماری دقیق و حساب‌شده، بنای آن را نهادند. برگزاری بیش از ۴۰ دوره انتخابات طی چهار دهه گذشته و فرصت‌های پرشماری برای حضور میدانی مردم در صحنه، از جمله ویژگی های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که یک نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی است.

تفاوت اصلی انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها و همچنین تفاوت رهبری انقلاب اسلامی با رهبران سایر انقلاب‌ها در دنیا را در چه می‌بینید؟

امروز وقتی نام امام خمینی(ره) را در شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو کنیم می‌بینیم چه تعداد خبر، یادداشت، مصاحبه، میزگرد، مقاله، گزارش، کتاب، مجله، فیلم، نقاشی، شعر و... در جانبداری از امام نوشته شده است. البته از آن طرف هم هست؛ یعنی هنوز دشمنی با امام(ره) از سوی استکبار جهانی، منافقان در کشورهای اسلامی و عمله استکبار و ارتجاع در جاهای مختلف ادامه دارد و خود این هم یعنی امام(ره) زنده است وگرنه این حجم دشمنی پس از ارتحال ایشان معنی و مفهومی ندارد. برخلاف رهبران انقلاب های دنیا که تنها منفعت کشور خود را در نظر داشتند، شاهد بودیم که امام خمینی(ره) از همان قبل از دوران پیروزی انقلاب اسلامی، بسیار زیاد به فکر توسعه و بلوغ سایر کشورهای مسلمان نیز بودند و انقلاب اسلامی را مختص ایران نمی دانستند. امام راحل همواره راهبرد حمایت از مظلوم را در ذهن داشتند و در عرصه عمل نیز این را به اثبات رساندند.

اندیشه و‌ راهبرد امام خمینی(ره) در مورد کشورهای مسلمان منطقه چگونه بود؟

سیره و اندیشه حضرت امام خمینی(ره) و نحوه مواجهه ولایت فقیه با جنبش‌های استعماری، امری بسیار حائز اهمیت است. جایگاه والای حضرت امام خمینی(ره) نظام سلطه را در ابعاد مختلف تهدید کرد.

همانطور که بیش از سه دهه است که جایگاه والای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و تدابیر حکیمانه و دوراندیشانه ایشان، جایگاه نظام سلطه را در جهات مختلف به خطر انداخته است. نکته‌ای که امام راحل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی روی آن تأکید داشتند، بحث هسته‌های مقاومت بود و این مطلب تا قبل از آن مطرح نشده بود. در تمام هسته‌های مقاومت، آمریکا به عنوان شیطان بزرگ شناخته شد و براندازی نظام سلطه از نظر امام راحل به براندازی قدرت آمریکا در دنیا ترجمه‌‌ می‌شد. دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب تلاش داشت روند مبارزه با نظام سلطه را به چالش بکشد و بدنام کند و از همین روی امام راحل مبحث برادری اسلامی را مطرح و تأکید کردند ملت‌‌‌ها باید بر سرنوشت خود حاکم شوند؛  به طور کلی، اندیشه ولایت فقیه باعث شده است زنجیره موفقی از جنبش‌های مقاومت تشکیل شود که استقلال دارند و احساس عزت می‌کنند. گرچه انقلاب اسلامی ایران در گام نخست، حذف رژیم منحط شاهنشاهی در دستور کار قرار داد اما از همان آغاز، نفی نظام سلطه حاکم بر جهان را نیز دنبال می‌کرد و بشریت را به لزوم درانداختن «طرحی نو» در سطح جهان فرامی‌خواند و این فراخوان در طول دوران پس از انقلاب اسلامی استمرار یافته است. خطاب‌های متعدد و متکثر حضرت امام خمینی(ره) به مستضعفین جهان برای قیام فردی و اجتماعی در برابر قلدران و برای تغییر وضع موجود را همه به یاد داریم و امروز در یک ارزیابی از چهل سال استقامت و دعوت ملت ایران شاهد تغییرات مهمی به نفع محرومان و علیه زورمندان در عالم هستیم.

جمهوری اسلامی ایران پس از گذراندن گام اول انقلاب به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) چند سال است که وارد گام دوم شده است. از نظر شما ملزومات گام دوم انقلاب کدام موارد هستند؟

در پاسخ به این سوال جا دارد ابتدا برخی از جملات رهبر معظم انقلاب در تبیین انقلاب اسلامی و مقایسه آن با انقلاب‌های دیگر را مرور کنیم. معظم‌له در بیانیه گام دوم فرمودند که «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به‌نظر می‌رسیدند». ایشان همچنین فرمودند که «برای همه چیز می‌توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همه‌ی عصرها با آن سرشته است.» مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در یکی از دیدارهایشان نیز گفتند «انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست، به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف های بی‌عمل می‌شمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزش هایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد». تصحیحی که رهبر معظم انقلاب در اینجا به آن اشاره می‌کنند، به معنای تغییر ارزش‌ها نیست. بلکه منظور این است آن‌جایی که در رابطه با ارزش‌ها کم گذاشته‌ایم، باید تصحیح شود. بنابراین صحبت سر کم‌کاری‌هاست. متاسفانه بعد از انتشار بیانیه گام دوم حضرت آقا، یکی دو روزنامه بدون اینکه ادامه صحبت‌های ایشان را بیاورند، نوشتند که انقلاب یا نظام آماده تصحیح و تصحیح‌پذیری است و القایی شد که گویی قرار است تغییر در ارزش‌ها صورت بگیرد. این حرف را آن‌هایی زدند که به دنبال تغییر ارزش‌ها بودند. آنچه که حضرت آقا اشاره داشتند، تاکید بر ارزش‌هاست و در مورد کم‌کاری‌ها می‌توان اصلاحات را انجام داد. به عنوان مثال، ما در مورد واگذاری پست‌ها به افراد از آن اصول ارزشی فاصله گرفته‌ایم. اینکه یک نفر خدمت، معرف او باشد به مرور تبلیغات جای این را گرفت و نوعی طایفه‌گرایی، اردوکشی و تلاش‌های غیراخلاقی جایگزین شد و در حالی که مردم باید با شناخت رای بدهند، لیستی از جایی آمد و مردم به آن لیست رای دادند. همچنین اینکه برخی با ضرب تبلیغات و دو شقه کردن کشور و جبهه‌بندی در داخل، قدرت را به دست گرفتند و بعد هیچ تعهدی نسبت به ارزش‌های مردم نداشتند.

ارسال نظرات