جمعه ؛ 30 شهريور 1403
31 ارديبهشت 1402 - 11:36
به مناسبت سالروز میلاد حضرت معصومه (س) و روز ملی دختران؛

ریحانه‌های بهشتی

زن‌های امروز، دختران دیروز هستند و دختران امروز، مادران فردا. مادرانی که قرار است نسلی را تربیت کنند که آینده‌سازان کشورمان خواهند بود. بنابراین هر آنچه امروز در وجود دخترانِ امروزی بکاریم، فردا در زمینه های مختلف و در ابعاد گوناگون برداشت خواهیم کرد.
کد خبر : 14216

پایگاه رهنما: 

سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها چند سالی است که در تقویم ما با عنوان «روز ملی دختران» نامیده شده است، تا به این ترتیب به جایگاه دختر و تربيت آن، بیش از پیش اهمیت داده شود. این روز بهانه و فرصت بسیار خوبی شده برای توجه به مسئله محبت بین خانواده ها و دخترانشان؛ به خصوص ابراز محبت میان پدر و دختر خانواده که بدون شک یکی از مهمترین وجوه تربیتی است، زیرا طبق گفته روانشناسان هرچند هر دوی والدین در تربیت روحی و روانی فرزندان موثر هستند اما با این حال پدرها نقش بسیار مهمی و سهم بسزایی در تربیت دختران خود دارند.

مهدی دوایی روانشناس در این زمینه می‌گوید: «بهترین دوست مذکر برای یک دختر،  پدرش است. اولویت اول دختران در رابطه با مردان، رابطه جنسی نیست؛ بلکه رابطه عاطفی است و بهترین شخص برای ایجاد این رابطه‌ عاطفی، پدر دختر است. دختران در رابطه یک تشنگی عاطفی احساس می کنند که پدر می تواند این عطش را برطرف کند.  اگر پدری بعد عاطفی را تامین کند و جبران کننده کمبود عاطفه دختر باشد، دیگر دختر به سمت تامین نیاز از بیرون از منزل نمی‌‌رود»..

* فرصتی برای الگوسازی ناب

اما یکی دیگر از ابعاد مهم تربیتی، نه فقط درباره دختران سرزمینمان، بلکه تمامی فرزندان این مرز و بوم، الگوسازی است. حالا که روز میلاد حضرت معصومه (س) روز ملی دختران نامیده شده، فرصت بسیار خوبی است تا الگوهای مناسب به آنان معرفی شود. قطعا بهترین الگو خود حضرت معصومه (س) هستند. بانویی که امام صادق(ع) از تولد و منزلت او خبر داده و فرموده است: «برای خدا حرمی است و آن مكه است و برای رسول خدا صلی الله عليه و آله حرمی است و آن مدينه است و برای اميرالمؤمنين عليه السلام حرمی است و آن كوفه است و برای ما (اهل بيت عليهم السلام) حرمی است و آن قم می‌باشد و به زودی زنی از اولاد من كه فاطمه ناميده می‌شود، در آنجا دفن می‌شود. هر كسی او را زيارت كند، بهشت بر او واجب می‌گردد».

در اين حديث، قم حرم همه ائمه(ع) بعد از حرم حضرت علی (ع) معرفي شده است. نكته ديگر اينكه قم به تنهايی حرم همه ائمه (ع) معرفی شده است و اين جای تأمل عميق دارد. بنابراین قطعا این بانوی بزرگوار، با چنان جایگاه علمی و معرفتی می توانند بهترین الگو برای دخترانمان باشند، آن هم در زمانی که هجمه های فرهنگی بسیاری از سوی دشمنان وارد می شود‌. اما قطعا برخی از ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س) در الگوهای درست امروزی نیز تجلی یافته‌. بانوانی که سعی کرده اند در مسیر حضرت زهرا (س) و حضرت معصومه (س) قدم بردارند و زنان موفقی نیز در جامعه کنونی ما محسوب می شوند‌. بنابراین معرفی این زنان و دختران به نسل جدید بسیار مهم است.

* الگوهایی در همین حوالی

این زنان و دختران قهرمان در جامعه ما کم نیستند؛ کافی است در برنامه های تلویزیونی و یا در سطح مدارس به خوبی معرفی شوند‌. چه بسیار دخترانی که در زمان دفاع مقدس دوشادوش برادران خود در راه این مملکت جنگیدند اما هنوز پس از گذشت ۴۰ سال، به جامعه ایرانی و به درستی و هنرمندی معرفی نشدند.

توجه به این نکته ضروری است که فرزند «دختر» در اسلام از جایگاه مهمی برخوردار است؛ پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند: بهترین فرزندان شما دختران هستند و هر که را دختری است، خداوند یاری‌دهنده او، برکت‌بخش به او و آمرزنده او خواهد بود. امام صادق (ع) نیز فرمودند: پسران نعمتند و دختران حسنه و نیکی و خداوند از نعمت‌ها می‌پرسد، ولی بر نیکی‌ها پاداش می‌دهد. همین روایات نورانی، نشان‌دهنده اهمیت توجه به دختران در دین اسلام است.

این اهمیت، لزوم معرفی الگوهای واقعی و درست به دختران ایرانی را بیش از پیش یادآوری می‌کند.

ارسال نظرات