جمعه ؛ 30 شهريور 1403
11 ارديبهشت 1402 - 16:19

خلیج همیشه فارس

«خلیج‌فارس خانه‌ی ما است. خلیج‌فارس جای حضور ملّت بزرگ ایران است؛ ساحل خلیج‌فارس به‌اضافه‌ی سواحل زیادی از دریای عمّان، متعلّق به این ملّت است» این گزاره­های رهبرمعظم انقلاب اسلامی نمایانگر اهمیت راهبردی خلیج فارس برای ایرانیان است؛
کد خبر : 14080

پایگاه رهنما:

«خلیج‌فارس خانه‌ی ما است. خلیج‌فارس جای حضور ملّت بزرگ ایران است؛ ساحل خلیج‌فارس به‌اضافه‌ی سواحل زیادی از دریای عمّان، متعلّق به این ملّت است» این گزاره­های رهبرمعظم انقلاب اسلامی نمایانگر اهمیت راهبردی خلیج فارس برای ایرانیان است؛ به نحوی که به روایت سردار دریادار علیرضا تنگسیری ، رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به خلیج فارس تعصب خاصی دارند. ایشان همیشه می‌فرمایند جزایر خلیج فارس را با نام اصلی‌اش نام ببرید؛ مثلاً جزایر بنی فارور را «فاروران» یا «فارورگان» و ابوموسی باید «بوموسی» خوانده شود. از آن سو تکاپویی به قدمت قرن­ها برای حفاظت از میراث اجدادمان و پاسداشت آن رخ داده است.

روز ملی خلیج همیشه فارس

خلیج فارس به لحاظ وسعت سومین خلیج بزرگ جهان است. از این رو به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ، همواره نامش بر سر زبان‌ها بوده است و آن را با نام خلیج فارس یا دریای پارس می‌شناسند. قدیمی ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به کتاب‌های باقیمانده از یونان باستان بر می‌گردد. یونانی‌ها و مورخانشان در این کتاب‌ها با نام «پرسیکوس سینوس» که به معنی «خلیج فارس» است از این آبراهه یاد می‌کنند و تکرار همین نام باعث می‌شود که بسیاری از نقشه‌های باقیمانده از اروپاییان قرن‌ها بعد نیز با همین نام از خلیج فارس یاد کنند. بر اساس نوشته‌های مورخان یونانی مانند هرودت (۴۸۴ – ۴۲۵ ق. م) کتزیاس (۴۴۵ – ۳۸۰ ق. م)، گزنفون (۴۳۰ – ۳۵۲ ق. م) استرابن (۶۳ ق. م – ۲۴ م) که پیش از میلاد مسیح می‌زیسته‌اند؛ یونانیان نخستین ملتی هستند که به این دریا نام «پرس» و به سرزمین ایران «پارسه»، «پرسای»، «پرس‌پولیس» یعنی شهر یا مملکت پارسیان داده‌اند. دهم اردیبهشت به عنوان روز ملی خلیج فارس انتخاب شده است. دلیل نام‌گذاری دهم اردیبهشت اما این است که نیروهای پرتغالی از ۲۱ تا ۳۰ آوریل ۱۶۲۲ میلادی و قریب ۴۰۰ سال قبل سواحل جنوب ایران را پس از ۱۱۷ سال حضور یا اشغال ترک کردند. برخی ۲۱ و بعضی ۳۰ آوریل آورده‌اند. شاه عباس در عهد صفویه و در سال ۱۶۲۱ هرمز را از چنگ پرتغالی‌ها درآورد و سال بعد در آوریل ۱۶۲۲ و در پی رشادت‌های لشکریان ایران به فرماندهی «امامقلی‌خان» خلیج فارس را ترک کردند. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سال‌های اخیر بر پایۀ همین تاریخچه دهم اردیبهشت را به عنوان روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری کرده است.

اهمیت خلیج فارس برای ایران

جمهوری اسلامی ایران بزرگترین و مهمترین کشوری به شمار می رود که همواره نقش مهمی را در معاملات و مناسبات منطقه ای و فرامنطقه ای به خصوص در منطقه خلیج فارس بر عهده داشته و اکنون نیز دارای جایگاه ویژه ای در منطقه خاورمیانه به خصوص در حوزه خلیج فارس است. بنابراین خلیج فارس در عرصه های داخلی، منطقه ای و بین المللی اهمیت وافری برای ایران دارد و تصمیمات استراتژیک سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره با در نظر گرفتن جایگاه این منطقه اتخاذ و تدوین می شود.تمام نفت ایران از خلیج فارس و تنگه هرمز صادر می شود. بنابراین مهمترین دلیل اهمیت خلیج فارس به خاطر صادرات نفت از این منطقه به شمار می رود. دلیل بعدی تجارت ۸۰ درصدی است که از این نقطه صورت می گیرد. علت سوم این که در ۲ تا سه دهه گذشته، ایران سرمایه گذاری های زیادی در جزایر و بنادر خلیج فارس انجام داده است. وجود حوزه های نفتی و گازی ایران در این منطقه از دیگر دلایل  اهمیت آن محسوب می شود. همچنین بُعد نظامی و امنیتی خلیج فارس نیز از جایگاه ویژه ای در مناسبات خارجی ایران برخوردار است. خلیج فارس از جمله مناطقی به شمار می رود که نقش بسزایی در اتخاذ تصمیمات و مقابله با تهدیدات نظامی دارد. بنابراین خلیج فارس در ابعاد گوناگون همواره اولویت نخست را در اتخاذ تصمیمات و اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد و در سطح بین المللی نیز از جمله مناطقی است که به علت موقعیت ویژه جغرافیایی و دارا بودن منابع فراوان نفتی و دریایی و برجستگی های استراتژیکی و ژئوپولیتیکی اهمیت خاصی داشته است. منابع نفتی فراوان منطقه،‌ سهولت استخراج، هزینه تولید پایین،‌ مازاد ظرفیت تولید، کیفیت بالای نفت خام منطقه، سهولت حمل و نقل، توان تولید زیاد چاه های نفت و امکان کشف ذخایر جدید نفتی وسیع در این منطقه در مقایسه با دیگر مناطق جهان از جمله مزیت های خلیج فارس در برابر دیگر نقاط جهان محسوب می شود.

ایرانی‌ها پاسدار همیشگی خلیج فارس

خلیج فارس نماد هویت ملی، همبستگی، همدلی، غیرت ملی و تمامیت ارضی ایرانیان در سراسر گیتی و مایه شوکت و امید ایران و ایرانی است و حرمتی همسنگ ایثار و از خود گذشتگی تمام مردان و زنان مبارز تاریخ خود و شهیدانی که برای صیانت از این سرزمین مقدس، بارها و بارها جواب یاوه گویی های دشمنان را با نثار جان خود دادند و اثبات کرده‌اند، دارد.  این نام افتخارآفرین با تاریخ باشکوه و عزتمند ایرانیان گره خورده است و یادآور عزت،اقتدار، سربلندی و فرهنگ و تمدن این سرزمین و مرزداران خود است. مرزداران این خاک سربلند به عنوان سرمایه‌های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی ایران همواره سهم بسزایی در صیانت از این سرمایه ارزشمند داشتند و و سرداران و مبارزان سرافراز این خطه همواره مدافعان و مرزبانان از خلیج فارس به عنوان میراث فرهنگی و هویتی ایران زمین پاسداری می‌کنند و علاوه بر آن در رهگذارِ شکل پذیری و توسعه علم و تمدن بشری، نقشی پایدار و ارزشمند داشته‌اند.

امنیت پایدار در خلیج فارس

صیانت از امنیت پایدار خلیج فارس برعهده فداکاران نیروهای مسلح کشور است. فراجا، آجا و سپاه پاسداران انقلاب سه کنشگر اصلی در برابر تهدیدات استکبار محسوب می شوند و سلحشوری آنان باعث شده است که طراحی­های دشمن ناکام گردد؛ یکی از ناکامی­های آنان تکاپو برای جلوگیری از رزمایش در خلیج فارس بود که با فراست نیروهای مسلح ناکام ماند و در همین راستا رهبرمعظم انقلاب اسلامی فرمودند: «اینکه امروز شما می‌بینید دشمنان حرف های بزرگ‌تر از دهان خودشان می زنند، همه‌اش قابل پاسخگویی است از سوی ملّت ایران. می‌نشینند طرّاحی می کنند که ایران باید در خلیج‌فارس رزمایش نظامی نداشته باشد؛ چه غلط های عجیب‌غریبی! او از آن طرف دنیا می‌آید اینجا رزمایش راه می‌اندازد؛ شما اینجا چه‌کار می کنید؟ خب بروید در همان خلیج خوک ها؛ بروید آنجاها و هرجا می خواهید رزمایش [کنید]. در خلیج‌فارس شما چه‌کار می کنید؟  ؛ باید حضور داشته باشد، باید رزمایش کند، باید اظهار قدرت بکند.» از سوی دیگر سرلشکر باقری،رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت پایدار خلیج فارس اظهار داشتند: «در منطقه خلیج فارس امنیت کاملی برقرار است و بخش اعظم خلیج فارس محدوده مأموریتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که امنیت آن را تأمین می‌کنند.» وی ادامه داد: «در عرصه دریا چه در زیر آب و چه روی آب و هم در فضا امنیت به صورت کامل برقرار است و گشت‌های ما به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود و امنیت خوبی برقرار است»

ارسال نظرات