پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 ارديبهشت 1402 - 14:53

شب سخت صهیونست‌ها؛ زوزه موشک‌های مقاومت در گوش شهرک‌نشینان

گروههای مقاومت فلسطین در واکنش به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، آسمان سرزمینهای اشغالی را با صدها موشک نور باران کردند تا حساب کار دست تندروها بیاید که دیگر هوس ماجراجویی به سرشان نزند. حملاتی که لرزه بر تن صهیونیستها انداخت و بلافاصله دست به دامن میانجی‌های منطقه‌ای شدند تا مقاومت را به آتش‌بس مجاب کنند.
کد خبر : 14159

پایگاه رهنما:

حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به غزه و ترور فرماندهان جهاد اسلامی، گروههای مقاومت را به شدت خشمگین کرده است و آنها عصبانیت خود را با شلیک صدها موشک به سمت سرزمینهای اشغالی بر سر صهیونیست‌ها خالی کردند. بر اساس گزارش رسانه‌های نزدیک به مقاومت، روز چهارشنبه بیش از ۷۰۰ موشک در سه بازه زمانی از غزه به مناطق مختلف سرزمینهای اشغالی شلیک شد. در این حملات راکتی که فلسطینی‌ها آنرا «انتقام آزادگان» نام نهاده‌اند، شهرکهای نزدیک غزه از جمله عسقلان و سدیروت بئر السبع مورد اصابت راکتهای مقاومت قرار گرفتند. تل‌آویو هم از گزند این حملات مقاومت در امان نماند و دهها  راکت به این شهر شلیک شد. به دنبال شلیک موشک از غزه، آژیرهای خطر در شهرک‌های عسقلان، سدیروت و بئرالسبع به صدا درآمد و صحنه‌هایی از خسارات موشکهای مقاومت در شهرک‌های صهیونیست‌نشین منتشر شده است. گفته می‌شود در این عملیات راکتی ۱۶صهیونیست زخمی شده‌اند.

در تصاویری که پس از شلیک موشکها از غزه منتشر شد، خیابانهای تل‌آویو کاملاً خالی به نظر می‌رسید و شبیه شهر ارواح بود و نشان می‌دهد صهیونیست‌ها از ترس در پناهگاهها سنگر گرفته‌اند. همچنین تصاویری از تل‌آویو منتشر شده که به محض حملات موشکی و به صدا در آمدن آژیرهای خطر، صهیونیست‌ها از خودروهای خود پیاده شده و شروع به فرار می‌کنند.

همچنین هزاران نفر از صهیونیستهای ساکن اطراف غزه از ترس حملات موشکی، چمدانهای خود را بسته و در حال فرار به مناطق مرکزی و شمالی فلسطین اشغالی هستند. نظامیان صهیونیست هم تا فاصله پنج کیلومتری از مرزهای نوار دیده نمی‌شوند و از بیم حملات چه با موشک‌های ضد تانک و چه عملیات‌های کماندویی از نزدیک شدن هر صهیونیست به این مرزها جلوگیری می‌کنند. حمله موشکی نیروهای مقاومت همچنین پروازهای فرودگاه بن‌گوریون را به تعطیلی کشاند. ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که دستورات صادره در خصوص حالت فوق‌العاده تا روز جمعه برقرار خواهد بود.

یوآو گالانت، وزیر جنگ صهیونیستی با بیان اینکه ۴۰۰ راکت از غزه پرتاب شد مدعی شد که برخی از آنها توسط سامانه گنبد آهنین رهگیری شد و تهدید کرد:«نبرد تمام نشده است و ما برای هر سناریویی آماده‌ایم». گالانت همچنین با همتای آمریکایی خود گفتگو کرد و بر ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکید کرد.

تازه اول کار است

گروههای مقاومت که تاکنون در مقابل دشمن اشغالگر مماشات کرده بودند تا از هر گونه تنش جلوگیری کنند اما تحرکات جدید دولت تندرو اسرائیل، فلسطینی‌ها را وادار کرد تا پاسخ دندان شکنی به دشمن بدهند و برای هر گونه سناریویی نیز خود را آماده کرده‌اند. فرماندهان فلسطینی گفته‌اند که این تازه اول کار است و اگر دشمن بخواهد به جنگ افروزی‌های خود ادامه دهد، دامنه جنگ را گسترش خواهند داد و صهیونیست‌ها را پشیمان خواهند کرد. گروههای مقاومت گفته‌اند که هزاران موشک را در زرادخانه‌های خود در اختیار دارند و برای جنگ طولانی مدت هم آمادگی دارند. فلسطینی‌ها تاکید کردند که بمباران اخیر تل‌آویو و دیگر شهرها تایید کرد که هیچ آتش بسی جز بر اساس شرایط مقاومت وجود ندارد. طلال ابوظریفه، یکی از اعضای دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، گفت:«مقاومت فلسطین نمی‌تواند تسلیم آنچه اشغالگری می‌خواهد باشد. اشغالگر اسرائیل مرتکب جنایت شد و باید بهای آنرا بپردازد».

رونمایی از دستاورد جدید مقاومت

نکته مهم در این دور از حملات موشکی رونمایی از تسلیحات جدید مقاومت بود. موشک‌هایی که گردان‌های قدس با آنها عسقلان را هدف قرار دادند حاوی کلاهک‌های انفجاری به وزن نیم تن بودند. برخی منابع اعلام کردند موشک‌هایی که تل‌آویو و اطراف آنرا هدف قرار دادند از فناوری‌های جدیدی هستند که آنها را قادر به دور زدن گنبد آهنین می‌کند به همین خاطر صهیونیستها مجبور شدند برای رهگیری آنها از سامانه‌های جدید خود استفاده کنند. طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، به دنبال شلیک «یک موشک سنگین» از نوار غزه، سامانه پدافندی «فلاخن داوود» برای اولین بار برای مقابله با راکتهای مقاومت فعال شده است. قیمت هر موشک این سامانه پدافندی که برای رهگیری موشک‌های بالستیک طراحی شده، یک میلیون دلار برآورد شده است.

جهاد اسلامی و جنبش حماس در سالهای اخیر توانسته‌اند به دستاوردهای زیادی در عرصه موشکی و پهپادی دست پیدا کنند و این مسئله نگرانی صهیونیست‌ها را در پی داشته است. حملات راکتی به سرزمینهای اشغالی درست در سالگرد شروع نبرد «سیف القدس» در ۱۰ می ۲۰۲۱ انجام شد که حماس در مدت ۱۱ روز بیش از چهار هزار موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد و این بار هم اگر تندروهای صهیونیست بخواهند به ماجراجویی های خود ادامه دهند، نبرد گسترده‌تر از سیف القدس در انتظار شهرک‌نشینان است.

اگرچه مقامات اسرائیل مدعی بودند که در صورت شروع درگیریها فقط جهاد اسلامی طرف مقابل آنها خواهد ایستاد و حماس وارد عمل نمی‌شود و حتی هشدار دادند که یحیی السنوار، رئیس سیاسی حماس در غزه را ترور خواهند کرد اما با وجود این تهدیدات، حماس هم در کنار جهاد اسلامی قرار گرفت. سخنگوی  حماس تأکید کرد پاسخ اتاق مشترک عملیات مقاومت به تجاوزات رژیم صهیونیستی، یکپارچه و هماهنگ و در راستای برنامه‌های میدانی مشترک این گروه‌ها بود. حازم قاسم گفت که عملیات «انتقام آزادگان» بیانگر آمادگی گروه‌های مقاومت برای پاسخگویی به جنایت‌های رژیم اشغالگر است.

این مسئله واضح است که اکنون گروههای مقاومت در غزه و کرانه باختری در یک جبهه واحد قرار گرفته‌اند و هر گونه خطای محسباتی از سوی دشمن اشغالگر، با واکنش تمام این گروهها مواجه خواهد شد و حتی گروههای مقاومت منطقه هم گفته‌اند که در هر اقدام فلسطینی‌ها علیه اسرائیل، از این گروهها حمایت خواهند کرد.

التماس صهیونیستها به آتش بس

درحالی که مقامات صهیونیستی مدعی بودند برای چند روز حملات علیه غزه ادامه خواهد داشت اما پس از ضرب شست موشکی مقاومت مواضع خود را تغییر داده و تسلیم شدند. تزاچی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی تایید کرد که این رژیم هیچ علاقه‌ای به ادامه نبرد با جناح‌های فلسطینی ندارند. هانگبی با بیان اینکه این رویداد هنوز به پایان نرسیده است، گفت ما هنوز در یک نبرد هستیم و به سختی می‌توان گفت که درگیری تا کی ادامه خواهد داشت. همچنین برخی منابع عربی اعلام کردند که مقامات تل‌آویو از طریق میانجی‌های بین‌المللی از جمله قطر، مصر و سازمان ملل دنبال آتش‌بس با مقاومت غزه هستند.

روزنامه جروزالم‌پست به نقل از مقام‌های جنگی این رژیم ضمن تأیید برگزاری مذاکراتی برای آتش‌بس نوشت که هنوز هیچ چیز نهایی نشده است. موسی ابومرزوق، عضو ارشد حماس هم در این باره گفت:«هنوز به توافق نهایی آتش‌بس در غزه نرسیده‌ایم».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که پس از عملیات این رژیم به غزه سکوت کرده بود، چهارشنبه‌شب در نشست امنیتی با مقامات تل‌آویو بار دیگر لفاظی‌های خود را تکرار کرد. نتانیاهو با بیان اینکه جنگ هنوز تمام نشده است، مدعی شد:«هر آن کس که ما را بیازارد، زندگی آن هزینه این اقدام وی خواهد بود که این مسأله در عملیات «سپر و پیکان» به صورت گسترده توسعه یافته است». نتانیاهو با تروریست خواندن نیروهای مقاومت فلسطین و بدون اشاره به تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی ادعا کرد:«به تروریست‌ها و اعزام کنندگان آنها می‌گوییم که زمان و مکان برای حمله به آنها را انتخاب می‌کنیم». نتانیاهو که برای فرار از بحران‌های داخلی دست به کشتار فلسطینیان زده است، ادعا کرد:«قوی‌ترین ضربه در تاریخ جهاد اسلامی را تنها در چند ثانیه به این گروه وارد آوردیم، هرچند که درگیری هنوز تمام نشده است».

التماس رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس درحالی رخ می‌دهد که تاکنون تلاش‌ها برای توقف درگیری در سزرمین‌های اشغالی تاکنون بی‌نتیجه باقی مانده است. مصر که همیشه به عنوان میانجی در تنش بین گروههای فلسطینی و رژیم صهیونیستی ایفای نقش می‌کرد، به خاطر جنایت تل‌آویو در غزه، از دست تندروهای اسرائیل به شدت عصبانی است و شاید این بار حاضر نشود پادرمیانی کند.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که گره مذاکرات آتش‌بس تن دادن به درخواست جهاد اسلامی است که اسرائیل متعهد شود که ترورها را متوقف می‌کند. هر چند در گذشته نیز مقامات اسرائیلی متعهد شده بودند که فرماندهان مقاومت را ترور نکنند اما همیشه زیر تعهدات خود زده‌اند که آخرین آن روز سه‌شنبه بود که سه تن از فرماندهان جهاد اسلامی توسط جنگنده‌های صهیونیستی به شهادت رسیدند.

با وجود تلاشها برای برقراری آتش‌بس اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد تنشها کماکان ادامه خواهد داشت ولی با یکپارچگی و هماهنگی اتاق مشترک گروههای مقاومت، عاقبت تلخی در انتظار صهیونیست‌ها است. 

منبع: الوقت

ارسال نظرات