دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
17 ارديبهشت 1402 - 07:21

«غریب» را از دست ندهیم

این اثر سینمایی آخرین ساخته محمدحسین لطیفی است. کارگردانی که کارنامه درخشانی دارد، اما به جرأت می‌توان گفت که «غریب» یکی از بهترین فیلم های اوست.
کد خبر : 14116

پایگاه رهنما:

«فیلم سینمایی «غریب» مدتی است که به روی پرده نقره‌ای سینماها رفته است؛ فیلمی که به زندگی یکی از سرداران سپاه اسلام در زمان دفاع مقدس، سردار شهید محمد بروجردی می‌پردازد. این اثر سینمایی آخرین ساخته محمدحسین لطیفی است. کارگردانی که کارنامه درخشانی دارد، اما به جرأت می‌توان گفت که «غریب» یکی از بهترین فیلم های اوست.

«غریب» به بخش کوچکی از مبارزات چریکی شهید بروجردی پرداخته است، اما همین بخش کوچک نیز کافی است برای اینکه تنها گوشه‌ای از شخصیت استثنایی آن شهید بزرگوار را به تصویر بکشد. به اذعان بسیاری از تماشاگران فیلم غریب که اتفاقا در مورد این شهید پیش از این نیز مطالعه داشته اند، این فیلم خیلی خوب به ابعاد شخصیتی شهید آن هم در فرصتی محدود پرداخته و در حقیقت به معرفت آنها افزوده است.

بسیاری از کسانی هم که شهید بروجردی را از نزدیک می‌شناختند نیز، بر این موضوع صحه گذاشته اند که فیلم توانسته خیلی خوب بخشی از زندگی جهادی شهید را به تصویر بکشد؛ به طور مثال، فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از تماشای «غریب» آن را اثری خوب دانست و از سازندگان این اثر سینمایی تشکر کرد. سردار محسن رضایی در این باره گفته است: «شهید بروجردی قبل از مقطعی که در فیلم نشان داده شد، زحمات بسیار زیادی کشیدند. ایشان بعد از این مقطع نیز برای دفاع از مرزهای بین المللی ایران در مقابل تجاوز ارتش عراق زحمات فوق‌العاده‌ای کشیدند.»

رضایی درباره ویژگی‌های خاص شهید بروجردی هم گفته است: «من از زمان پیروزی انقلاب تا لحظات شهادت، از نزدیک همراه ایشان بودم. شهید بروجردی قلب رئوفی داشت و در عین حال که فردی شجاع، مبتکر و خلاق بود، نسبت به دشمنان هیچ مماشاتی نمی‌کرد. با این حال نسبت به مردم و حتی نسبت به خود فریب‌خوردگان و کسانی که تا یک لحظه قبل به سمت ایشان تیراندازی می‌کردند، با کمال رافت برخورد می‌کرد.»

حتی محسن رضایی در مورد جزئیات و برخی سکانس های فیلم نیز صحبت کرده و گفته است؛ « برخی از زندانی‌ها قرار بود اعدام شوند؛ چون تعدادی زیادی از مردم را کشته بودند. نگاه شهید بروجردی اما این بود که شاید در آخرین لحظه تعدادی از آن ها پشیمان شوند و برگردند. او نسبت به این امر احساس مسئولیت داشت و حس مسئولیت ایشان نسبت به مردم و جامعه بسیار فوق‌العاده بود.»

دکتر محسن رضایی همچنین ابراز امیدواری کرده است که «همچنان تاریخ بزرگ ملت ما بروجردی های بیشتری را تربیت کند و هیچ وقت این خاک و وطن، خالی از امثال ایشان نباشد.»

فیلم «غریب» اثری است که مخاطب را تا لحظه آخر مشتاق نگه می‌دارد. در حقیقت می توان گفت که حوصله بیننده سر نمی‌رود و از تماشای فیلم خسته نمی‌شود.

البته یک برتری فیلم غریب این است که در حین پرداختن به شخصیت شهید بروجردی خیلی خوب توانسته است، این برهه حساس از تاریخ کشورمان را به تصویر بکشد؛ در واقع می توان گفت با یک تیر، چند هدف را زده است.

سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران درباره این اثر سینمایی گفته است: «این فیلم معرفی شهید بروجردی است، اما کار بزرگتر تیم تولید آن، این است که قطعه‌ای از تاریخ زخم‌خورده ایران و کردستان عزیز را به تصویر کشیده‌اند. کار بسیار ارزنده و قشنگی انجام شده است. این فیلم قطعه‌ای از تاریخ ایران است و به نظر می‌رسد روشی بهتر برای نمایش آن به جز با ساخت فیلم‌های سینمایی وجود ندارد».

سردار حاجی‌زاده همچنین خطاب به تیم تولید این اثر گفته است: «تاریخ واقعی همین بود که شما نشان دادید و این فیلم قطعه‌ای از تاریخ ایران بود؛ من از دیدن این فیلم بسیار لذت بردم و کار بسیار ارزنده‌ای بود. امیدوارم که مردم این فیلم را ببینند و از دیدن آن لذت ببرند».

قطعا با یک فیلم سینمایی نمی توان تمامی ابعاد زندگی شهیدان والامقام را به تصویر کشید. اما می‌توان نسل جوان را با کسانی که قهرمانان واقعی کشور عزیزمان هستند، آشنا کرد.

ارسال نظرات