پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
11 ارديبهشت 1402 - 14:21

تحرکات مشکوک آمریکا در «عین‌الاسد»

با وجود درخواست عراقیها برای خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان، اما واشنگتن در اقدامی تازه تعدادی از نیروها و تجهیزات خود را از کویت به پایگاه عین‌الاسد انتقال داده است، اقدامی که نشان می‌دهد دولتمردان کاخ سفید به جای برقراری ثبات، دنبال تنش آفرینی در عراق هستند.
کد خبر : 14078

پایگاه رهنما:

درحالی که مردم و رهبران عراق بارها به جنگ افروزی‌های امریکا در خاک این کشور هشدار داده‌اند اما به نظر می‌رسد، مقامات واشنگتن باز هم خواب‌های آشفته‌ای را برای این کشور دیده‌اند. آمریکا برخلاف وعده‌های ظاهری که برای کاهش نیروهای خود درعراق می‌دهد در پشت پرده، مواضع خود را در این کشور تقویت می‌کند.

در همین رابطه؛ یک منبع امنیتی در عراق روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی مستقر در یکی از پایگاه‌های نظامی کویت، یک گروه مجهز به سلاح‌های مختلف را به پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار، منتقل کردند. بالگردهای نظامی آمریکا این سربازان را به ساختمان پایگاه منتقل کردند که تحت تدابیر امنیتی بی‌سابقه قرار دارد. این منبع تاکید کرد:«نیروهای امنیتی مستقر در عین‌الاسد از دلایل ورود این نیروها و وظایف محول به آنها اطلاعی ندارند». هر چند مقامات آمریکا جزئیاتی از تحرکات خود در عراق اعلام نکرده‌اند اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که اشغالگران سعی دارند جای پای خود را در عراق تثبیت کنند.»

عبدالله الجغیفی، دبیرکل حزب «احرار الفرات» در الانبار اخیرا در سخنانی گفته بود که فاجعه‌ای بزرگ در این استان در حال رخ دادن است و آمریکایی‌ها بدون هیچ ممانعتی در حال خرید زمین و گسترش پایگاه عین‌الاسد هستند. او گفت که شورای استانداری و نمایندگان الانبار کاملا منفعلانه عمل می‌کنند و گویی که هیچ اطلاعی از اتفاقاتی که در این استان رخ می‌دهد، ندارند.

افزایش نظامیان آمریکایی در عراق درحالی است که پارلمان این کشور در ژانویه 2020، پس از ترور فرماندهان مقاومت طرح خروج اشغالگران را تصویب کرد و از دولت وقت خواست تا این طرح را هر چه سریعتر اجرایی کند. اما با این وجود، واشنگتن اقدامی در این زمینه انجام نداده است و تنها شماری از نیروهایش از برخی پایگاهها به پایگاههای دیگر جابجا کرده است. حتی بغداد و واشنگتن در جولای 2021 به توافق رسیدند که نیروهای رزمی آمریکا تا پایان همان سال از عراق خارج شوند و تنها تعدادی از نیروهای آمریکایی برای مشاوره و آموزش نیروهای عراقی باقی بمانند اما این توافق هم روی کاغذ باقی مانده است.

تحرکات جدید آمریکا برخلاف خواست عراقی‌ها است. محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق هم که برای خروج آمریکاییها از سوی گروههای مقاومت تحت فشار است، اخیرا در سخنانی گفته که بغداد به نیروهای خارجی نیازی ندارد.

مقامات واشنگتن مدعی هستند که برای مقابله با تروریستهای داعش در عراق حضور دارند اما این ادعا از سوی افکار عمومی و سیاسیون عراقی محلی از اعتبار ندارد و حتی گروه‌های مقاومت که بخشی از دولت و پارلمان عراق هستند بر این باورند که واشنگتن با تجهیز عناصر خفته داعش، در صدد ناامن کرن مجدد عراق است. در این رابطه دو ماه پیش یک کارشناس عراقی فاش کرد که آمریکا با ایجاد تاکسی هوایی، داعشی‌ها را از الانبار به استان دیالی در شرق عراق انتقال می‌دهد.

عین الاسد بزرگترین پایگاه در عراق است و نیروهای آمریکایی آزادانه و به دور از کنترل دولت مرکزی به گشت‌زنی و تجسس در الانبار اقدام می‌کنند. تحرکات جدید آمریکا و تقویت استحکامات خود در عین الاسد نشان می‌دهد که این کشور قصد خروج از عراق را ندارد و بیشتر دنبال تنش آفرینی است. آمریکا در سالهای اخیر تحرکات مشکوکی را در عین‌الاسد انجام داده که این مسئله نگرانی عراقیها را افزایش داده است و در دورن این پایگاه وسیع، تحولاتی در شرف وقوع است که بدون تردید امنیت عراق را نشانه رفته است. ظهور داعش در عراق هم از الانبار شروع شد و آمریکایی‌ها زمینه را برای اعزام تروریست‌ها به این کشور فراهم کردند و به نظر می‌رسد این بار هم این سناریو درحال تکرار است.

اعزام نیروهای جدید آمریکا به عین‌الاسد درحالی است که تحرکات «آلینا رومانوسکی» سفیر واشنگتن در بغداد هم در ماه‌های اخیر زیر ذره‌بین مقامات عراقی قرار گرفته است. در پی دیدارهای مکرر او با رهبران گروه‌های سیاسی و تلاش برای اعمال نفوذ به دولت برای اجرای خواسته واشنگتن، سیاسیون عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از بغداد شده‌اند.  

هشدار گروههای مقاومت

از انجا که گروه‌های مقاومت به هیچ وجه حضور اشغالگران را برنمی‌تابند، تحرکات جدید نظامیان آمریکا با واکنش این گروه‌ها مواجه شده است. در همین راستا، سخنگوی جنبش نجباء روز شنبه در سخنانی با اشاره به اینکه هیچ گونه آتش‌بس یا کاهش تنشی با آمریکا در کار نیست، تاکید کرد که تا زمان خروج آخرین نظامی آمریکایی از خاک عراق، تمام نیروهای این کشور اهدافی مشروع در عراق و غرب آسیا خواهند بود.

فرماندهان مقاومت بارها گفته‌اند که به توافقات دولت با آمریکا پایبند نیستند و به وظیفه خود در برابر اشغالگران عمل خواهند کرد. باتوجه به هشدار نجبا، به نظر می‌رسد بعد از این نه تنها عراق برای آمریکایی‌ها امن نیست بلکه پایگاه‌های این کشور در سوریه هم می‌تواند اهداف مشروع تلقی شود.

گروه‌های مقاومت در سه سال گذشته بارها حملاتی را به پایگاه‌های آمریکا در مرز سوریه و عراق انجام داده‌اند و ماه گذشته نیز بزرگترین نوع عملیات را در استان دیرالزور شاهد بودیم که دو پایگاه آمریکا مورد هدف پهپادی قرار گرفتند.

باتوجه به اینکه عین‌الاسد در نزدیکی مرزهای سوریه قرار دارد و احتمال حملات دوباره به پایگاه‌های آمریکا در خاک این کشور وجود دارد، واشنگتن درصدد است با افزایش نیروهای خود در عین‌الاسد، مانع این حملات شود. بنابراین، با آرایش نظامی آمریکا در عین‌الاسد، تنشها در آینده تشدید خواهد شد.

فرماندهان مقاومت پیش از این هشدار داده‌ بودند که اگر آمریکایی‌ها خاک عراق را ترک نکنند برای بیرون راندن آنها به زور متوسل خواهند شد. گروههای مقاومت معتقدند تا زمانی که عراق تحت اشغالگران باشد آرامش مسئله‌ای دست نیافتنی است و عزم خود را برای اخراج نیروهای آمریکایی جزم کرده‌اند.

حضور رمزآلود آمریکایی‌ها در عراق

با اینکه حضور نیروهای خارجی در خاک هر کشوری باید بر اساس توافقات با دولت مرکزی انجام شود اما آمریکایی‌ها بدون اطلاع بغداد، برنامه‌های نظامی خود را در عراق به پیش می‌برند. در حال حاضر، پایگاه‌های آمریکا در عراق، به مکانی برای طراحی سناریوها و نقشه‌های شوم در این کشور تبدیل شده‌اند و جزئیاتی هم از آنچه در درون این پایگاه‌ها می‌گذرد به بیرون درز نمی‌کند و دولت عراق هم آمار دقیقی از میزان تجهیزات و شمار نیروهای آمریکایی در دست ندارد.

در آگوست 2020 آمریکا پایگاه التاجی در بغداد را به دولت عراق تحویل داد و نیروهای مستقر در آنرا به عین‌الاسد منتقل کرد و در آن زمان یک مقام نظامی آمریکا مدعی شد که طی ماههای آینده این کشور نیروهایش را از 5200 نفر به 3500 نفر کاهش خواهد داد اما در طی این سال نه تنها هیچ نیروی آمریکایی از عراق خارج نشده است بلکه بر اساس گزارشها صدها نفر دیگر هم روانه عراق شده‌اند. بنابراین، با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که قریب به 6000 آمریکایی در عراق مستقر هستند. حتی برخی کارشناسان عراقی، از تعداد 8 هزار آمریکایی سخن می‌گویند که در کنار 2400 نیروی ناتو از سایر کشورها، رقمی بالغ بر 10000 نفر را شامل می‌شود که در پایگاه‌های متعدد پراکنده شده‌اند.

به گفته کارشناسان نظامی عراق، در حال حاضر، بیش از ۱۱ پایگاه نظامی آمریکا در شش استان عراق وجود دارد که عبارتند از دو پایگاه در بغداد، یک پایگاه در موصل، سه پایگاه در منطقه کردستان، دو پایگاه در کرکوک ، دو پایگاه در الانبار و یک پایگاه در تکریت است. تاکنون فقط پایگاه التاجی تخلیه شده و مابقی آنها تحت کنترل آمریکایی‌ها است.

عین‌الاسد اکنون مرکز فرماندهی و کنترل آمریکایی‌ها است و پس از حملات موشکی ایران، نیروهای آمریکایی استحکامات جدیدی در این پایگاه احداث کردند و حتی به سامانه‌های موشکی پاتریوت و سیستمهای راداری مجهز شد تا با هر گونه تهاجمی در آینده مقابله کند. حریم هوایی عراق هم به اتوبانی برای تردد گاه و بیگاه پهپادهای جاسوسی، بالگردها و هواپیماهای نظامی آمریکا تبدیل شده که به دلایل نامعلومی در آسمان عراق جولان می‌دهند که این مسئله هم خشم مقامات این کشور را در پی داشته است.

تجربه ثابت کرده که حضور آمریکایی‌ها نه تنها برای عراقیها امنیت به بار نیاورده، بلکه این کشور را ناامن‌تر کرده است و افزایش نیروهای نظامی در عین‌الاسد هم برای اجرای برنامه‌های شکست خورده قبلی است و تقویت تروریستهای داعش بخشی از این پازل شوم است که واشنگتن برای عراقیها چیده است.   

منبع: الوقت

ارسال نظرات